Nawigacja GPS

Najważniejsze cechy nawigacji

przeczytasz w 4 min.

GPS

Producenci zwiększyli przekątne ekranów, precyzję działania odbiorników GPS, a przede wszystkim jakość samych map. Ponadto spadły ceny, choć nie da się ukryć, że w sprzedaży ciągle można znaleźć drogie nawigacje dla wymagających entuzjastów - kilka takich modeli poleciliśmy w poradniku. Zastrzegamy jednak, że są to urządzenia tylko dla fanów elektroniki i nawigacji.

Przy zakupie nawigacji trzeba pamiętać, aby kierować się przede wszystkim własnymi potrzebami. Jako że GPS-y oferują procesor, pamięć RAM, system operacyjny i ekran dotykowy, z biegiem czasu zaczęły wykonywać zadania zupełnie niezwiązane z nawigowaniem. Poza funkcją przeglądania zdjęć, większość obecnie dostępnych nawigacji pozwala odtwarzać muzykę i filmy, co jeszcze może przydać się wielu użytkownikom. Jednak możliwość czytania książek elektronicznych (e-booki), czy grania w gry to już opcja głównie dla entuzjastów tego typu urządzeń. Z kolei przeliczanie walut czy kalkulator to domena telefonów komórkowych i według nas nawigacje GPS obeszłyby się bez tych dodatków.

Nie należy ulec pokusie i np. kupić daną nawigację tylko dlatego, że oferuje gry 3D. Jeżeli wiemy, że będziemy często grać na nawigacji, wówczas oczywiście wybór takiego produktu będzie uzasadniony. Większość osób doceni jednak głównie funkcje ułatwiające życie kierowcy.

Najważniejsze cechy

Moduł GPS: odpowiada za odbiór danych z satelitów, a więc i za dokładne ustalenie pozycji użytkownika. Producenci nawigacji najchętniej sięgają po moduły marki SiRF. Prym wiodą stosowane od lat i sprawdzone odbiorniki SiRFstarIII (występuje w starej 90 nm wersji i w poprawionej 65 nm) - są czułe, działają z powodzeniem nawet w schowku, pod fotelem. Odświeżają swoją pozycję co 1 sekundę. Śledzą nawet kilkanaście satelitów jednocześnie - o liczbie satelitów jaką może dostrzec moduł GPS informuje parametr opisywany jako ilość kanałów. SiRFstarIII ma ich 20.

Srifatlas


Bogatszą alternatywą dla SiRFstarIII są najnowsze odbiorniki SiRF (SiRFstarIV) i MTK (MT3318-MTK v1, MT3328//MT3329-MTK v2). Często można też spotkać wyspecjalizowane moduły SiRFatlasV, które mają między innymi zintegrowany procesor, kontroler pamięci, układ graficzny (maks. obsługiwana rozdzielczość to 800 x 480) i kontroler zarządzania energią. Potrafią ponadto korzystać z sygnałów systemu Galileo, zarządzają czytnikiem kart, modułem WiFi, czy tunerem DVB-T.

Najlepsze moduły wykorzystują poprawki EGNOS/WAAS/MSAS i ewentualnie DGPS, a także potrafią wykorzystać sygnały odbite np. od budynków. Na rynku dostępne są też moduły innych, mniej popularnych producentów, jednak w większości przypadków nie są w stanie stworzyć realnej konkurencji modułom SiRF i MTK.

Dodatkowe informacje: SiRFInstantFix II/SiRFAlwaysFix lub odpowiednik tych rozwiązań - technologia przyśpieszająca uzyskanie sygnału z satelitów. Dzięki niej nawigacja ustali twoją aktualną pozycję w kilka sekund, po włączeniu nawigacji czy też po utraceniu sygnału z satelitów.
 

Parametry techniczne: do płynnej nawigacji potrzebne jest zaplecze techniczne, które zapewni taki komfort. Obecnie standardem dla najtańszych urządzeń jest procesor o taktowaniu 400 MHz wspomagany przez 64 MB RAM. Tyle wystarczy do niezakłóconej pracy małych nawigacji z ekranem o rozdzielczości 480 x 272 pikseli. Przy podwyższonej rozdzielczości 800 x 480 pikseli to zdecydowanie za mało i w takim wypadku zalecaną konfiguracją jest 128 MB pamięci RAM oraz min. procesor 500 MHz. Warto też pomyśleć, jak duża pamięć wewnętrzna (FLASH/ROM) będzie ci potrzebna. Zazwyczaj producenci montują w nawigacjach od 64 MB do 4 GB pamięci wewnętrznej. Jeśli to za mało, często można ją rozszerzyć pojemną i szybką kartą pamięci (przeważnie microSDHC, nawet do 32 GB).

Dodatkowe informacje: W nawigacji służącej również do gier czy oglądania filmów HD wydajność procesora może mieć większe znaczenie, jednak jeśli szukamy typowego GPS-a do nawigowania podczas jazdy samochodem, wtedy częstotliwość taktowania jednostki centralnej nie jest aż tak istotna.
 

