Flatout to seria gier wyścigowych, z dużym naciskiem na widowiskowość i destrukcję pojazdów. Doczekała się 3 części. Pierwsza została wydana w 2005 roku i można powiedzieć, że odmieniła rynek gier wyścigowych. Konsumenci zaczęli też spoglądać inaczej na ten gatunek gier. Dziś recenzuję dla was drugą część tych wyścigów mianowicie Flatout2.
Gra miała swoją premierę 30 czerwca 2006, w Polsce trafiła do sprzedaży 26 października 2006. Produkt stworzony przez Bugbear Entertainment, szybko zdobył popularność. Gra dostępna jest na PC oraz PS2 i XBOX 360 . Cena zachęcała do kupna. Pograć mogli sobie także użytkownicy starszych komputerów ze względu na rozsądne wymagania minimalne. Prezentują się one następująco:
- Procesor Intel Pentium 4 2 GHz,
- Pamięć RAM 512 MB ,
- karta graficzna 128MB (GeForce 5700 lub lepsza),
- minimum 3.5 GB wolnego miejsca na HDD,
- System Operacyjny Windows 2000/XP
Rozgrywka i jej zasady
Po założeniu profilu wybieramy czy będziemy w grze mężczyzną czy kobietą.
We wszystkich wyścigach oprócz nas jedzie też 7 innych zawodników. Każdy z nich ma odmienny styl jazdy, i różnorodną przeszłość przez którą trafił właśnie tutaj. Np. Frank Malcov uległ kiedyś wypadkowi i może dorobić tylko w tych wyścigach. W czasie wczytywania możemy przeczytać historię wybranego zawodnika.
Flatout 2 to wyścigówka szczególna. Tutaj dotarcie do mety to już sukces. Dlaczego? Nasi przeciwnicy nie oszczędzają swoich samochodów, aby zadać nam i innym jak najwięcej obrażeń i wyeliminować z wyścigu.
My jednak nie możemy pozostać obojętni ;) . Kierowcą najbardziej fair play ( jeśli w ogóle można to zastosować w tej grze ) jest Ray Carter, a najmniej Jack Benton. W zależności od siły uderzenia otrzymamy od 1 gwiazdki ( przywalenie ) do 5 gwiazdek ( kasacja ).
Gdy auto jest kasowane, efektownie wybucha, kierowca wylatuje przez przednią szybę i nie może kontynuować wyścigu.
Nitro zdobywamy właśnie za uderzenia w rywala, ale też za niszczenie otoczenia typu lampy, barierki, znaki drogowe. Nitro = większe przyspieszenie tak więc w myśl tej zasady, wszyscy przeciwnicy rozwalają co się da. Po wyścigu trasa wygląda jak pobojowisko. Jest też 3 możliwość, aby zdobyć nitro. Wystarczy oddać długi i wysoki skok swoim autem. Zależy to jednak od trasy. Na jednej wykonamy 2,3 takie skoki, a na drugiej już 7,8.
W grze dostępnych jest początkowo 12 pojazdów, po ukończeniu kariery 34. Są podzielone na 3 kategorie: Derby, Wyścigowe i Uliczne. Samochody Derby to słabe osiągi, ale dobra odporność na uderzenia, Wyścigowe to kompromis między jednym a drugim, a Uliczne to przeciwieństwo Derby.
Mamy też 6 aut specjalnych, do których uzyskamy dostęp po wprowadzeniu kodu. Kody są powszechnie dostępne w Internecie, dozwolone i wprowadza się je w specjalnej zakładce w menu. Oto one (należy wprowadzić je używając Caps Lock- na małe litery nie gra reaguje):
- GIVEALL – odblokowuje wszystkie trasy
- GIEVEPIX – dostajesz wszystkie normalne wozy i 1 000 000 kredytów
- RAIDERS – dostajesz Icecreamtruck
- ELPUEBLO – dostajesz Eldiablo car
- KALJAKOPPA – dostajesz Rocketcar
- GIEVCARPLZ – dostajesz Schoolbus
- BIGTRUCK – dostajesz Pimpstercar
- WOTKINS – dostajesz Flatmobile
- RUTTO – dostajesz Pimpstercar
Nie wszystkie kody mogą działać z twoim egzemplarzem, u mnie nie działały trzy.
Do dyspozycji mamy 30 tras, w różnej scenerii. Są to pola, lasy, pustynie, wyschnięte kanały, miasta, specjalne tory wyścigowe.
