Karty graficzne

Gigabyte GeForce 9800 GT

Do testów trafiła karta GV-N98TZL-512H - "dwuslotowy" GeForce 9800GT wyposażony w chłodzenie produkcji Zalmana. Zegary taktujące pozostały już jednak bez zmian i są w pełni zgodne z modelem referencyjnym ustalonym przez nVIDIĘ.

 testowana karta Gigabyte GeForce 9800GT, z chłodzeniem Zalman
 

nazwa karty
GV-N98TZL-512H
seria
GeForce 9800GT/8800GT
16rop / (TMU: 56TA 56TF) / 112SP
częstotliwość GPU
tryb 2D: 450 MHz
tryb 3D: 600 MHz
częstotliwość pamięci
tryb 2D: 900 MHz (1800 DDR)
tryb 3D: 900 MHz (1800 DDR)
ilość i typ pamięci
512MB GDDR3 512-bit, Samsung 1ns
wyjścia
2xDVI (+HDCP), HDTV-out
chłodzenie
aktywne Zalman VF830-ALCU (dwuslotowe) / miedź-aluminium
wyposażenie
przejściówki: 2x DVI-D-sub, DVI-HDMI, S-video-composite, CD-driver, installation guide, kabel molex-6-pin PEG
jakość wykonania
 5
głośność chłodzenia
 4 [stosunkowo ciche, reg. automatyczna]
temperatura:
praca (3D): ~69°C (kontrola automatyczna went.)
spoczynek (2D) : ~45°C (kontrola automatyczna went.)
max O/C:
GPU: 770 MHz
MEM: 1074 MHz (2148 QDR)

(*) temperatury odczytywane z  GPU-Z v0.2.6
(**) maksymalne stabilne taktowanie odszukane przy pomocy GamerHUD, AtiTool 0.27b4 / Artifact Scanner, Fur Stability Benchmark

Jeżeli chodzi o samą konstrukcję proponowaną przez Gigabyte'a, posiada ona dwie podstawowe zalety.
Pierwszą z nich jest bardzo ciche i wydajne chłodzenie. Zalman VF830, to bardzo solidny moduł chłodzący wyposażony w heat-pipe'y (przewody transportujące gromadzone ciepło). Układ nagrzewa się jedynie do niecałych 70stC w czasie mozolnej pracy w trybie 3D. W spoczynku będziemy mieć już tylko około 45stC.

Temperatura w spoczynku


Temperatura podczas pracy w aplikacjach 3D

Wyniki zatem bardzo dobre, tym bardziej jeżeli weźmiemy pod uwagę bardzo cichą pracę wentylatora. Tu napotkać można jednak mały problem. Pracuje on ze stałą prędkością pomimo iż programy diagnostyczne mówią co innego. Prędkość ta została dobrana jednak dosyć udanie i o jakimkolwiek przegrzewaniu, nawet po overclockingu, mowy być nie może.

Wentylatora nie można kontrolować z poziomu RivaTuner, pomimo iż aplikacja na to pozwala

Drugą widoczną zaletą jest podkręcalność tego modelu. W tym przypadku, to już nie tylko kusząca możliwość, ale niemal konieczność. Gigabyte znacząco ułatwił zadanie umieszczając na CD autorski program GamerHUD. Dzięki temu drobnemu programikowi będziemy mogli nie tylko podwyższyć zegary taktujące, ale także bardzo łatwo podnieść napięcie na GPU w celu  poprawy stabilności układu po O/C. Opcja zatem bardzo mile widziana przez bardziej zaawansowanych overclockerów.

Częstotliwość udało się podnieść do 770MHz na rdzeniu, oraz nieco ponad 1900MHz na shaderach. Pamięci "rozpędziły" się natomiast aż do 1074MHz (2148 DDR). Wszystko to na domyślnym napięciu 1,15V. W celu poprawy stabilności jednak, napięcie do testów podniesione zostało do wartości 1,20V.

Standardowo na koniec przyjrzyjmy się poborowi energii przez kartę wyposażoną w ten 112-to stream procesorowy układ G92. GeForce 9800T jak widać jest konstrukcją stosunkowo oszczędną. W trybach 2D i podczas odtwarzania materiału wideo HD "trzyma" poziom Radeona HD4850. W trybie 3D nowa - stara 9-tka pobiera tyle samo "prądu" co HD3870 wyposażony w pamięci GDDR4. Przy tej wydajności jest więc całkiem przyzwoicie.

C'n'Q wyłączone
pobór energii całej platformy testowej [W]
karta graficzna
2D spoczynek
2D AVC-1 (H.264)
3D
typowe
3D szczytowe
Radeon 3870 GDDR4
129
148
240~260
283
GeForce 9800 GT
149
173
240~260
289
Radeon 4850 GDDR3
147
173
260~280
304
GeForce 9800 GTX
158
186
270~290
321
GeForce GTX 260
153
182
270~320
331
Radeon 3870 X2
153
179
340~370
397
Gigabyte GTX 280
164
187
320~380
398
Radeon 4870 GDDR5
183
209
320~350
377
GeForce 9800 GX2
210
238
360~380
407