Liczba kanałów: To oczywiście ilość satelitów, którą jednocześnie może obserwować dane urządzenie. Do prawidłowego działania nawigacja musi widzieć co najmniej trzy satelity. Niemniej jednak z myślą o przyszłości warto inwestować w urządzenia 20-kanałowe. Większa liczba kanałów to póki co chwyt marketingowy, co obrazuje poniższa grafika:

GPS
Visible Sat - satelity widziane przez GPS-a

W danym punkcie na ziemi nie można uzyskać sygnału z satelitów, które znajdują się za horyzontem. W praktyce oznacza to, że przy sprzyjających warunkach urządzenie może „widzieć” maks. 12 satelitów.  Nie ma szans na więcej dlatego że, ich liczba jest ograniczona, przy czym krążą one wokół naszej planety po swych orbitach. Fizycznie więc nie ma możliwości, by aktualnie wykorzystać wszystkie 20 kanałów, a co dopiero ich większą liczbę.

Liczba kanałów jest mało istotna, ponieważ minimalna ich ilość w nowych urządzeniach to 20 ( w najnowszych modułach nawet 64 i więcej), co w zupełności wystarczy. Nawigacja korzystająca z sygnału z 8-12 widocznych satelitów nie zwariuje, kiedy jeden z nich zostanie zasłonięty przez budynek.

Ważniejsze jest, jak szybko dana nawigacja łapie sygnał z satelitów i czy go nie gubi? Nawigacje powinny zlokalizować swoje położenie w około minutę od pierwszego włączenia, czyli tak zwanego zimnego startu. Natomiast ciepły start, kiedy urządzenie dysponuje danymi o ostatnim położeniu satelitów, musi być zdecydowanie szybszy.


Ekran i rozdzielczość:  Przy wyborze wyświetlacza przetestuj jak jasno świeci. Czasami ekran nie daje odpowiednio dużej jasności. Nie daj się nabrać na wyświetlacze antyrefleksyjne - u niektórych producentów jest to po prostu bajka marketingowa. Pod wpływem padających na wprost promieni słonecznych większość ekranów w nawigacjach będzie nieczytelna. W ostrym świetle, niestety, z reguły nic lub niewiele widać na średniej klasy nawigacji. Niemniej jednak niektóre nawigacje z matowymi wyświetlaczami nieco poprawiają sprawę widoczności. Warto porównać jak dane wyświetlacze zachowują się w warunkach drogowych.

ekran nawigacji GPS

Obsługa nawigacji często uzależniona jest od ekranu, który dodatkowo wyświetla jeszcze mapę i wszelkie informacje dodatkowe. Nic więc dziwnego, że to wyświetlacz jest najważniejszym elementem nawigacji. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na precyzję działania. Dobry ekran pozwoli wybrać daną funkcję bez potrzeby używania rysika czy kilkukrotnego powtarzania - od razu „załapie” o co chodzi, nie wymagając przy tym dużej siły nacisku.

Bardzo ważna jest przekątna ekranu. Popularnym standardem jest 4,3”. Takie wyświetlacze powodują, że obraz jest lepiej widoczny, a wybieranie poszczególnych funkcji łatwe i przyjemne. Coraz popularniejsze stają się ekrany 5-calowe. Uważamy, że to już górna granica, jeśli chodzi o ekran do samochodu osobowego. Nawigacje oferujące większą przekątną sprawdzą się już tylko w samochodach z daleko odsuniętą szybą. Ponadto, nawigacje z ekranami większymi niż 5” są też polecane do busów czy TIR-ów.

Nie mniej istotna od przekątnej ekranu jest jego rozdzielczość. Dobra czytelność, ostrość i wielkość czcionek jest zachowana przy rozdzielczości 480 x 272, natomiast osoby bardziej wymagające mogą zdecydować się nawet na nawigację pracującą w trybie 800 x 480. Nie należy natomiast wybierać modelu o rozdzielczości niższej niż 480 x 272.
 

Jakość wykonania: Plastiki odporne na zarysowania i uszkodzenia, które sprawiają solidne wrażenie są oczywiście mile widziane. Trzeba mieć na uwadze, że najtańsze urządzenia mogą oferować gorszej jakości obudowy - kierując się przy zakupie ceną trudno oczekiwać najwyższej jakości. Dlatego w poradniku polecamy nie tylko droższe, ale także tańsze konstrukcje, mimo że mogą być gorzej wykonane.
 

 uchwyt do nawigacji
  

Uchwyt: Jakość uchwytu montażu na szybie jest ważniejsza od samej jakości wykonania obudowy GPS-a. Ten powinien pewnie trzymać się szyby i nie wpadać w drgania podczas jazdy na nierównej nawierzchni, co w Polsce jest przecież często spotykane. Zwróć również uwagę na długość uchwytu - kierowca powinien sięgnąć do ekranu GPS-a bez odrywania pleców od fotela. Poza tym ważny jest zakres regulacji. Nawigację powinno się dać zainstalować w taki sposób, żeby ustawić ją w idealnej pozycji w stosunku do oczu kierującego pojazdem.
 

Przydatne dodatki: Jest kilka dodatków, które można szybko docenić. Pierwszy i podstawowy to moduł Bluetooth, umożliwiający podłączenie telefonu i w rezultacie skorzystanie z funkcji zestawu głośnomówiącego - GPS może służyć do prowadzenia rozmów podczas jazdy, a kierowca nie odrywa rąk od kierownicy. Drugą funkcją, która zwiększa wygodę użytkowania jest czujnik światła do regulacji jasności ekranu. Jeśli zaś GPS ma odpowiednie gniazdo AV, można go wykorzystać jako ekran do kamery cofania.