Monitory

Asus PA246Q: Menu OSD, pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

Przyciski dające użytkownikowi dostęp do menu ekranowego umieszczono z prawej strony ramki. Dostęp do nich jest bardzo prosty, opisy są wyraźne i kontrastowe, a nawigacja po menu prosta i intuicyjna.

Przycisków jest siedem. Pierwszy (QuickFit) wyświetla jeden z siedmiu predefiniowanych trybów wirtualnej skali, która przydać się może w czasie profesjonalnego projektowania grafiki. Drugim klawiszem poruszamy się pomiędzy fabrycznymi trybami koloru.

Trzeci przycisk służy do zmiany kontrastu i poruszania w dół oraz w lewo, czwarty to główny przycisk wyświetlający menu i zatwierdzający wybór ustawień, piątym ustawimy jasność i wykonamy ruch w górę lub w prawo, szóstym wybierzemy źródło sygnału wejściowego, a ostatnim, siódmym, włączymy lub wyłączymy urządzenie.

Obok przycisku zasilania widoczna jest mała dioda LED sygnalizująca atywność panelu – biała (włączony), pomarańczowa (uśpiony), bez podświetlania (wyłączony).

1. Splendid
W dziale Splendid znajdziemy pięć predefiniowanych trybów koloru oraz jeden tryb użytkownika, w którym przechowywać możemy własne ustawienia.

2. Color
Tutaj odnajdziemy bogaty zestaw szczegółowych opcji kolorystycznych, począwszy od jasności i kontrastu, a skończywszy na gammie i  temperaturze barwowej.

3. Color – Advanced Setting
Po wejściu w opcje zaawansowane koloru mamy możliwość niezależnej zmiany sześciu kolorów (RGBCMY) lub operacji wyłącznie na trzech kolorach podstawowych (RGB).

4. PIP
Picture In Picture, czyli obraz w obrazie, daje użytkownikowi możliwość wyświetlenia dodatkowego okienka z obrazem pochodzącym z innego źródła (np. VGA).

5. Input Select
Tutaj wybierzemy źródło sygnału (VGA, DVI, HDMI, DisplayPort).

6. System Setup
Zakładka dająca przede wszystkim dostęp do ustawień menu OSD, języka (niestety brak polskiego) i resetu.


Temperatura kolorów

Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, sRGB, Adobe RGB, Scenery oraz Theater. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 229,5 cd/m2

Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 223,6 cd/m2

Ustawienie Adobe RGB
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 217,7 cd/m2

Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 229,5 cd/m2

Ustawienie Theater
rzeczywista temperatura barw 11100K, luminancja 155,1 cd/m2


Profil Standard


Profil sRGB

Profil adobeRGB

Profil scenery

Profil theater

 

W tym modelu producent nie zapewnił szerokiej gamy użytecznych ustawień. Wizualnie najlepiej prezentowały się tryby sRGB i Standard. Poziomy luminacji były zdecydowanie zbyt wysokie, aby dało się na nich pracować dłuższy czas, a temperatura barwowa odbiegała od ideału (poza opcją Standard).

Z kolei przebieg krzywych poszczególnych kolorów składowych był bardzo dobry w trzech z pięciu ustawień – tylko Scenery i Theater zawiodły oczekiwania.


Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów (gain) na:

R = 54
G = 46
B = 38

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 82% i kontraście 50%. Krzywa kolorów jest wtedy bardzo dobra. Użytkownicy zapewne będą zadowoleni z oferowanej jakości obrazu. Na uwagę zasługuje też szeroki zakres barw obsługiwany przez monitor Asusa.
 

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą aż 400 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć jedynie na 269,3 cd/m2. Jest to poziom bardzo odległy od deklaracji Asusa, ale trzeba pamiętać, że już taka wartość luminacji jest bardzo męcząca dla oczu w czasie długiej pracy.

Wartość maksymalna osiągnięta została (jak się można spodziewać) przy jasności oraz kontraście ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła wyraźnie, aż do poziomu 143,9 cd/m2.


Jasność 100, kontrast 100


Jasność 100, kontrast 50

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=54, G=46, B=38) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 64,0 cd/m2
  • 10% = 83,1 cd/m2
  • 20% = 92,3 cd/m2
  • 30% = 105,7 cd/m2
  • 40% = 120,1 cd/m2
  • 50% = 127,8 cd/m2
  • 60% = 134,4 cd/m2
  • 70% = 137,9 cd/m2
  • 80% = 140,5 cd/m2
  • 90% = 142,7 cd/m2
  • 100% = 143,9, cd/m2

Jasność rośnie w dość nietypowy sposób. Zwiększenie jasności z 0 do 20% spowodowało wzrost luminacji prawie o 30 cd/m2, natomiast z 80, do 100% dało wzrost zaledwie o około 4 cd/m2. Innymi słowy, tempo wzrostu luminacji maleje wraz z podnoszeniem poziomu jasności. Nie należy jednak traktować tego jako wadę monitora.
 

Równomierność podświetlania


130 cd/m
2
-7,1%

140 cd/m2
0,0%
118 cd/m2
-15,7%

139 cd/m
2
-0,7%
 
140 cd/m2
100%
118 cd/m2
-15,7%

132 cd/m2
-5,7%
 
140 cd/m2
0,0%
117 cd/m2
-16,4%

Równomierność podświetlania nie jest domeną tego monitora. Sytuacja wyglądałaby całkiem nieźle, gdyby nie prawa strona ekranu. Odnotowane tam odchylenia ujemne rzędu 15-17% nie powinny być uciążliwe w czasie przeglądania internetu, ani pracy z pakietem biurowym, ale mogą zmniejszyć komfort grania i oglądania filmów, nie wspominając o edycji grafiki (panel ten ma przecież aspiracje profesjonalne). Podświetlanie okazało się nieco rozczarowujące.