Pamięć RAM

Testy: Syntetyczne

Zestawy pamięci GeIL mają profile XMP, które w prosty sposób wykorzystamy na platformach 1156 czy 1366. Ze względu na znikome możliwości regulacji zegara magistrali na platormie 1155, skazani jednak jesteśmy na mnożniki RAM, które udostępniają producenci płyt głównych. W przypadku G1.Sniper 2 istnieje możliwość ustawienia taktowania RAM na poziomie 1333, 1600, 1866 i 2133 MHz. Posiadane przez nas zestawy GeIL Enhanced Plus umożliwiały osiągnięcie maksymalnego taktowania 1500 i 1750 MHz. Podnosząc nieco napięcie na modułach pamięci bez problemu uzyskaliśmy odpowiednio taktowanie 1600 i 1866 MHz. Oczywiście, nie gwarantujemy, że takie podkręcenie będzie możliwe w przypadku każdej płyty głównej. Należy jedynie pamiętać, by na platformie Sandy Bridge nie podnosić napięcia RAM powyżej granicy 1,65V - może to skutkować uszkodzeniem procesora (kontrolera pamięci).

Sandra 2011: Przepustowość pamięci RAM
[GB/s]

Pamięć RAM 1866 MHz 24,7
Pamięć RAM 1600 MHz 19
Pamięć RAM 1333 MHz 16,4

Test pamięci RAM w programie Sandra 2011 pokazuje naprawdę potężny wzrost przepustowości wraz ze zwiększeniem taktowania. Jak to jednak przełoży się na wyniki w grach? Zanim przejdziemy do testów praktycznych, zerknijmy jeszcze na wyniki programu 3D Mark 11.

pamięci GeiL

3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik ogólny

Pamięć RAM 1866 MHz 5891
Pamięć RAM 1600 MHz 5824
Pamięć RAM 1333 MHz 5759

Wynik ogólny wskazuje na wzrost wydajności wraz z każdą zmianą taktowania RAM.

 

3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik układu graficznego (Graphics)

Pamięć RAM 1866 MHz 5525
Pamięć RAM 1600 MHz 5522
Pamięć RAM 1333 MHz 5481

W naszej platformie testowej zastosowaliśmy kartę Radeon HD 6970. Jej wydajność powyżej pamięci 1600 MHz praktycznie przestała rosnąć.

Gigabyte G.1 Sniper 2 

3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik procesora (Physics)

Pamięć RAM 1866 MHz 9385
Pamięć RAM 1600 MHz 8510
Pamięć RAM 1333 MHz 8094

Test procesora ujawnia spore zwiększenie wydajności wraz ze zmianą taktowania RAM. Wątpliwe jednak, aby znalazło to duże odzwierciedlenie w działaniu produkcji rozrywkowych.  Na pewno takie operacje jak dekompresja będą przebiegać szybciej, czy jednak wpłynie to znacząco na średnią ilość klatek na sekundę?

 

3D Mark 11: Performance
[Punkty] Wynik testu mieszanego (Combined)

Pamięć RAM 1866 MHz 5552
Pamięć RAM 1600 MHz 5486
Pamięć RAM 1333 MHz 5477

W teście mieszanym (zarówno procesor jak i karta graficzna zajmują się tu obsługą systemu fizycznego) różnice również są minimalne. Pora przejść do realnych testów w grach.