Monitory

Menu OSD i pomiary kolorymetrem

przeczytasz w 3 min.

iiyama ProLite E2773HDS

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, panel z dotykowymi przyciskami odpowiedzialnymi za obsługę menu OSD znajduje się z przodu ramki (w prawej, dolnej części). Przycisków jest pięć. Pierwszym włączamy i wyłączamy menu ekranowe oraz cofamy się do poprzednich opcji, drugim wykonujemy ruch w dół i w lewo oraz wybieramy ustawienia predefiniowane, trzecim ruszamy w górę i w prawo oraz zmieniamy głośność. Czwarty przyciskiem zatwierdzamy akcję (Enter) oraz dokonujemy wyboru źródła sygnału (HDMI, DVI, VGA lub Auto). Piąty przycisk jest podświetlany na niebiesko i służy do włączania i wyłączania monitora.

Interfejs OSD jest bardzo prosty, ale czytelny i wystarczająco intuicyjny. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. Opcji konfiguracyjnych jest pod dostatkiem, a wśród nich znajdziemy:

1. Auto Image Adjust
Automatyczne dopasowanie obrazu w czasie połączenia przez D-sub.

Auto Image Adjust

2. Contrast/Brightness
Ustawienia jasności, kontrastu, trybu ECO i technologii OverDrive (przyspieszanie reakcji matrycy).

Contrast/Brightness

3. Input Select
Wybór źródła sygnału.

Input Select

4. Audio Adjust
Dostosowanie głośności i źródła sygnału audio.

Audio Adjust

5. Color Adjust
Wybór predefiniowanych ustawień koloru oraz manualne dostosowanie koloru.

Color Adjust

6. Information
Wyświetlenie informacji o ustawieniach monitora (przede wszystkim rozdzielczość i odświeżanie).

Information

7. Manual Image Adjust
Manualne dostrajanie ustawień (zdecydowana większość opcji odnosi się do połączenia D-sub).

Manual Image Adjust

8. Setup Menu
Tutaj wybierzemy język menu OSD (brak polskiego), pozycję

Setup Menu

9. Memory Recall
Przywracanie ustawień fabrycznych.

Memory Recall

Temperatura kolorów

Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (i-Style Color), w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Game (gra), Cinema (kino), Scenery (sceneria), Text (tekst). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień jakie zaleca producent.

Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 321,9cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 321,2 cd/m2

Ustawienie Cinema
Uzyskanie poprawnych wyników było niemożliwe ze względu na dynamiczne zmiany jasności.

Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 250,4 cd/m2

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 202,0 cd/m2

Stadnard
Standard
Game
Game
Cinema
Cinema
Scenery
Scenery
Text
Text
 

 

Zestaw trybów predefiniowanych okazał się niezbyt użyteczny dla przeciętnego użytkownika domowego. Trudno bowiem polecać komuś pracę przy jasności ponad 300 cd/m2 w warunkach delikatnego oświetlenia. Najbardziej rozczarował jednak tryb tekstowy – podczas długiej pracy w edytorze, który zazwyczaj ma jasne, białe tło, zalecana jest jasność około 100-120 cd/m2, ale przy 200 cd/m2 możemy skończyć z piekącymi oczami i bolącą głową.

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:

R = 98
G = 100
B = 96

Optymalne

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 18% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest rewelacyjna - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,5 cd/m2. Krzywą kolorów możemy określić jako dobrą w kategorii wyświetlaczy TN.

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 324,4 cd/m2, czyli jest nieco wyższa od deklaracji. Z jednej strony cieszymy się, że iiyama dotrzymuje obietnic, ale z drugiej strony tak wysoka jasność nie jest potrzebna w domu (chyba, że ktoś planuje używanie monitora na zewnątrz, np. w ogrodzie).

Wartość maksymalna osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 314,4 cd/m2.

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=98, G=100, B=96) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 76,9 cd/m2
  • 10% = 101,9 cd/m2
  • 20% = 125,8 cd/m2
  • 30% = 150,2 cd/m2
  • 40% = 174,3 cd/m2
  • 50% = 198,7 cd/m2
  • 60% = 222,4 cd/m2
  • 70% = 245,7 cd/m2
  • 80% =  269,6 cd/m2
  • 90% = 297,1 cd/m2
  • 100% = 314,4 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo nawet w lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminacja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 20-25 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.

Równomierność podświetlania


102 cd/m
2
-15,0%

105 cd/m2
-12,5%
101 cd/m2
-15,8%

103 cd/m2
-14,2%
 
120 cd/m2
100%
102 cd/m2
-15,0%

102 cd/m2
-15,0%
 
104 cd/m2
-13,3%
104 cd/m2
-13,3%

Równomierność luminacji we wszystkich z dziewięciu punktów pomiarowych jest co najwyżej przeciętna. Krawędziowe podświetlanie LED-owe zapewnia niskie zużycie prądu, ale niestety nie zapewnia odpowiedniego rozkładu luminacji. Z drugiej strony to monitor dla użytkownika domowego i dostępny w niewygórowanej cenie, więc oczekiwania nie mogą być również za wysokie.