Monitory

Hanns G HS233 - Testy

przeczytasz w 2 min.

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Po menu ekranowym nawigować możemy wykorzystując cztery główne przyciski: MENU (otwarcie menu głównego oraz zatwierdzenie), strzałka w górę (ruch w górę, w lewo i regulacja jasności), strzałka w dół (ruch w dół i w prawo), przycisk „i” (regulacja automatyczna, powrót do poprzedniego menu oraz wybór źródła sygnału).

Nawigacja jest w miarę prosta i intuicyjna, ale obsługa klawiszy wymaga przyzwyczajenia. W menu OSD bez problemu dostosujemy jasność, kontrast, pozycję, fazę ekranu i temperaturę kolorów, włączymy kontrast dynamiczny, przyspieszenie reakcji matrycy lub tryb ECO oraz wybierzemy jedno z fabrycznych ustawień predefiniowanych (Opticolor). Wadą jest natomiast brak języka polskiego.
 

Temperatura kolorów

Producent oferuje cztery predefiniowane tryby wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą: Standard, Office (biuro), Movie (film), Game (gra). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 237,7 cd/m2

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 161,2 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 239,7 cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6500K, luminancja 206,7 cd/m2

Profil standard

Profil office

Profil movie

Profil game

Gama ustawień nie jest szeroka, a w dodatku brakuje jej różnorodności. Wizualnie najlepiej prezentował się tryb Office – dawał bardzo przyjemne dla oka kolory i w miarę komfortowy poziom luminacji. Przebieg krzywej kolorów był typowy dla matryc TN, czyli przeciętny, natomiast pochwalić musimy temperaturę barwową, która ustawiona raz na 6500K (opcja fabryczna) wahała się najwyżej o 100K.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać musieliśmy ustawić ręcznie składowe kolorów na:

R = 100
G = 94
B = 91

Niestety przy kontraście ustawionym na 50% i jasności na 100% nie da się osiągnąć jasności, którą przyjęliśmy za optymalną. Luminacja osiągnęła skromny pułap 87,3 cd/m2.

Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) udało się uzyskać przy jasności 100% i kontraście 67%. Krzywa kolorów była całkiem przyzwoita, jak na matrycę Twisted Nematic, jednak temperatura barwowa odrobinę się „rozjechała”.

Przy okazji warto również zaznaczyć, że stabilność luminacji nie jest domeną tego monitora. Wahania potrafiły sięgnąć nawet kilkunastu cd/m2 – szczególnie przy kontraście wyższym niż 60%.
 

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą nawet 300 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że daleko do tych obietnic – uzyskaliśmy zaledwie 223,4 cd/m2. Nie świadczy to dobrze o przywiązaniu producenta do własnej specyfikacji. Warunki oświetleniowe panujące w domach są jednak na tyle delikatne, że rekomendowane 140 cd/m2 całkowicie wystarcza.

Wartość maksymalna osiągnięta została dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100%. Zmniejszenie kontrastu do połowy (jak już wspominaliśmy wcześniej) znacząco obniża luminację – aż do 87 cd/m2.


Jasność 100, kontrast 100


Jasność 100, kontrast 50

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=94, B=91) i wybraliśmy kontrast 67% (dostosowany do luminacji optymalnej). Otrzymaliśmy następujące wyniki:

  • 0% = 46,3 cd/m2
  • 10% = 56,2 cd/m2
  • 20% = 67,0 cd/m2
  • 30% = 76,7 cd/m2
  • 40% = 84,1 cd/m2
  • 50% = 93,3 cd/m2
  • 60% = 105,5 cd/m2
  • 70% = 115,1 cd/m2
  • 80% = 123,1 cd/m2
  • 90% = 132,8 cd/m2
  • 100% = 140,5 cd/m2

Co 10% jasność rośnie o zauważalną wartość, czyli prawidłowo. Przy jasności 0%  pracować można jedynie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować na jasności 80-100%.

Równomierność podświetlania


119 cd/m
2
-15,0%

117 cd/m2
-16,4%
116 cd/m2
-17,1%

123 cd/m
2
-12,1%
 
140 cd/m2
100%
124 cd/m2
-11,4%

123 cd/m
2
-12,1%
 
130 cd/m2
-7,1%
134 cd/m2
-4,3%

Równomierność rozkładu luminacji na płaszczyźnie matrycy wygląda słabo. Jedynie prawy dolny róg ekranu dawał rezultaty zadowalające, natomiast kilkunastoprocentowe różnice w pozostałych punktach pomiarowych mogą nie zadowolić bardziej wymagających graczy. Otrzymane wyniki są średnimi rezultatami, otrzymanymi z kilkunastu pomiarów, gdyż niezbyt stabilna luminacja utrudniała uzyskanie precyzyjnych wyników.