Pamięć RAM

Podsumowanie

Płyty dla graczy zwykle budzą wśród świadomych użytkowników duże kontrowersje. Owszem, są znakomicie wyposażone, ich nietuzinkowy wygląd przyciąga wzrok, ale...

 Gigabyte G1.Sniper 2

 Gigabyte G1.Sniper 2

płyta Gigabyte G.1 Sniper 2 w sklep.benchmark.plJak większość "wypasionych" płyt dla graczy, ta również cechuje się iście nieziemską ceną. Oczywiste jest, że na rynku znajdziemy konstrukcje o podobnych możliwościach, ale w znacznie niższej cenie. Jeśli jednak kwestie finansowe nie spędzają wam snu z powiek to... czemu nie?

Przypomnijmy, że edycja płyty G1.Sniper 2 wprowadza taką innowację jak PCI Express w wersji 3.0, jest więc sprzętem jak najbardziej przyszłościowym, bo nic nie wskazuje na to, aby Sandy Bridge szybko oddało tron wydajności w średnim segmencie.

GeIL Enhanced Plus

Z kolei pamięci GeIL to typowy "dobry produkt za rozsądną cenę". Nie mamy tu do czynienia z ultraszybkimi pamięciami taktowanymi powyżej 2 GHz, ale z zestawami o znakomitym stosunku ceny do pojemności oraz rozsądnymi taktowaniami (1500/1750 MHz), które w zupełności zadowolą większość użytkowników. Oczywiście należy pamiętać, że niestandarowe zegary RAM nie mają zastosowania na platformie Sandy Bridge (oczywiście można zmniejszyć taktowanie magistrali systemowej, aby dopasować się do taktowania RAM, ale... nie tędy droga), jednak drobna manipulacja napięciem i/lub czasami dostępu (timingami) i pamięci bezproblemowo pracują z zegarem o 100 MHz wyższym (1600 i 1866 MHz).

Czy wysoko taktowane pamięci RAM są niezbędnym wyposażeniem gracza? Nasze testy wykazały, że jeśli masz mocny procesor i kartę graficzną, a więc grasz z wysokimi ustawieniami, to przyrost szybkości działania przetestowanych przez nas gier będzie znikomy - nie można jednak wykluczyć, że w innych tytułach może być on większy. Z kolei niektóre gry, jak choćby Lost Planet 2, kompletnie przestały rejestrować wzrost wydajności pomimo zastosowania pamięci taktowanej ponad pół gigaherca wyżej. Wszystko więc zależy od konkretnego tytułu. Większe różnice dostrzeżemy w przypadkach, gdy zwiększa się wpływ procesora na rozgrywkę, a więc w niższych rozdzielczościach i przy niższych ustawieniach graficznych.

 

 Gigabyte G1.Sniper 2
 plusy:
PCI Express w wersji 3.0
zaawansowane układy obsługi sieci i dźwięku
pinowe wyjście USB 3.0 i panel w zestawie
 minusy:
relacja ceny do możliwości
Sugerowana cena producenta: ok. 1580 zł

 

 

 GeIL Enhanced Plus
 plusy:
dobry stosunek ceny do pojemności
profile XMP o wyższym taktowaniu bez zwiększania napięcia
 minusy:
czasy dostępu mogłyby być niższe
Średnia cena w dniu pisania testu: 3 x 2GB 1750 MHz - 230 zł, 2 x 4GB 1500 MHz - 240 zł
 

 

Komentarze

32
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    5
    przydałby się test, porównujący wplyw ilości Ram na płynnośc rozgrywki, bo taktowanie ma raczej znikomy wpływ na poprawę płynności.

    przydałby się porzadny test z zestawami 2,4,8 i nawet 16gb ram na pokladzie
    • avatar
      Konto usunięte
      2
      Szkoda, że nie zrobiono testów z szybszymi pamięciami.
      • avatar
        dnetsky
        2
        nie wiem ile ten zestaw testowy kosztuje
        i pewno ma się WIELKĄ satysfakcję na takim czymś "siedzieć"

        przypuszczam jednak że cena tego molocha to koło 6tys
        złożyć można natomiast sprzęta za jakieś 1,5tys. i mamy tylko 10% niższe osiągi

        :)
        • avatar
          Konto usunięte
          2
          Zgadza się powinno być więcej gier,skoro to test wpływu ramu na gry...
          • avatar
            Konto usunięte
            1
            "Firma Gigabyte stosunkowo niedawno wkroczyła na rynek płyt głównych dla graczy"
            raczej dostrzegła możliwość kasowania więcej za swoje produkty
            normalna płyta
            "dla graczy" jest ogólnie stosowanym obecnie synonimem - więcej zapłacisz
            • avatar
              Konto usunięte
              1
              Ciekawią mnie komentarze osób, które nie raz krzyczały, jakie jest ogromne znaczenie pamięci dla wydajności w grach...
              • avatar
                9e0r9e
                1
                Na Benchmarku pisaliście już w swoim poradniku, że dla graczy nie ważne jest taktowanie a ilość pamięci.

                Jeśli chodzi o wzrost wydajności względem wzrostu ilości pamięci, to trzeba brać poprawkę na rodzaj gry - w FPSach, gdzie lokacje są zazwyczaj podobnej wielkości, a chekpionty czy skrypty resetują wykorzystaną pamięć ilość pamięci nie ma specjalnego znaczenia pod warunkiem, że mamy wymaganą ilość, jednak w grach strategicznych, gdzie z czasem dzieje się więcej a nasz sprzęt musi myśleć nad większą ilością danych, wtedy każdy GB więcej z pewnością się przyda.

