Sieci

Brak połączenia z Internetem, mimo działającego Wi-Fi

z dnia

Brak połączenia z Internetem, mimo prawidłowego połączenia z routerem, może być spowodowany przez wiele czynników. Pierwszym krokiem, jaki powinniśmy podjąć w celu rozwiązania problemu, jest kontrola wtyczek w routerze – czy wszystko jest na swoim miejscu, czy żadna wtyczka się nie wysunęła. Pomocny może okazać się restart routera oraz analiza znajdujących się na nim kontrolek (zwykle jedna z nich informuje o statusie połączenia z internetem). Jeśli router prawidłowo łączy się z siecią naszego dostawcy Internetu, a mimo to użytkownik nie ma dostępu, powinien skontaktować się on z dostawcą tejże usługi. Co jednak w sytuacji, gdy tylko nasz komputer w sieci lokalnej nie chce wczytywać stron internetowych? Może to wynikać ze złej konfiguracji DNS.

DNS (Domian Name Server) odpowiada za tłumaczenie nazw stron internetowych zrozumiałych dla nas (jak np. www.benchmark.pl) na adresy IP serwerów, na których się znajdują

Problem z DNS równie dobrze może wynikać z problemów technicznych po stronie dostawcy, jak i efektów działania złośliwego oprogramowania na naszym komputerze. Możemy jednak wymusić używanie powszechnie dostepnych serwerów DNS (np. Google), aby przekonać się, czy to w tym leży problem. Aby to zrobić należy kliknąć prawym klawiszem myszy na przycisk Menu start i z menu kontekstowego wybrać "Połączenia sieciowe", a następnie: 

  1. Klikamy w "Zmień opcje karty".
  2. Prawym klawiszem myszy klikamy na połączenie Wi-Fi i wybieramy "Właściwości".
  3. W otwartym oknie zaznaczamy "Protokół internetowy w wersji 4".
  4. Klikamy poniżej przycisk "Właściwości".
  5. W nowo otwartym oknie zaznaczamy "Użyj następujących adresów DNS" i podajemy ogólnodostępny adres.

Problem z DNS - Windows 10
Nie tylko Google udostepnia swoje serwery DNS za darmo - więcej takich adresów znajdziecie w... google.com :)

W przykładzie powyżej na zdjęciu widać oba adresy serwerów DNS Google. Pierwszy z nich to 8.8.8.8, a drugi to 8.8.4.4. Jeżeli po otwarciu okna właściwości protokołu TCP/IP znajdziemy już wcześniej określony adres DNS, o którym nic nie wiemy, tym bardziej lepiej go zmienić lub co najmniej ustawić, aby pobierał się automatycznie (ewentualnie ten fakt skonsultować z dostawcą Internetu). Jeżeli ustalenie ręcznie serwerów DNS nie pomogło rozwiązać problemu, to kolejną kwestią do sprawdzenia jest działanie ewentualnej kontroli dostępu (np. kontroli rodzicielskiej) na naszym routerze. Wiele współczenych routerów posiada możliwość ograniczania dostępu do Internetu wybranym urządzeniom lokalnym, bez blokowania pozostałych. Tu możliwości konfiguracji takiej funkcji jest bardzo wiele i sugerujemy sięgnąć do instrukcji routera lub samemu przeszukać Panel sterowania routerem (jak się do niego dostać, opisaliśmy w ramach Problemu nr 2).

Kontrola rodzicielska ogranicza dostęp do internetu
Kontrola rodzicielska może nie raz być zbawienna, ale źle skonfigurowana przyspoży problemów.

Jeżeli żadne z powyższych sposóbów nie poprawia sytuacji, to powracamy do punktu wyjścia, czyli kontaktu z działem pomocy dostawcy Internetu. Jeżeli jednak czytacie te słowa w drugim kwartale 2020 roku, to miejcie na uwadze ogólne obciążenie Internetu i możliwe trudności z zapewnieniem jego ciągłej pracy przez waszego dostawcę, w szczególności jeżeli mówimy o internecie mobilnym. Na kolejnej stronie przyjrzymy się problemowi częstego zrywania się połączenia bezprzewodowego.