Gry

Ustawienia graficzne i metodologia

Arcania: Gothic IV umożliwia wykorzystanie domyślnych ustawień jakości wyświetlanej grafiki, określonych jako Wysokie, Średnie i Niskie, ale także dostęp do zaawansowanych opcji graficznych. Zdecydowaliśmy się zrezygnować z domyślnych ustawień wysokich na rzecz ustawień maksymalnych - różnią się one jedynie jakością cieni (Wysoka/Ultra) oraz efektów cząsteczkowych (Średnia/Wysoka). Dokładne ustawienia graficzne wykorzystane w testach prezentuje poniższa tabela. To co rzuca się w oczy, to całkowity brak efektu wygładzania krawędzi (AA - AntyAliasingu).

  Maksymalne Średnie Niskie
Ekspozycja Tak Nie Nie
Promienie słońca
Tak Tak Nie
Szczegółowe twarze
Tak Tak Nie
Przetwarzanie końcowe
Tak Tak Nie
Jakość tekstur
Wysoka Średnia Niska
Jakość SSAO
Wysoka Średnia Wyłączona
Jakość światła
Wysoka Niska Niska
Jakość cieni
Ultra Średnia Niska
Dynamiczne cienie
Świat i geometria Tylko świat Wyłączone
Cienie Świat i geometria Św. i geometria Tylko świat
Jakość postaci
Wysoka Wysoka Niska
Jakość świata
Wysoka Średnia Niska
Jakość ef. cząsteczkowych
Wysoka Średnia Niska
Zasięg widzenia
100% 50% 25%

  

Ustawienia maksymalne

 Ustawienia średnie

 

 Ustawienia niskie

Ustawienia średnie nie różnią się wiele od maksymalnych, chociaż w oczy rzuca się od razu brak efektu HDR i niższa jakość tekstur. Ustawienia niskie oznaczają całkowity brak efektu okluzji otoczenia (SSAO), dynamicznych cieni oraz ograniczony do 25% zasięg widzenia. Grając na najniższych ustawieniach musimy się liczyć też z brakiem efektu promieni słonecznych (złośliwi mogą powiedzieć, że to mała strata, bo w grze dość często panuje słota), mniej szczegółowymi twarzami postaci oraz brakiem przetwarzania końcowego (efekty post processing). Jakość grafiki nie zmniejsza się drastycznie, ale jest doskonale widoczna, zarówno na otwartym terenie, jak i w zamkniętych pomieszczeniach.

Ustawienia maksymalne

Ustawienia średnie

Ustawienia niskie

 

Procedura testowa

Arcania: Gothic IV wykorzystuje silnik graficzny Vision Engine. Znalazł on zastosowanie w między innymi takich produkcjach jak Stronghold 3 czy The Settlers 7. Sprawia pozytywne wrażenie, ale raczej nie znajdziemy w nim nic, co by mogło nas zachwycić. Wkrótce wykażemy, że jest on silnikiem bardzo wymagającym pod względem sprzętowym. Na otwartej przestrzeni liczba klatek na sekundę może oscylować wokół całkiem przyzwoitych wartości, drastycznie spadając za to w terenie zabudowanym. Pomiary w każdym ustawieniu były dokonywane trzykrotnie, a wyniki uśredniono. W razie wątpliwości co do wyniku, testy były powtarzane.

Test polegał na przejściu z punktu A do punktu B. Przeprowadziliśmy go na lokacji o zróżnicowanym terenie, czas pomiaru wynosił 60 sekund. Ta sama lokalizacja została wykorzystana przy teście Vintage.