Sieci

Brak dostępnych połączeń

przeczytasz w 3 min.

Brak dostępnych połączeń z siecią bezprzewodową, podczas gdy powinny się one pojawić, jest dość często spotykanym problemem, którego przyczyna zazwyczaj leży po stronie routera Wi-Fi. Po otwarciu Centrum sieci i udostępniania, powinna wyświetlić się lista dostępnych połączeń. Jeśli nie odnajdujemy na niej naszej sieci, to pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć, jest kontrola poprawności działania routera Wi-Fi. Sprawdzamy, czy jest on podłączony do prądu, czy żadna wtyczka się nie wysunęła, czy świecą się kontrolki zasilania. Warto wykonać restart poprzez wciśnięcie odpowiedniego przycisku lub po prostu odłączenie routera na chwilę od źródła zasilania.

Niektóre routery posiadają fizyczy przycisk odpowiedzialny za działanie sieci bezprzewodowej - zwykle w takiej sytuacji odpowiednie diody informują o aktywności Wi-Fi

Jeśli zabiegi te nie dały żadnego efektu, konieczne będzie sprawdzenie ustawień oraz aktualności firmware urządzenia. W tym celu łączymy router z komputerem za pomocą kabla Ethernet i uruchamiamy stronę ustawień. Adres strony ustawień podany jest zwykle na spodzie urządzenia, ale można też przejść na nią w następujący sposób: 

  1. W oknie Eksploratora Windows z lewego panelu wybieramy "Sieci".
  2. W kategorii "Infrastruktura sieci" klikamy prawym klawiszem na ikonę naszego routera. 
  3. Z menu kontekstowego wybieramy "Wyświetl stronę Web urządzenia".

Otwieranie panelu sterowania routerem
Nazwa routera oczywiście będzie zależna od tego jaki router posiadamy (kliknij, aby powiększyć).

Po wpisaniu powyższego adresu w przeglądarkę, zostaniemy poproszeni o podanie hasła dostępu do routera - ono również powinno być określone na odwrocie urządzenia lub w dołączonej do niego dokumentacji (zwykle domyślna nazwa użytkowniak to "admin", a hasło to puste pole lub również "admin"). Jeżeli nie znamy hasła (a domyślne nie pasuje) lub router nie wczytuje żadnej strony pod swoim adresem, to pozostaje jeszcze spróbować przywrócić w nim ustawienia fabryczne (zwykle przytrzymując ukryty przycisk przez około 10 sekund) i ponownie skonfigurować naszą sieć domową - nie polecamy tego kroku, jeżeli nie znacie danych do poprawnego skonfigurowania połączenia u Waszego dostawcy internetu!

Logowanie na router
Ciekawostka: ponad 90% routerów podłączonych do Internetu posiada hasło do konta administracyjnego "admin".

Jeżeli jednak udało się poprawnie zalogować do naszego routera, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić zakładkę odpowiedzialną za ustawienia sieci bezprzewodowej. Każdy z producentów posiada swój własny interfejs do obsługi, jednak większość jest na tyle intuicyjna, że opisane niżej kroki powinny mieć zastosowanie:

  1. Sprawdzamy, czy sieć bezprzewodowa (radio) jest włączona.
  2. Sprawdzamy, czy aktywne jest rozpowszechnianie (widoczność) SSID (nazwy sieci).
  3. Sprawdzamy, czy pasmo kanału jest ustawione na "automatyczne" (lub takie zawierające najwięcej wariantów).
  4. Sprawdzamy, czy tryb pracy (standard sieci) jest ustawiony na "automatyczny" (czyli obsługę wszystkich standardów jakie wspiera).
  5. Sprawdzamy, czy filtrowanie adresów MAC jest wyłączone. 

Ustawienia Wi-Fi na routerze
Nie każdy router pozwala regulować ustawienia szerokość kanału transmisji (kliknij, aby powiększyć). 

Jeżeli wszystko powyżej jest tak właśnie ustawione, ale nadal sieci Wi-Fi nie widać, to możemy jeszcze sprawdzić, czy producent nie udostępnił aktualizacji oprogramowania układowego (firmware) dla naszego routera. Większość dzisiejszych routerów posiada funkcję sprawdzania aktualizacji wbudowaną w Panel sterowania, ale starsze modele mogą wymagać pobrania ręcznie pliku do aktualizacji ze strony producenta i wgranie go przez panel.

Aktualizacja firmware routera
Nowsze routery, wyposażone w aplikacje mobilne do zarządzania siecią, posiadają nawet funkcję powiadamiania nas o dostępnych aktualizacjach (kliknij, aby powiększyć)!

Wszystko jest w porządku, a nasz komputer nadal nie widzi sieci bezprzewodowej? Upewnijmy się, czy karta sieciowa działa poprawnie, czy ma zainstalowane aktualne sterowniki (patrz Problem 1) oraz przede wszystkim – czy jest kompatybilna z naszym routerem. Informacja o obsługiwanych standardach znajduje się zazwyczaj w nazwie karty lub po wyświetleniu jej właściwości, natomiast informacje dotyczące routera – w większości przypadków na naklejce znajdującej się na jego obudowie lub na stronie producenta urządzenia. Najpopularniejsze obecnie standardy to 802.11n, 802.11ac oraz najnowszy 802.11ax (zwane również odpowiednio jako Wi-Fi 4/Wi-Fi 5/Wi-Fi 6). Nadal jednak można w wielu domach napotkać urządzenia zgodne ze wcześniejszymi standardami, jak Wi-Fi 3 (802.11g) lub jeszcze starsze Wi-Fi 2 (802.11b) - jednocześnie zdarzają się przypadki routerów, które nie są wstecznie z tymi standardami kompatybile! W przypadku, gdy nasz laptop posiada adapter zgodny z dużo starszym standardem, którego nowy router nie obsługuje, należy rozważyć dokupienie nowszego adaptera Wi-Fi, np. na USB. Natomiast gdy problem dotyczy urządzenia typu drukarka albo SmartTV, rozwiązaniem może być podłączenie starego routera do sieci w roli dedykowanego tym urządzeniom punktu dostępowego. 

Na kolejnej stronie opiszemy, jak radzić sobie w sytuacji, gdy nie udaje się zalogować do naszej sieci, mimo podawania prawidłowego hasła.