Akcesoria

Creative LIVE! Cam Connect HD - najnowsze dzieło Creative

z dnia

Creative to firma, której główna siedziba znajduje się w Singapurze. Produkuje sprzęt peryferyjny do komputerów oraz sprzęt multimedialny. Firma znana jest głównie ze stosunkowo taniego i wytrzymałego sprzętu.

Specyfikacja techniczna
Wygląd
Instalacja
Live! Central 3
Monitoring domu
Podsumowanie

Kamery internetowe są obecnie urządzeniami powszechnie spotykanymi. Ludzie używają ich głównie do komunikacji ze znajomymi, najczęściej za pomocą komunikatora internetowego Skype. Testowane urządzenie wyróżnia się spośród innych produktów dostępnych na rynku możliwością nagrywania obrazu z prędkością 30 klatek na sekundę w rozdzielczości 720p. Jak urządzenie sprawdzi się w codziennym użytkowaniu? Jak wygląda przebieg instalacji? Jakie są wady i zalety urządzenia? Na te i wiele innych pytań postaram się odpowiedzieć w tej recenzji.

  Specyfikacja techniczna

Dane techniczne

  • Matryca: Matryca światłoczuła HD 720p
  • Rozdzielczość wideo: 1280 x 720
  • Rozdzielczość zdjęć: 8 megapikseli
  • Szybkość klatek: do trzydziestu klatek na sekundę @ HD 720p
  • Funkcja autofokusa
  • Zintegrowany mikrofon z układem redukcji szumów
  • Funkcja „Plug & Chat” w systemach Windows, Mac OSX 10.5 i Linux 2.6
  • Przycisk migawki
  • Uniwersalna podstawa
  • Długość przewodu: 1,5 metra
  • Szybki port USB 2.0

Gwarancja

  • Roczna ograniczona gwarancja na sprzęt


Wymagania

  • Procesor Intel® Pentium® Dual-Core 1,8 GHz lub odpowiadający mu procesor AMD®
  • Microsoft® Windows® 7/Windows Vista®/Windows XP (SP 2 lub nowszy)/Mac OS® X 10.5/Linux® Kernel 2.6
  • 1 GB pamięci RAM
  • Port USB 2.0
  • 500 MB wolnego miejsca na dysku twardym
  • Napęd CD/DVD-ROM

 

  Wygląd

Jak widać na zdjęciu powyżej, już samo pudełko w którym znajduje się kamera wygląda świetnie. Czarne opakowanie z pomarańczowymi wstawkami, oraz białe napisy informujące o właściwościach produktu wyglądają świetnie a mieniący się wszystkimi kolorami tęczy Napis "Live! Cam" z pewnością zauroczy nie jednego kupującego.

Z opakowania możemy się dowiedzieć między innymi, że kamera ma sprzętowy koder wideo h.264, funkcję LiquidCrystal Auto Focus, mikrofon niwelujący zakłócenia oraz certyfikat skype.

 

Po otwarciu pudełka, możemy wyjąć kamerkę wraz z pomarańczowym kartonowym opakowaniem, instrukcją obsługi oraz płytą instalacyjną.

Niestety dołączona instrukcja dotyczy tylko tak zwanego szybkiego startu. Instrukcja pokaże nam jak podłączyć kamerę i uruchomić proces instalacji, ale nie zaprezentuje nam wszystkich funkcji urządzenia. 

Kamera jest wykonana z błyszczącego plastiku, na którym niestety widać odciski palców. Na przedniej części kamerki znalazł się mikrofon, obiektyw oraz logo producenta. Podczas nagrywania część obudowy informuje nas o tym świecąc w kolorze czerwonym.

Na górnej części znajdziemy przycisk który dzięki programowi Live! Central 3 możne spełniać różne funkcje.

W tylnej części testowanego sprzętu,  został umieszczony uchwyt, który został wykonany z matowego plastiku. Dzięki antypoślizgowym gumom oraz specjalnie zaprojektowanemu uchwytowi, urządzenie można stabilnie zamontować zarówno na starych monitorach CRT jak i nowych LCD.

