Karty graficzne

Teselacja

przeczytasz w 3 min.

Wspominano o niej przez kilka kolejnych generacji Radeonów. Wreszcie wraz z pojawieniem się DirectX 11 pojawiły się też pierwsze gry, które obsługują teselację, począwszy od CMR: Dirt 2, przez najnowszą część Alien vs Predator, STALKER: Zew Prypeci i obecnie Metro 2033. To najgłośniejsze tytuły, w których możemy pograć z teselacją. Pod warunkiem, że mamy któryś z Radeonów HD 5000 lub GeForce 4xx. Wydajność po włączeniu teselacji sprawdziliśmy na przykładzie testów: Metro 2033, Stalker: Zew Prypeci i benchmarku Heaven.

Autor: evgaonthetube

Zanim przejdziemy do części praktycznej, polecamy obejrzeć film demonstrujący grafikę z włączoną i wyłączoną teselacją. Jak widać, ta technologia ma przed sobą przyszłość.

Z czystej ciekawości wybraliśmy pierwsze lepsze miejsce w Metrze 2033, aby zobaczyć, jak teselacja wpłynęła na zmianę detali graficznych. Poniżej prezentujemy dwa zrzuty ekranowe z tej gry na Radeonie HD 5970.


Teselacja wyłączona


Teselacja włączona

Na pierwszym obrazku teselacja jest wyłączona. Wniosek, jaki nam się nasunął jest w zasadzie jeden: praktycznie brak różnic! Trzeba się naprawdę sporo nachodzić po mapie, aby wychwycić pewne różnice. W czasie rzeczywistej gry, gdy jesteśmy wczuci w akcję, tak drobne szczegóły są zupełnie pomijane.

Sprawdźmy teraz jak teselacja wpłynęła na zmianę szybkości działania gier.

STALKER - Zew Prypeci (Stalkerzy): 1920x1200, Max Detail
DX11, Aniso-x16, AA-x4 [średnie fps]

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 70
53
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 54
40
  wyłączona
włączona

 

STALKER - Zew Prypeci (Budynki, roślinność): 1920x1200, Max Detail
DX11, Aniso-x16, AA-x4 [średnie fps]

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 77
75
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 53
52
  wyłączona
włączona

 

W Stalkerze teselacji podlegają tylko niektóre elementy. Głównie są to postacie występujące w grze. Powyżej widzicie dwa przykłady. Pierwszy test odbył się w miejscu, gdzie przechadzali się stalkerzy – wydajność spadła dość wyraźnie. Drugiego pomiaru dokonaliśmy w naszym standardowym miejscu testowym, w którym występują budynki, pojazdy, trawa i w dalszej odległości postacie. Czy obraz poprawił się w jakiś znaczący sposób? Raczej nie. Postacie są jakby grubsze, ale nie wyglądają o wiele lepiej.

Metro 2033: 1920x1200, Max Detail
DX11, Aniso-x4, NoAA [średnie fps]

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 38
34
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 30
28
  wyłączona
włączona

 


Gra zwolniła o kilka procent, gdy w opcjach graficznych zdecydowaliśmy się na aktywację teselacji. Niewielka poprawa jakości grafiki widoczna jest głównie przy podziwianiu modeli postaci oraz niektórych elementach wystroju wnętrz. Tam twórcy Metra 2033 skupili się chyba najbardziej. Mimo to, podobnie jak w wypadku Stalkera, teselacja nie rzuca na kolana poprawą jakością obrazu.

Heaven Benchmark 2.1: 1920x1200, Max Detail
Normal Tesselation

ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 54
MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 51
GeForce GTX 470 1.28GB (608/837) 39
Radeon 5850 1GB (725/1000) 39
Radeon 5870 1GB (850/1200) 34
GeForce GTX 465 1GB (607/802) 32
ASUS GTX 460 768MB (700/920) 31
Radeon 5830 1GB (800/1000) 26

 

Heaven Benchmark 2.1: 1920x1200, Max Detail
Extreme Tesselation

MSI GF GTX 480 1,53GB (701/924) 39
ASUS Radeon 5970 2GB (725/1000) 34
GeForce GTX 470 1.28GB (608/837) 31
GeForce GTX 465 1GB (607/802) 24
ASUS GTX 460 768MB (700/920) 22
Radeon 5870 1GB (850/1200) 21
Radeon 5850 1GB (725/1000) 17
Radeon 5830 1GB (800/1000) 16

 

Nasi bohaterowi nie mają sobie równych. Oferują dobrą wydajność, choć po uruchomieniu testu z maksymalnym stopniem teselacji animacja nie jest już tak płynna. Niemniej jednak porównanie wygrywa GeForce GTX 480.