SinglePlayer
Podzielono go na 5 kategorii:
a) Kariera: Ścigamy się najpierw w kategorii derby, potem wyścigowej, a na końcu ulicznej. W każdej z nich jest kilkanaście turniejów, w nich po kilka wyścigów. W każdym z nich dostajemy punkty za zdobyte miejsce. Są one podliczane na koniec turnieju. Otrzymujemy pieniądze za miejsce na podium, ale także za obrażenia, które zadaliśmy rywalom czy za najszybsze okrążenie lub za najlepszą destrukcję otoczenia ( otrzymujemy wtedy tytuł Buldożera) . Kasę możemy zainwestować w nowy wóz lub tuning obecnego. Dostępne są też mini-gierki za które również otrzymujemy pieniądze.
b) Pojedynczy wyścig: Jak sama nazwa mówi, ścigamy się tylko na jednej trasie. Wybieramy scenerię, samochód i ruszamy!
c) Pojedynczy wyczyn: bardzo ciekawa kategoria. Wystrzeliwujemy naszego kierowcę przez przednią szybę i trafiamy w cel np. w wielkie karty do gry lub w siatkę na jak najwyższą wysokość. Dostępnych jest 6 samochodów z silnikami rakietowymi. Użyć ich możemy tylko tutaj.
d) Pojedyncza impreza: Ścigamy się na specjalnych torach takich jak wielkie owale jak np. w Indianapolis. Są też ósemki, strome niecki czy 2 proste połączone zakrętami 180 stopni.
e) Pojedyncze derby: Tu dopiero się dzieje! Tutaj rozgrywka nie polega na jak najszybszym dotarciu do mety. Wszyscy dążą do skasowania przeciwnika. Wygląda to bardzo efektownie. Zawody toczą się na arenach ale także na parkingu czy placu budowy. Przeciwnicy zajęci rozgrywką, nie patrzą co leży pod kołami, więc nierzadko przejeżdżają po ciałach kierowców których skasowano. Po wszystkim na polu bitwy dostaje tylko jeden kierowca. Reszta zginęła. Czasem dzieje się tak że wygrał ten kto już nie żyje, bo przed kasacją zdążył zadać przeciwnikom dużo obrażeń.
Multiplayer
Podzielono go na 3 kategorie.
a) tryb imprezowy: Możemy utworzyć własny turniej i walczyć między sobą na 1 komputerze. Maksymalnie uczestniczyć może 12 osób.
b) LAN: Gra przez sieć lokalną. Moim zdaniem kiepsko zrobiona. Nie korzystam.
c) Gra przez Internet: Możemy utworzyć własny turniej lub wybrać wyścig czy imprezę i czekać aż ktoś do nas dołączy . Ja jednak częściej wybieram możliwość dołączenia do już utworzonej gry. Grać może od 2 do 8 osób. Bardzo ciekawą funkcją jest mini- chat, gdzie możemy się przywitać lub zaproponować gdzie chcielibyśmy jechać.
Muzyka i dźwięki
Flatout2 to rozgrywka na każdym kroku emocjonująca i agresywna. Dlatego producenci zaaplikowali nam dużo rock’a. Nie brak też heavy metalu. Zawsze w lewym górnym rogu ekranu, pojawia się informacja o aktualnym wykonawcy i tytule piosenki. Uważam że taka muzyka pasuje do klimatu tej gry. Nikt nie chciałby przecież słuchać ballad podczas zawodów Derby ;)
Dźwięki to również mocna strona tego produktu. Pisk opon czy odgłos piachu wydobywającego się z pod nich robi wrażenie. Zadbano o dobry dźwięk wginanej karoserii, spadających lamp ulicznych, wybuchających samochodów czy tłuczonych szyb. Jedynie odgłos silnika wydawał mi się nieco dziwny i trochę zniekształcony. Myślałem że to przez moją zintegrowaną kartę dźwiękową, jednak poczytałem trochę o tym w Internecie i wszyscy mieli takie samo zdanie jak ja.
Fizyka
Programiści w stosunku do pierwszej części nie spoczęli na laurach i poprawili efekty fizyczne. Flatout 2 to widowiskowe kraksy i wybuchy. Dobrze odwzorowano wgniecenia karoserii i inne uszkodzenia samochodów. Nie zdziwcie się gdy zobaczycie odpadające drzwi, zderzaki a nawet koła. Podczas uderzeń wydobywają się iskry. Ciekawie zachowuje się również kierowca, który właśnie wyleciał przez przednią szybę. Nie zapomniano również o dymiących a nawet palących się silnikach, gdy pojazdy są już mocno uszkodzone. Auto również w miarę naturalnie skacze, choć nie jest idealnie.