 

  Instalacja

Po przymocowaniu kamery do monitora oraz podłączeniu kabla USB można wreszcie wziąć się za instalację oprogramowania. Sama instalacja sprowadza się tylko do przechodzenia przez kolejne etapy instalacji za pomocą przycisku "dalej". 

 

  

Aby korzystać z wszystkich dobrodziejstw urządzenia, sprzęt musi być  zarejestrowany. Rejestracja produktu też nie jest zbyt skomplikowana. Wystarczy tylko wypełnić odpowiednie pola swoimi danymi oraz wpisać numer seryjny produktu.

 

 

Na sam koniec przyszedł czas na aktualizację oprogramowania, które jak się okazało już jest nieaktualne.

 

  

Co ciekawe. Mimo iż zaznaczyliśmy w wyborze języków język polski to kilka etapów aktualizacji odbywa się w języku angielskim.

 

  

  Live! Central 3

Live! Central 3 to program który wchodzi w skład całego pakietu programów dostarczonych przez Creative do testowanej kamery. Live! Central 3 współpracuje ze wszystkimi znanymi wideo-komunikatorami, w tym skype.

Dzięki Live! Central 3, możemy użyć naszej kamery do nagrywania filmów i robienia zdjęć.

 

 

Ciekawie prezentują się także funkcje dodawania do obrazu elementów na żywo. Bez problemu możemy sobie "doczepić" wąsy, kapelusz, okulary i wiele innych elementów. Niestety jeżeli chcemy używać omawianych wcześniej efektów podczas wideo rozmowy należy wyłączyć kodowanie h264. Po ustawieniu rozdzielczości 720p, obraz na podglądzie traci płynność, mimo iż ustawione jest rejestrowanie z prędkością 30kl/s. Jakby tego było mało przy każdej próbie nagrania takiego filmu ekran podglądu robi się czarny, a kamera przestaje rejestrować obraz, po czym system wyświetla komunikat o tym że kamera jest już używana przez inny program.

  

 

Ustawienia stoją na bardzo wysokim poziomie, są podzielone na cztery części, z których każda odpowiada za coś innego. W "kontroli obrazu" można ustawić parametry takie jak podświetlanie (niestety systemowe, ponieważ kamera nie posiada nawet jednej diody LED aby podświetlić nagrywany obraz), jasność, kontrast, kolor, gamma czy balans bieli.

 

 

W "kontroli podglądu" możemy powiększyć i przesunąć obraz ręcznie lub wybrać "śledzenie twarzy", niestety funkcja ta nie działa jak należy, stale robi zbliżenie na twarz a po kilku sekundach oddala obraz mimo, że nic nowego się w kadrze nie pojawiło. Dlatego uważam że lepiej ustawić to ręcznie.

UWAGA! Nie działa z kodowaniem h.264

 

 

"Autoregulacja" służy jedynie do rozjaśniania twarzy (niestety wraz z twarzą zostaje rozjaśnione tło) i wygładzania cery (z tego co zaobserwowałem to funkcja ta zmienia się ustawienia autofocusu, dzięki czemu twarz wygląda na gładszą).

UWAGA! Nie działa z kodowaniem h.264

 

 

 Funkcja "eliminacja szumów"  służy do wyeliminowania wszystkich szumów dochodzących z otoczenia do naszego mikrofonu. Niestety funkcja ta działa jedynie z mikrofonem wbudowanym w kamerę.

 

 

Wykonane zdjęcia czy nagrane filmy możemy bez problemy przesłać na serwisy takie jak Facebook, YouTube, KinKast, box.net i wielu innych.

 

 

  Monitoring domu

Testowanego sprzętu można użyć także do monitorowania naszego domu. producent dostarczył nam dwa programy które dają nam dwa różne sposoby monitorowania domu.

