Karty graficzne

Wygładzanie krawędzi – wydajność, jakość

przeczytasz w 4 min.

AA (Anti Aliasing) lub FSAA (Full Screen Anti Aliasing) jest technologią, która odpowiada za poprawienie sceny, którą widzimy na ekranie monitora. Polega ona na wygładzeniu ostrych krawędzi widocznych obiektów, tzw. ząbków. Działanie FSAA widzicie na zamieszczonych przykładowych grafikach. Tam, gdzie wygładzanie zostało wyłączone, widać ostre załamania jasnego elementu. Gdy aktywujemy FSAA choćby w trybie x2 krawędź zaczyna być rozmywana, co skutkuje wyrównaniem linii danego przedmiotu.

Na przestrzeni lat producenci układów graficznych dopracowywali i unowocześniali metody wygładzania schodków, wprowadzając np. anti aliasing przezroczystości (Transparency Adaptive AA) bądź tymczasowy (Temporal AA). Przy okazji starano się doprowadzić do jak najmniejszego obciążenia układu graficznego podczas dokonywania wygładzania.

Sprawdziliśmy, jak dwa najszybsze akceleratory dadzą sobie radę podczas stopniowego włączania wygładzania. Wydajność mierzyliśmy programem Fraps.

Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, NoAA

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 50
28
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 37
31
  średnie fps
minimalne fps

 

Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx2

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 45
25
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 32
27
  średnie fps
minimalne fps

 

Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx4

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 44
25
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 31
26
  średnie fps
minimalne fps

 

Crysis: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx8

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 40
22
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 30
25
  średnie fps
minimalne fps

 

Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, NoAA

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 108
76
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 95
55
  średnie fps
minimalne fps

 

Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx2

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 102
72
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 86
50
  średnie fps
minimalne fps

 

Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx4

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 94
67
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 82
47
  średnie fps
minimalne fps

 

Just Cause 2: 1920x1200, Max Detail
DX10, Aniso-x0, AAx8

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 81
59
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 80
46
  średnie fps
minimalne fps

 

Testy wykonaliśmy na przykładzie dwóch gier: Crysis i Just Cause 2. W pierwszym tytule zauważyliśmy, że kolejne stopnie wygładzania schodków w mniejszym stopniu obciążają kartę graficzną GeForce. Dość podobna sytuacja wystąpiła w drugiej testowanej grze. Wniosek z tego taki, że włączenie efektu wygładzania krawędzi w mniejszym stopniu obciąża kartę GeForce GTX 480 niż Radeona 5970.

Reasumując – na tak wydajnych kartach możemy spokojnie włączyć FSAA x4 i cieszyć się dużą płynnością w praktycznie każdej grze.


Znamy wpływ FSAA na wydajność, pora na sprawdzenie jak Radeon i GeForce renderują obraz z tym efektem. W tym celu dokonaliśmy zrzutów ekranowych z gry Just Cause 2.

Polecamy zapisać sobie obrazek na dysku i otworzyć w powiększeniu. Następnie prześledzić linie na obiekcie znajdującym się po lewej stronie od drzewa. Z wyłączonym wygładzaniem krawędzie na obu akceleratorach wyglądają tak samo. Wzrost stopniowania FSAA skutkuje zniwelowaniem poszarpanych krawędzi. Na GeForce GTX 480 i HD 5970 począwszy od stopnia x4 brak jest dostrzegalnych różnic w wygładzaniu.

Według nas lepiej wyglądały krawędzie na Radeonie 5970. Wystarczy przypatrzeć się raz jeszcze wspomnianej krawędzi obiektu po lewej. W przypadku GeForce widać czarne poszarpane ranty – na Radeonie ich nie ma. Wnioski możecie oczywiście wyciągnąć sami, porównując zrzuty ekranowe. Zamieszczamy także trochę zrzutów w pełnym rozmiarze.

GeForce Radeon

AAx0

AAx2

AAx4

AAx8

AAx16