Oczywiście nie ma róży bez kolców. Gdy wóz wpadnie w poślizg, zachowuje się sztucznie. Również drifty za pomocą hamulca ręcznego nie są dobrej jakości. Niektóre modele samochodów (nawet te z przednim napędem!) są nadsterowne i szybko wpadają w poślizg. Mimo tego ogólny model jazdy jest dobry i można łatwo się nauczyć jeździć większością samochodów. Osobiście polecam jazdę za pomocą kierownicy, bo na klawiaturze auta lubią opornie wchodzić w zakręty.
Grafika
Hmm, Crysis to nie jest ;) Jednak jak na czteroletni tytuł to Flatout2 nie ma się czego wstydzić. Panowie z Bugbear Entertainment włożyli dużo roboty aby tytuł nie odstraszał grafiką. No i można powiedzieć że ich praca nie poszła na marne. Trasy są bardzo zróżnicowane, na każdej z nich usadowiono wiele elementów otoczenia np. bele ze słomą, koparki, silniki lotnicze, lampy, znaki drogowe itp. Wszystko jest dopracowane, modele samochodów są dość szczegółowe. Gra ma być efektowna, a więc grafika nie mogła być gorsza. Miło popatrzeć jak dobrze wygląda wybuch pojazdu, okoliczne budynki ( a nie jak w wielu przypadkach kwadratowe tekstury ). Na uwagę zasługuje niezły dym z pod opon , tudzież piasek. Efektownie wyglądają wszelkie kraksy, i elementy otoczenia, które fruwają w powietrzu.
Minimalne detale:
Maksymalne detale:
Może na screen'ach tego zbyt dobrze nie widać, ale na najniższych detalach po prostu nie da się grać. Obraz jest nie ostry, gra wygląda fatalnie jak z Pegasusa. W wielu przypadkach zamiast elementów są kwadratowe tekstury.
Testy wydajności
PLATFORMA TESTOWA | |
AMD Athlon 64X2 2,5 GHz | |
Płyta główna | Gigabyte M52L-S3 |
Dysk twardy | Western Digital 3200AAJS |
Karta Graficzna | Radeon HD 2400 Pro (chłodzenie pasywne) |
Pamięć RAM | 2 GB DDR2 800 MHz CL5 Kingston |
Chieftec 450W | |
Acer V193w 19 cali rozdzielczość 1440x900 |
Testy przeprowadzane były za pomocą programu Fraps w wersji 3.2.3. na trasie „City Central1”
Rozdzielczość 1280x960
Rozdzielczość 1440x900
Ze względu na niskie wymagania minimalne, pograć mogą sobie użytkownicy starszych komputerów, nawet ja w miarę komfortowo ;)
Na codzień gram na takich ustawieniach:
Mimo wysokich ustawień rozgrywka jest całkiem płynna. Od razu można zauważyć że włączony AA w dużym stopniu zmniejsza ilość FPS. Wystarczy z niego zrezygnować, aby cieszyć się płynną grafiką. Tym bardziej, że nie odczułem różnicy w grafice między 0x AA a 4x AA.
Podsumowanie
Pomimo, że Flatout 2 to już nie najnowszy tytuł, warto po niego sięgnąć od czasu do czasu. Grając na pewno nie będziemy się nudzić. Są to wyścigi widowiskowe z niezłą grafiką i fizyką. Dobrze dobrana muzyka pasuje do klimatu tego tytułu. Ciekawa fabuła i rozgrywka zachęcają do przejażdżki. W miarę dobry multiplayer pozwala zmierzyć się z ludźmi z całego świata. Małe wymagania minimalne sprawiają, że nawet posiadacze starszych komputerów sobie zagrają, a cena zachęca do kupna ( w dniu premiery 50 zł obecnie 10, 15 zł ). Oczywiście Flatout 2 ma kilka błędów i niedociągnięć, ale jak to w życiu bywa nic nie jest idealne.
8/10 | |
Fabuła i rozgrywka | |
Muzyka i dźwięki | |
Fizyka | |
Wymagania minimalne | |
Cena | |
Ilość samochodów | |
Ilość tras( w tym mini-gierki) | |
Multiplayer | |
OCENA OGÓLNA | 9,2/10 |
Komentarze
22Chyba współczesnych kart to nie będzie dotyczyć w tej grze, pomijając modele z najniższej półki
Na moim GF TI 4200 chodziła bez przycięć
5 Oczywiście