 

GotoCamera

Program łapie wszystko to co wpadnie w oko kamery, jeżeli coś się poruszy to automatycznie wysyła odpowiednią informację na podany nr telefonu lub adres e-mail wraz z zarejestrowanym nagraniem lub zdjęciem (w zależności od tego jak ustawiony był program). Dodatkowo na zarówno stronie producenta programu GotoCamera jak i na wybranych telefonach możemy zobaczyć to co rejestruje kamera. Niestety program za każdym razem zawiesza się kiedy tylko wybiorę z menu rozdzielczość 720p.

 

 

MobileCamStreamer/Viewer

Program MobileCamStreamer z kolei nagrywa i stale wysyła wszystko co wpadnie w "oko" kamery i wysyła to w sieć. Za pomocą programu MobileCamViewer możemy oglądać obraz nagrywany przez naszą kamerę. MobileCamViewer działa ze wszystkimi telefonami z systemem Android od wersji 1.6, iPhone, iPad, iPod Touch

 

 

 

  Podsumowanie

 

Testowany sprzęt jest najnowszą kamerą internetową firmy Creative. Znakomicie sprawuje się w rozdzielczości 640x480 jednak w 720p występują znaczne utrudnienia (rozdzielczość 720p działa prawidłowo jedynie z komunikatorem skype). Kamera może korzystać z kodera h.264 co znacznie zmniejsza rozmiar filmu, jednak największą wadą tego rozwiązania jest to, że większość ustawień i funkcji jest wtedy zablokowana. Podczas testów zaobserwowałem, że kamera strasznie nagrzewa się w okolicach obiektywu. Temperatura tam osiągała podczas testów nawet 40-45 stopni, przy temperaturze powietrza wynoszącej zaledwie 25 stopni. Przyciśnięcie sprzętowego przycisku na kamerze służącego głownie do robienia zdjęć, wywołuje program Live! Central 3. Niestety bardzo często zdarzało się że podgląd był niedostępny a sam program chwilę później się zawieszał (nie dało się go zamknąć, zminimalizować ani przesunąć).

 

  Creative LIVE! Cam Connect HD
 

Plusy:
Solidne wykonanie

Dobry system montażu
Dobrej jakości mikrofon
Koder h.264
Autofocus
Możliwość monitoringu
Zaawansowany system ustawień


Minusy:
Cena
Temperatura podczas długiego działania
Brak systemu doświetlania
Zawieszające się dołączone programy
Zablokowane ustawienia i funkcje z użyciem kodera h.264

 

Cena w dniu publikacji: ok. 220 zł

Dziękuje redakcji benchmark.pl za wypożyczenie sprzętu do testów.

Komentarze

8
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    Jak zwykle sporo screenow co bardzo dobrze wplywa na wyglad i czytelnosc artykulu ;) Poza tym ladnie w szczegolach omowiony Live! Central 3. Gj
    -1
  • avatar
    Konto usunięte
    Świetna recenzja, mam w planie zakup kamerki i szukałem obiektywtyncyh recenzji na temat tej kamerki. +
    -1
  • avatar
    polischmen
    Idąc z zamiarem kupna kamerki do sklepu ja osobiście patrzę na dwie rzeczy - cenę oraz jakość obrazu/dźwięku. praktycznie nie obchodzi mnie czy dodali jakieś programy. A o tym praktycznie nic nie napisałeś. Zero zdjęć czy filmików zrobionych przez kamerkę.

    Dodatkowo mam głupie wrażenie że dwa ostatnie komentarze to fikcyjne konta...
    -1
  • avatar
    Konto usunięte
    Taka sobie ta kamerka. Już ponad rok temu C miało modele 720p w niczym nie ustępujące temu. Zatem żadna nowość -- gdyby to była recenzja wersji 1080p -- co innego.

    " - Brak systemu doświetlania"

    Ja bym akurat uznał to za wielki +

    pozdrawiam

    E:
    a zapomniałbym + za recenzję :)