Gry komputerowe

Civilization V

z dnia
Maciej Piotrowski | Redaktor serwisu benchmark.pl
79 komentarzy Dyskutuj z nami

Gra zasysa niczym odkurzacz, choć bardzo powoli odkrywa swój potencjał. Grafika w DirectX 11 w najwyższych ustawieniach prezentuje się rewelacyjnie.

PEGI:
Ograniczenia wiekowe
Gra na platformy Komputery PC
Gatunek Strategia Turowa
Tryb Gry Single/Multi
Cena ~129 zł
Premiera światowa 21 września 2010 r.
Premiera w Polsce 24 września 2010 r.
Demo gry pobierz
Producent Firaxis Games
Wydawca Take 2 Interactive
Dystrybutor PL Cenega Poland

 

Możliwość pokierowania losami znanych cywilizacji i ich rozwoju na przestrzeni 6 tysięcy lat - od czasów prehistorycznych do niedalekiej nam przyszłości - okazała się tak pasjonująca i błyskotliwa, że z miejsca zyskała ogromy rozgłos i zasłużoną sławę.

Od chwili premiery pierwszej części minęło już prawie 20 lat, a mimo to kolejne odsłony tego cyklu cieszą się popularnością. Każda z nich wprowadzała do serii coś nowego zapewniając jej miłośnikom wiele godzin wyjątkowej zabawy. Nigdy jednak szykowane zmiany nie były tak wielkie jak w piątej odsłonie. Szykuje się więc prawdziwa rewolucja. Czy Civilization V pogrąży kultową serię czy wzniesie ją na wyżyny?

Twórcy Civilization V postanowili posłuchać głosu fanów i zmodyfikowali dotychczasowe zasady. Mało kto  spodziewał się, że zmiany zajdą tak daleko. Rewolucja  w mechanice rozgrywki zaczyna się od podzielenia całego terenu na pola heksagonalne. Rozwiązanie to ma ułatwiać jednostkom poruszanie się po mapie oraz gwarantować jasne reguły takich operacji. Wprowadzenie heksów wpłynęło na zmiany w zasadach walki. Niemożliwe jest już tworzenie zgrupowania wojsk na jednym obszarze (tzw. stack of doom) co w poprzednich odsłonach serii gwarantowało pewne zwycięstwo.



Obecnie jeden obszar może zajmować tylko jeden oddział. Dzięki temu rozgrywka stała się bardziej taktyczna. Znaczenie ma teraz na jakim terenie toczyć się będzie walka. Sporym atutem jest dodanie ostrzału zasięgowego, który umożliwia eliminacje zagrożeń bez wchodzenia z kontakt z przeciwnikiem. Przeprowadzenie ataków na miasto - które zyskało możliwość samodzielnej obrony - czy inne jednostki,  jest sporo trudniejsze.

Tak jak dotychczas, rozwój miasta powiększa zasięg wpływów naszej cywilizacji. To na tym obszarze możemy budować kopalnie, farmy czy faktorie. Wszystko to wpływa na otrzymywane przez nas punkty, które później możemy wykorzystać do  produkcji budynków, jednostek i cudów świata. Jednak w piątej odsłonie Cywilizacji granice przesuwają się bardzo powoli i to najczęściej w kierunku pól mogących dostarczyć nam najpotrzebniejszych w danej chwili surowców. Dodano ciekawe rozwiązanie – możliwość przyspieszenia procesu powiększania zasięgu miasta, przez kupowanie dodatkowych pół za posiadane złoto.

Kolejną nowością są niewielkie cywilizacje złożone z jednego miasta (Wolne Miasta), których celem nie jest wygranie gry, czy powiększanie swoich wpływów, a jedynie przetrwanie. Ich istnienie otwiera przed nami nowe możliwości dyplomatyczne. Możemy sporo zyskać kulturowo, militarnie i gospodarczo. Co prawda zawarcie czasowego sojuszu wymaga złota, ale w zamian otrzymujemy dobra luksusowe, których bardzo często wymaga dalszy rozwój naszych miast. Oczywiście Wolne Miasta można też przejąć i okupować zwiększając zasięg naszego imperium.

Dyplomacja również przeszła metamorfozę. Nie ma już wymiany technologii z innymi cywilizacjami. W zamian za to z każdym napotkanym liderem możemy zrzucić się na wspólne badania naukowe, które dadzą nam specjalny bonus do prac badawczych. Każdy przywódca z jakim przyjdzie nam się spotkać  przemawia do nas w swoim ojczystym języku. Drobny szczegół, ale świetnie buduje atmosferę gry.

Największa rewolucja dokonała się w systemie religii i ustrojów politycznych. W Civilization V zniknęły, a w ich miejsce wprowadzono system polityki społecznej. Po przekroczeniu odpowiedniego poziomu kultury otwierają się nowe możliwości wyboru konkretnej polityki i dalszego jej rozwoju. I choć wyglądem system ten przypomina nieco drzewko talentów z gier takich jak World of Warcraft, jego wartość podczas zabawy jest nie do przecenienia. Każda z „kupionych” opcji przynosi naszej cywilizacji inne korzyści. Sprawne zarządzanie tym systemem daje możliwość ukończenia gry odnosząc kulturowe zwycięstwo. 

Ciekawostki

Mało która seria zasłużyła na miano kultowej w takim stopniu jak Cywilizacja. Ten oryginalny cykl strategii turowych towarzyszy nam już od niemal dwudziestu lat. Jego twórca – Sid Meier do dziś uważany jest za jednego z wizjonerów elektronicznej rozrywki. To spod jego „klawiatury” wyszły takie hity jak choćby Pirates czy Railroad Tycoon. Najważniejszą jednak produkcją jest bezapelacyjnie pierwsza część Civilization. To od niej zaczął się tryumfalny pochód tej serii na czołowe miejsca list przebojów.