Audio

EAX ADVANCED HD 5.0 - zaawansowany sprzęt 5.0 EAX

przeczytasz w 2 min.

Dzięki uaktualnieniu drivera EAX 4.0, wydanemu w listopadzie 2003, Audigy stało się pierwszą interaktywną platformą 3D, która obsługiwała wielośrodowiskowe renderowanie. Zwiększyło to znacząco realizm wirtualnych światów 3D: słuchacz jest w stanie odróżnić akustyczną charakterystykę przyległych pomieszczeń lub przestrzeni w wirtualnym świecie, a także słyszeć naturalny, przestrzenny efekt towarzyszący poruszaniu się po pomieszczeniu lub wychodzeniu z niego.

Dzięki możliwościom przetwarzania efektu wielośrodowiskowego i poszerzonemu efektowi EAX 4.0, API EAX 5.0 udostępnia następujące nowe opcje w grach i tworzeniu muzyki:

  • EAX FlexiFX
    EAX 5.0 zapewnia producentom gier i twórcom muzyki jeszcze większą elastyczność tworzenia efektów. Do każdego z czterech slotów efektów może zostać wgrany dowolny efekt EAX. X-Fi EAX 5.0 będzie przetwarzać jednocześnie do czterech efektów pogłosu i 128 równoczesnych źródeł dźwięku 3D. Dzięki temu cztery pomocnicze szyny efektów mogą być aktywne na wszystkich źródłach, a także możliwe będzie nakładanie efektów na sygnały zarówno dwu jak i wielokanałowe. Programista może także wybrać miksowanie dwóch kanałów źródłowych, aby stworzyć wielokanałowe tło lub otaczającą przestrzeń w grze, lub miksowanie sygnału wyjściowego slotu dwukanałowego, aby stworzyć np.: efekt chorus.
  • EAX PurePath
    EAX 5.0 oferuje pełną kontrolę nad sygnałami wielokanałowymi i kierowaniem ich do wybranych głośników. Umożliwia to określenie udziału każdego ze źródeł w kanale LFE (Low-Frequency Enhancement), i przesłanie dialogów do głośnika centralnego lub nawet programowanie wspomaganych sprzętowo wielokanałowych algorytmów panoramowania.
  • EAX MacroFX
    EAX 5.0 zapewnia kontrolę nad efektami bliskości, czyli symulacją źródeł dźwięku znajdujących się bardzo blisko słuchacza.
  • Environment Occlusion
    Funkcja ta ulepsza tworzenie dźwięku w wielu środowiskach pozwalając na realistyczna symulację efektu tłumienia będącego wynikiem wygłuszania przez ścianę dźwięku pochodzącego z innego pomieszczenia.

Pomimo że daje to cenne rozszerzenia możliwości, które dostępne będą w grach EAX, API EAX 5.0 w niewielkim stopniu wykorzystuje możliwości X-Fi i pozostawia sporą część sprzętu nietkniętą. Przyszłe rozszerzenia umożliwione przez architekturę przetwarzania dźwięku X-Fi obejmują efekty wsadowe, dyskretne odbicia środowiskowe, a także większą liczbę źródeł 3D.

EAX Voice - głos EAX

Oprócz wielu nowych możliwości jakie posiada API EAX 5.0, silnik EAX X-Fi niesie ze sobą nowy poziom realizmu w przetwarzaniu głosu w grach, wprowadzając nowe sterowanie Microphone Environment FX. Sterowanie pozwala użytkownikowi podłączyć sygnał mikrofonu do silnika przetwarzania środowiskowego EAX i słyszeć swój głos w środowisku gry.

Ta wyjątkowa cecha pozwala w znaczący sposób podnieść poziom "zanurzenia" gracza w wirtualnym, trójwymiarowym świecie. Podczas odkrywania poziomu gry i równoczesnego korzystania z mikrofonu, gracz często dostrzeże zaskakujące bogactwo akustyczne wirtualnego środowiska, włącznie z efektami pogłosu, które mogłyby pozostać niezauważone z racji tego, że nie są tak dokładnie wyeksponowane przez inne źródła obecne w wirtualnym świecie gry.

Microphone Environment FX, w które wyposażony jest X-Fi, jest kompatybilne ze wszystkimi grami EAX. Jeżeli chodzi o gry, które obsługują EAX 3.0 lub wcześniejszy, wystarczy, że korzystają one z silnika pogłosu EAX do generowania środowiska słuchacza, co jest powszechnie stosowaną praktyką. W przypadku gier EAX 4.0 i 5.0, obsługujących wiele równoczesnych procesów środowiskowego pogłosu, sygnał mikrofonu zostanie automatycznie przekierowany do podstawowego środowiska, które modeluje pomieszczenie lub przestrzeń, i w którym w danej chwili znajduje się słuchacz.

Wrażenia z używania EAX Voice przykuwają uwagę szczególnie w przypadku gier wieloosobowych, które obsługują efekt przestrzenności głosów należących do oddalonych graczy w taki sposób, że każdy z oddalonych głosów wydaje się dochodzić z miejsca, w którym znajduje się jego wirtualny odpowiednik. W takich grach technologia EAX wzmacnia poczucie "teleobecności", pozwalając użytkownikowi słyszeć każdy z oddalonych głosów graczy w obrębie akustycznego środowiska gry. Jeżeli chodzi o głos gracza, Microphone Environment FX zapewnia takie same korzyści, tworząc realistyczną symulację środowiska trybu wieloosobowego.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login