Nawigacja GPS

Nawigacje do samochodów ciężarowych

Tradycyjne mapy cyfrowe do samochodów osobowych mają tą słabość, że pojazd ciężarowy kierują na drogę szybkiego ruchu – i to wszystko. Nie uwzględniają masy całkowitej, nacisku na oś, długości, wysokości.

iGo8 i MobileNavigator Navigona na opcji TIR kierują ogromne ciężarówki do centrum Warszawy, gdzie one mają absolutny zakaz poruszania się. Mapy do Garminów, fakt, wspomagają kierowców  ciężarówek, ale przede wszystkim w Ameryce i części Europy Zachodniej. Wśród map na nawigacje PNA wspierające duże samochody nie ma zbyt wielu rozwiązań. Do niedawna jedynym był Pocket Navigator 8 Europe Truck instalowany przez serwis dystrybutora w  nawigacjach marki Altina i Syngio.

Umówmy się, nie jest to rozwiązanie idealne, bo zgodność z systemem Windows CE 5.0 jest wymuszana poprzez dogranie dodatkowych sterowników i bibliotek do PNA. Pomimo tego na Pocket Navigatora dla ciężarówek przygotowanego w ten sposób zdecyduje się duża ilość kierowców, jako że wybór w  tej dziedzinie jest znikomy. Program ten oferuje niezłą ilość danych o ograniczeniach dla samochodów ciężarowych w Austrii, Belgii, Czechach, Danii, Francji, Holandii, Irlandii, Luksemburgu, Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech. O  możliwościach nawigacyjnych Pocket Navigatora w Polsce wiadomo niewiele.

Wybrane funkcje Pocket Navigator 8 Europe Truck

  • Omijanie miejsc nieprzejezdnych dla pojazdu o zadanych gabarytach na głównych drogach wybranych krajów.

  • Możliwość notowania ilości km przejechanych służbowo i prywatnie.

  • Możliwość śledzenia pojazdów  po dokupieniu odpowiedniego urządzenia montowanego w samochodzie (VTU).

  • Uwzględnianie niektórych ograniczeń dla pojazdów ciężarowych.

  • Współpraca z wieloma rodzajami odbiorników TMC.

Ciekawie zapowiada się też mapa NavRoad Map Truck. Materiały prasowe ukazały się niedawno i są obiecujące. Użytkownik ma możliwość wprowadzenia istotnych parametrów swojego pojazdu, m. in. takich jak: maksymalna prędkość, masa całkowita, nacisk na oś, szczegółowe gabaryty pojazdu, czy też informacji o przewożonych materiałach niebezpiecznych – chwali się producent.

Interfejs NavRoad Map Truck umożliwia

  • wyznaczanie trasy: szybkiej, najkrótszej, ekonomicznej, rowerowej, pieszej

  • ustawienie trybu wygodnego dla użytkownika leworęcznego

  • włączenie dźwiękowych informacji o przekroczeniu dozwolonej prędkości

  • zapis i odczyt śladu GPS

  • informowanie o fotoradarach, po zdefiniowaniu ich bazy

  • wybór dwu- lub trójwymiarowego realistycznego widoku mapy

  • błyskawiczne wyznaczanie tras alternatywnych

  • ustawienie głośności względem prędkości jazdy

  • obrót widoku mapy w zakresie pion/poziom

  • samodzielną konfigurację elementów interfejsu 

Więcej kierowcom ciężarówek od map do nawigacji mogą dać mapy stworzone z myślą o komputerze, wspomagające bardziej kompleksowo logistykę, na przykład Emapa Transport. Konfigurując Emapę, podajemy m.in. dane o wielkości pojazdu, jego masie, czasie jazdy i postoju w rozmaitych sytuacjach, prędkościach na poszczególnych typach dróg itp. – czytamy w inf. prasowej producenta mapy. Emapa Transport uwzględnia wysokość wiaduktów i nośność dróg. Do pełnego wykorzystania tego typu map potrzeba notebooka z modułem GPS. Najpewniejsze są moduły GPS podpinane do gniazda USB.

GPS USB – Holux M-215 USB

 

Podobnych funkcji – poza Emapą Transport – doświadczysz w niemieckiej, dosyć drogiej mapie Map&Guide Truck Navigator (działa także na PDA), co widać na grafice poniżej – zakazy ruchu, aż miło.

Map&Guide Truck Navigator

Map&Guide Truck Navigator można uzupełnić o dodatkowe, równie drogie programy spod szyldu Map&Guide. Przykładem służy tu program Map&Guide Proffesional, który dobiera najlepszą trasę i wylicza koszty przejazdu. W wersji oferującej pełną funkcjonalność kosztuje około 2000 euro.

Jeżeli nie stać cię na dedykowane rozwiązania, a zamierzasz poruszać się po Polsce, z  pomocą przychodzi uniwersalna AutoMapa. Według danych producenta: Ma unikatowe dane przeznaczone do wyznaczania tras dla samochodów ciężarowych zawierające m.in. ponad 23 tysiące znaków ograniczenia tonażu, ponad 1200 znaków określających wysokość wiaduktu i ponad 2200 wiaduktów, których wysokość została zmierzona dalmierzem laserowym na potrzeby przejazdów nienormatywnych. AutoMapa uwzględnia również dane dotyczące dopuszczalnego nacisku na oś pojazdu dla wszystkich dróg krajowych i wojewódzkich zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Transportu. Trzeba przyznać, że wygląda to ciekawie.