                Natomiast jest jeden czynnik przemawiający za kupnem wyżej taktowanych pamięci (nie licząc tego, że im wyżej taktowane tym zazwyczaj bardziej pojemne układy - nawet 8GB) - można bez obaw patrzeć w przyszłość - procesory mają coraz lepsze kontrolery pamięci, wykorzystujące wyżej taktowane pamięci, przez dłuższy czas będziemy spełniać wymagania przeróżnych aplikacji, które z takich pamięci korzystają, nie będąc zmuszeni zdecydowanie dłużej czekać np. na przekonwertowanie filmu, itd. Problem leży tylko jak zawsze w cenie.
                • avatar
                  Hakuren
                  1
                  Naprawde zastanawiajace jest dlaczego wciaz wiele osob mysli, ze taktowanie pamieci ma jakiekolwiek znaczenie dla domowego uzytkownika. Zreszta nawet w serwerach to nie ma absolutnie zadnego wplywu - tu kupuje sie glownie pamieci certyfikowane przez producentow CPU/plyt, ktore z definicji sa wolniejsze.

                  Zasada jest prosta. Kupuje sie zawsze najtansze dedykowane pamieci (tanie nie znaczy sieczke, tanie = teoretycznie wolniejsze). Po co komu 1866 MHz jak i tak wydajnosc jest identyczna jak z 1333MHz.

                  Szybkosc taktowania ma znaczenie w wysoce profesjonalnych zastosowaniach. Np. modelowanie obiektow, zdarzen itp w medycynie czy inzynierii kosmicznej gdzie dane musza byc dostarczane tak szybko jak to technicznie mozliwe i wtedy tak, ekstremalne taktowanie typu 2333 czy jeszcze wiecej jest bardzo pozadane. A w domu to trzeba byc cyborgiem aby wychwycic jakikolwiek bonus wynikajacy z szybszych pamieci. No ale niektorzy musza sie dowartosciowac i powiekszac swoj e-penis przy kazdej mozliwej okazji do szpanowania.
                  • avatar
                    _nick_
                    0
                    Zaraz, zaraz - recka o wpływie RAM-u na gry i test TYLKO w 3 grach?! To jakieś nieporozumienie... Nawet zabrakło testu z 2 GHz dla pamięci.

                    Do tego wciśnięte do recki produkty GB i Geila (na to powinny być poświęcone oddzielne artykuły).

                    Ogólnie artykuł wyszedł bardzo kiepsko i za bardzo zalatuje marketingiem.

                    Za takie coś ocena może być tylko jedna - 1/5.
                    • avatar
                      DoberMan
                      -4
                      o!jak "milo"ze niepochlebne komentarze o tym arcie ktos usuwa...
                      a ja tylko napisalem ze wyszla Wam niezla reklama i ze udalo sie Wam udowodnic,ze komputer zlozony z szybszych elementow jest szybszy od tego zlozonego z wolniejszych elementow..
                      Moze Szanowna Redakcja zamiast zajmowac sie klikaniem"usun" zajmie sie czyms bardziej konstruktywnym jak chocby dzialem "Pliki" gdzie ostatnio kompletnie nic nie ma a kazdy nowy program lub jego nowsza wersja sa pomijane??
                      ergo:pozdrawiam cenzure!!
                      • avatar
                        DoberMan
                        -8
                        "troche" czasu juz jestem "uczestnikiem zycia" na tym portalu takze wiem jak wyglada dodawanie komentarzy..dziwi mnie tylko,ze raz one sa a jakis czas pozniej juz nie ma..ale to pewnie przegladarka mi sie wysypala i stad ten blad wyswietlania..ta w pracy tez tak zrobila..i u sasiada... tiaa..
                        ale artykul mnie interesuje!tylko powala na kolana forma opracowania itp. stad krytyka.poza tym o czym sie przekonywac?o tym ze szybki samochod jest szybszy od wolniejszego?
                        pozdrawiam
                        • avatar
                          Konto usunięte
                          0
                          6 lub 8 GB ramu za 240zeta? Mam nadzieję, że fabryk pał nie dosięgnie jakaś powódź, tornado czy trzęsienie ziemi. Niezależnie od tego czy nadmiar ramu grom nie pomaga.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            :) a ja się dałem zrobić ,bo myślałem,że szybsze to lepsze ale jak widać do gier nie bardzo...no ale trudno w sumie to nie żałuję
                            • avatar
                              mutissj
                              0
                              Artykuł dobry jest plus, ale z tym usuwaniem komentarzy to przesada...
                              • avatar
                                Varso
                                0
                                Core i7 2600K nominalnie taktuje RAMy DDR3-1066/1333 - których w testach zabrakło.
                                Więc na co nawet kupować nawet 1500Mhz "dobry produkt za rozsądną cenę". Skoro przy stockowych 1066/1333 różnice mi wychodzą podobnie śmieszne na grach to nawet jak zaszaleć z 1866 to i tak kilka klatek extra jest sztuką dla sztuki.



                                • avatar
                                  9e0r9e
                                  0
                                  A moglibyście zrobić testy pamięci o identycznym taktowaniu, ale innym timingach? Kingston ma w ofercie zazwyczaj CL 9, ale jest też wersja Low Latency - CL 7! Ponadto chociażby Corsair czy Patriot mają pamięci CL 8. Najlepiej taktowane 1600MHz, bo skoro szybsze pamięci nic w grach nie wnoszą, to wyżej nie trzeba, a może ważne timingi są?!
                                  No i przydałby się też test zestawów 2x4GB i 4x2GB o tym samym taktowaniu i timingach (oczywiście dual channel).
                                  • avatar
                                    kropka89
                                    0
                                    Lepiej porównajcie wpływ pamięci w kartach graficznych. Tam już powinna być widoczna różnica.