Karty graficzne

Przegląd kart GF7: ASUS GeForce 7600 GS

przeczytasz w 3 min.

Kolejny zawodnik (choć miejmy nadzieje że nikogo nie zawiedzie ;) w nowej serii nVidii, to GeForce 7600 GS. Jego GPU ma dokładnie tą samą architekturę co testowany już u nas 7600GT - ta sama liczba po

seria
GeForce 7600 GS
częstotliwość GPU
400 MHz
częstotliwość pamięci
DDR400 MHz (800 MHz)
ilość i typ pamięci
256 MB DDR2 128-bit
2.5 ns
wyjścia
D-Sub, DVI, TV HDTV,
chłodzenie
pasywne, aluminium
oprogramowanie
Asus Smart Doctor
wyposażenie
przejciówka DVI,
ASUS CD driver, CD Manual
CD Game Pack: Savage, BillyBlade, Mashed
jakość wykonania
4/5
głośność chłodzenia
bezgłośna

Kolejny zawodnik (choć miejmy nadzieje że nikogo nie zawiedzie ;) w nowej serii nVidii, to GeForce 7600 GS. Jego GPU ma dokładnie tą samą architekturę co testowany już u nas 7600GT - ta sama liczba potoków PikselShader (PPS) i renderujących (ROP), i tyle samo jednostek Vertex Shader. Główna różnica to częstotliwość taktowania GPU - tylko 400MHz i słabsze kości pamięci - DDR2@400Mhz (efektywne 800).

 
GeForce
6600 GT
GeForce
7600 GS
GeForce
7600 GT
GeForce
7900 GT
architektura (rodzina)
NV43
G73
G73
G70
technologia wykonania
110 nm
90 nm
90 nm
90 nm
Silnik graficzny
CineFX 3.0
SM 3.0
CineFX 4.0
Shader Model 3.0
procesory vertexów
3
5
5
8
wydajność geometryczna
(wierzchołków/s)
375 mln
500 mln
700 mln
900 mln
liczba potoków
8 PPS
8 ROP
12 PPS
8 ROP
12 PPS
8 ROP
24 PPS
16 ROP
zegar GPU
500 MHz
400 MHz
560 MHz
450 MHz
wydajność
4000 MP/s
4800 MP/s
6700 MP/s
10800 MP/s
pamięć
128MB
GDDR3
128-bit
@ 500 MHz
256MB
DDR2
128-bit
@ 400 MHz
256MB
GDDR3
128-bit
@ 700 MHz
256MB
GDDR3
256-bit
@ 700 MHz
przepustowość pamięci
15,5 GB/s
12,5 GB/s
22 GB/s
40 GB/s

GeForce 7600GS jest tylko niewiele droższy od dotychczasowego lidera klasy średniej - serii GeForce 6600GT - biorąc pod uwagę modele wyposażone w tyle samo pamięci co 7600GS, czyli 256MB.

G73 jest wykonany w technologii 90nm i pracuje z niższą o 100MHz częstotliwością, a więc wytwarza dużo mniej ciepła niż procesor na kartach 6600GT. Dla porównania pasywnie chłodzony 6600GT osiąga nawet ~90°C - po dłuższym obciążeniu, podczas gdy 7600GS zaledwie 60°C.

To właśnie dlatego karty z serii 7600GS zobaczymy (prawdopodobnie) tylko z chłodzeniem pasywnym, jak karta ASUS, którą właśnie wzięliśmy na 'warsztat'.

Jak sami widzicie, karta w zasadzie nie wyróżnia się niczym szczególnym - oprócz marki rzecz jasna. Duży, aluminiowy radiator chłodzący, dwa wyjścia VGA: analogowe D-sub i cyfrowe DVI, wyjście TV w standardzie S-Video i dodatkową przejściówką na HDTV, złącze SLI do łączenia kart, kości pamięci DDR2 z czasem 2.5ns.

Mogło by się wydawać, że skoro GPU w kartach 7600GS jest taki sam jak w modelach 7600GT, w zasadzie można by go podkręcić do ~550MHz. Niestety, karta nie pracuje stabilnie przy zegarze wyższym niż 460MHz. Funkcja wykrywania optymalnych częstotliwości w sterownikach nVidii podniosła je jedynie na 440/450 MHz. Być może akurat karta ASUSa nie podkręca się najlepiej, a może cała seria procesorów 7600GS nie nadaje się do podkręcania... a może sama nVidia nie chce, abyśmy przetaktowywali jej procesory?

 Platforma testowa
› AMD Athlon 64 X2 4200+
› Asus A8N-SLI Premium
› Corsair TwinX 1GB CL2
› Seagate 160GB
› Chieftec CFT-620W
zobacz szczegółowe informacje

W 3DMarku05 GeForce 7600GS otrzymuje niecałe 15% lepszy wynik niż karty 6600GT, co biorąc pod uwagę jego niższą częstotliwość GPU i mniejszą przepustowość pamięci, jest bardzo dobrym wynikiem. Plasuje się mniej więcej na tym samym poziomie, co Radeony X1600 Pro i starsze X800GT.

Silnik graficzny gry FEAR jak już wiemy sprzyja kartom nVidii, dlatego osiągi 7600GS są tu znacznie lepsze nawet od Radeona X1600XT. Tak samo będzie w Doom3 i Quake4.

Duże znaczenie w tej grze ma także ilość pamięci, dlatego wyposażony w 256MB 7600GS ma lepsze wyniki niż 128MB 6600GT.

Pograliśmy sobie też troszkę na nowej karcie, z włączonym w tle programem FRAPS i oto kilka wniosków.
W Quake 4 absolutnie płynny rendering dostajemy nawet w rozdzielczości 1600x1200 przy ustawieniach jakości na MAX. To samo w HalfLife2 (wyłączając LostCoast, który rządzi się innymi prawami). Dodatkowo można włączyć filtrowanie Anizo x8, lub grać w rozdzielczości 1280 z włączonym FSAAx4. Jednym słowem: 'Vanilla'.
Nieco gorzej jest już w strategicznej grze o znakomitej grafice - StarWar Empire at War. Tu od biedy można zagrać ze wszystkimi efektami 3D na MAX, ale przy większych bitwach, podczas przewijania ekranu trochę 'niemiło' szarpie (min.12 FPS). Jeśli myślicie o całkowicie komfortowej grze w najwyższym poziomie jakości grafiki, lub rozdzielczości 1600x1200, będziecie musieli wybrać mocniejszą grafikę. Podobnie w Call of Duty 2. W zasadzie można grać w 1280 jakość MAX, ale traci na tym płynność renderingu i dynamika gry. Jeśli nie będziemy wchodzić na poziom jakości: 'everything', 'insane', 'extra', to płynne 25-30 fps w rozdzielczości 1280x1024 będziemy mieć zapewnione.