Monitory

Menu OSD, pomiary kolorymetrem

Dotykowe przyciski do obsługi menu OSD znajdują się z przodu, w dolnej części ramki. Przycisków jest pięć, ale żaden z nich nie jest podświetlany, jedynie pod środkowym znajduje się podświetlana na biało linia, która określa jego położenie. Jasność białej diody można regulować, a nawet ją całkowicie wyłączyć, aby nie denerwowała w nocy.

Philips Brilliance 248X3LFH

Pierwszym przyciskiem (licząc od lewej) wybierzemy jeden z predefiniowanych trybów koloru lub wykonamy ruch w dół. Drugim wybierzemy źródło sygnału wideo, trzeci przycisk służy do włączania i wyłączania monitora, czwarty - do zmiany jasności podświetlania ramki (możemy nim też wykonać ruch wstecz, do poprzedniego menu). Ostatni, piąty przycisk, wyświetla główne menu OSD i działa jako typowy ENTER (zatwierdzanie akcji).

Interfejs OSD jest bardzo prosty i intuicyjny, ale podobnie jak w kilku innych modelach monitorów Philipsa, zauważyliśmy też drobne błędy graficzne, które na szczęście nie utrudniały korzystania z interfejsu. Niestety polska wersja językowa jest niedostępna. W opcjach konfiguracyjnych znajdziemy:

1. Lightframe
Zmiana jasności podświetlania ramki (1-3 lub wyłączone).

Philips Brilliance 248X3LFH

2. Input
Wybór źródła sygnału wideo (HDMI lub VGA).   

Philips Brilliance 248X3LFH

3. Picture
Ustawienia proporcji, jasności, kontrastu, ulepszeń trybu SmartImage i gammy znajdziemy właśnie tutaj.   

Philips Brilliance 248X3LFH

4. Audio
Ustawienia głośności dźwięku przekazywanego przez HDMI.

Philips Brilliance 248X3LFH

5. Color
W tym miejscu ustawimy temperaturę kolorów, tryb sRGB lub zmienimy wartości barw składowych ręcznie. 

Philips Brilliance 248X3LFH

6. Language
Wybór języka interfejsu (brak polskiego). 

Philips Brilliance 248X3LFH

7. OSD Settings
Położenie, czas wygaszenia i przezroczystość interfejsu OSD.  

Philips Brilliance 248X3LFH

8. Setup
W tym miejscu odnajdziemy kilka opcji związanych z  analogowym wejściem sygnału wideo (VGA/D-sub), takich jak np. faza, zegar, pozycja. Mamy też możliwość zresetowania ustawień do ich wartości domyślnych oraz zmiany jasności podświetlania diody przycisku POWER.

Philips Brilliance 248X3LFH

Temperatura kolorów

Producent oferuje siedem predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu (SmartImage), w skład których wchodzą takie opcje jak: Off (standardowy), Text (tekst), Office (biuro), Photo (zdjęcie), Movie (film), Game (gra), Economy (oszczędzanie energii). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.

Ustawienie Off (standardowy)
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 227,4 cd/m2

Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 152,8 cd/m2

Ustawienie Office
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 169,9 cd/m2

Ustawienie Photo
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 217,9 cd/m2

Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 7000K, luminancja 211,9 cd/m2

Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 235,8 cd/m2

Ustawienie Economy
rzeczywista temperatura barw 6100K, luminancja 82,2 cd/m2

Optymalne
off

Optymalne
text
Optymalne
office
Optymalne
photo
Optymalne
movie
Optymalne
game
Optymalne
economy
 



Różnorodność ustawień fabrycznych nie jest zbyt wysoka. W dodatku ustawienia Photo, Movie i Game oferowały wysoki poziom wyostrzania obrazu, przez co grafiki i filmy prezentowały się nieco sztucznie. Najbardziej godny polecenia był tryb Text lub ewentualnie Economy (tylko w ciemnych pomieszczeniach).

Optymalna jasność

W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:

R = 100
G = 96
B = 98

Optymalne

Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 43% i kontraście 50%. Stabilność luminacji jest bardzo dobra - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,7 cd/m2. Krzywa kolorów jest w miarę dobra jak na matrycę TN, choć warto zaznaczyć, że widywaliśmy już lepszą w sprzęcie za podobne pieniądze.

Poziomy luminancji

Producent zapewnia jasność sięgającą 300 cd/m2. Zmierzona wartość maksymalna sięgnęła 300,7 cd/m2, czyli była właściwie idealnie zgodna z deklaracjami. Taki poziom jasności wciąż jednak jest niezbyt komfortowy podczas pracy w warunkach delikatnego oświetlenia domowego.

Najwyższa wartość osiągnięta została przy maksymalnej jasności i kontraście. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało delikatną redukcją luminacji do poziomu 219,1 cd/m2. Warto zaznaczyć przy tym, że głębia czerni (minimalny poziom jasności) nie była za idealna

Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 100%

Jasność 100%, kontrast 50%
Jasność 100%, kontrast 50%

Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=96, B=98) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:

  • 0% = 49,7 cd/m2
  • 10% = 67,1 cd/m2
  • 20% = 84,9 cd/m2
  • 30% = 102,3 cd/m2
  • 40% = 118,9 cd/m2
  • 50% = 137,0 cd/m2
  • 60% = 145,7 cd/m2
  • 70% = 163,1 cd/m2
  • 80% =  183,2 cd/m2
  • 90% = 201,5 cd/m2
  • 100% = 219,1 cd/m2

Przy jasności ustawionej na 0% da się pracować komfortowo nawet w lekko oświetlonym pomieszczeniu. Luminancja rośnie w miarę stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 17-18 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy więc za dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.

Równomierność podświetlania


110 cd/m2
-8,3%

127 cd/m2
+5,8%
111 cd/m2
-7,5%

104 cd/m2
-13,3%
 
120 cd/m2
100%
105 cd/m2
-12,5%

104 cd/m2
-13,3%

107 cd/m2
-10,8%
103 cd/m2
-14,2%

Równomierność luminacji w przypadku tego modelu oceniamy raczej negatywnie, bo jak inaczej możemy ocenić kilkunastoprocentowe odchyłki w stosunku do punktu centralnego?  Co prawda w czasie typowego użytkowania przeciętnemu Kowalskiemu trudno będzie zauważyć te różnice, ale prawda jest taka, że nawet domowy monitor z matrycą TN w tej cenie powinien zachowywać się odrobinę lepiej.