Monitory

ciąg dalszy iiyama H1900 GraphicPro

przeczytasz w 5 min.

Opinia grafika

iiyama H1900 przyciągnął moją uwagę głównie ze względu na swoją nazwę serii GrapchicPro. Sugeruje niewątpliwie, że od sprzętu można oczekiwać profesjonalizmu, a seria jest zorientowana właśnie dla bardziej wymagających użytkowników. Całej sprawie pikanterii dodał fakt, że po raz pierwszy na pudełku monitora LCD ujrzałem napis 6 kolor RGB & CMY Control.

Czarna, estetyczna i prosta obudowa. Ustawiając monitor na biurku nie ma problemu z regulacją położenia kąta nachylenia panelu we wszystkich płaszczyznach. Mimo wszystko obudowa sprawia wrażenie nieco "gumowej". Widać to w momencie używania przycisków menu.
Dziwne uczucie, kiedy zamiast 19" Monitora CRT o potężnych gabarytach stoi coś takiego. Dla ciasnych biurek jest to niewątpliwą zaletą.

Z pierwszych spostrzeżeń cieszy fakt, że matryca jest matowa. Stojąc obok konwencjonalnego CRT'ka wyraźnie go pod tym względem przewyższa. Nie widać żadnych refleksów i odbić, obraz jest przyjemny w odbiorze, co znacznie wpływa na komfort długiej pracy przed monitorem.

Rozdzielczość nominalna 1280 x 1024 piksele. No i tutaj spotyka nas pierwsze rozczarowanie. Na pudełku widnieje napis informujący nas o maksymalnej rozdzielczości 1600 x 1200 pikseli. Opcja ta faktycznie istnieje, lecz jest to rozdzielczość interpolowana i jakość wyświetlania całkowicie dyskryminuje ją w codziennej pracy DTP i CAD. Szkoda, bo oznaczałoby to jeszcze większy komfort pracy. Nasuwa się pytanie kto w takim razie wykorzysta to ustawienie? W wielu przypadkach do codziennej pracy grafik potrzebuje widzieć obraz "piksel w piksel" i główną wadą w zasadzie we wszystkich monitorach LCD jest fakt, że idealny obraz uzyskujemy tylko w rozdzielczości nominalnej. W innych przypadkach jakość staje się nie do przyjęcia.

Kontrast 1000:1 - w przypadku tego modelu jest to niewątpliwie mocna strona. Obraz naprawdę ma duży zakres regulacji, jest wyraźny i przejrzysty. Wspierany jest przez funkcję 'backlight' dla podniesienia jego poziomu. Owszem jest to zaleta w przypadku codziennego użytkowania monitora, przy oglądaniu video, gier itp. Jednak do prac poligraficznych funkcja ta powoduje słabsze odwzorowanie i zniekształcenia kolorów w zależności od kąta widzenia. Generalnie w tym przypadku zaleca się jej wyłączenie. Na szczęście w menu mamy możliwość zdefiniowania sobie ustawień użytkownika, by w szybki sposób można było przełączać tryby wyświetlania obrazu.

Testy

Testy kolorymetryczne.

Ustawienia po kalibracji : nad poprawną kalibracją monitora przy użyciu 'Display Tune' - w szczególności kolorów - spędziliśmy dobrze ponad godzinę. Oczywiście było warto. Efektem był doskonałej jakości obraz i rewelacyjne kolory. Na koniec przystawiliśmy kolorymetr i ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że niemal w dziesiątkę trafiliśmy z ustawieniami - temperatura 6500K, luminancja ~150 cd/m2.

Równomierność podświetlenia : absolutnie żadnych zastrzeżeń. Na czarnym, szarym i tłach RGB cała powierzchnia matrycy oferuje identyczną jakość obrazu.

Kąty widzialności : Na monitor faktycznie można spojrzeć pod kątami 89° w obu płaszczyznach, ale poprawne odwzorowanie kolorów - takie, jakiego życzy sobie grafik - będzie dobre tylko do 40° - w obu kierunkach. Powyżej 40° w poziomie kolory już zaczynają nabierać metalicznego połysku, a w pionie powyżej 40° matryca ciemnieje. Jesteśmy zdania, że producent nieco przesadził z maksymalnymi kątami w pionie. Dalibyśmy tej matrycy co najwyżej 160&deg.
Patrząc na monitor pod kątem 60° w płaszczyźnie pionowej, obraz będzie zachowywał się tak, jak gdybyśmy zwiększali jasność i kontrast, a więc i tu wartość 89° jest według nas trochę przesadzona.

W zasadzie do prac graficznych nie potrzeba nam większych kątów jak 120° w obu kierunkach. Podanie rzeczywistych wartości - np: 140°/140° - a przynajmniej wzmianka na ten temat - na pewno nie umniejszyło by wartości H1900 zważywszy na jego przeznaczenie. Przecież gdy profesjonalny grafik zakłada na swój monitor 'owiewkę' i tak redukuje kąty do ~140&deg.

Szybkość reakcji : podając w specyfikacji tego monitora czas reakcji 8 ms posłużono się pewną sztuczką - o której zresztą uczciwie napisał ostatnio w naszym wywiadzie Mariusz Kuczyński - dyrektor iiyama Polska. Tak naprawdę czas reakcji dla tego monitora wynosi 12 ms (czarny, biały, czarny). Czas 8 ms to 'gray to gray - czyli przejście między odcieniami szarości. Niski czas reakcji na matrycy MVA uzyskano dzięki technologii overdrive przy zastosowaniu kontrolera sterującego, który powoduje zwiększenie napięcia przy przejściach między niektórymi kolorami.
Podczas przewijania stron www i przenoszenia okien, oraz w przypadku zastosowania monitora do gier i filmów, matryca iiyama H1900 jest bardzo szybka.

Podsumowanie

iiyama H1900 to panel oferujący znakomitą jakość obrazu, bardzo dobre parametry i świetną ergonomię. Technika i wygoda kalibrowania kolorów przy użyciu 'DisplayTune' z pewnością przypadnie do gustu grafikom, którzy nie mogą sobie pozwolić na dodatkowy wydatek, jakim jest kalibrator kolorów.

Jasność, kontrast i soczystość kolorów będą znakomite także do codziennej pracy, oglądania filmów czy gier. Zgodność z sRGB i regulacja kolorów CMY będzie dodatkowym atutem dla 'konserwatywnego grafika'. Jedyne co najbardziej boli w przypadku tego monitora, to rzecz jasna jego cena :/

Ocena Parametrów:
jasność: 4/5
kontrast:
5/5
kolory: 5/5
kąty:
4/5
szybkość: 4/5
menu: 5/5
Podsumowanie
zastosowanie monitora
dla grafików, webmasterów
Jakość wykonania
dobrze
parametry
dobre
jakość obrazu
super
ergonomia
super
Ogólnie
(w tym cena/możliwości)
dobrze
 

 

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!