Monitory

SONY HS93B i HS94B

z dnia
charakterystyka
strona producenta
 
typ matrycy
19" MVA
0,294 mm
powłoka ekranu
matowa
 
rozdzielczość
1280x1024
 
czas reakcji
25 ms (10+15)
 
Jasność / Kontrast
250 cd/m2 ; 700:1
 
paleta barw
16.77 mln
 
Kąty widzialności
170°/170°
pion / poziom
wyjścia/wejścia
HS93B : tylko D-Sub
HS94B : D-Sub, DVI
 
inne cechy
-
 
wyposażenie
instrukcja, kabel D-Sub, kabel DVI
płytka CD
 
     
ergonomia
   
regulacja wysokości
regulacja nachylenia
Pivot
obrót w poziomie
nie
TAK, 10° przód, 15° tył
nie
TAK
 
możliwość zawieszenia
nie
 
zasilacz
wbudowany
 
szerokość ramki
boki 5 cm, góra/dół 3.5 cm
 
spełniane normy
ISO-13406-2 (klasa 2)
 
inne przydatne
   
     
warunki gwarancyjne
Gwarancja na części i wykonanie 3 LATA,
Warunki europejskiej gwarancji SONY,
Informacje SONY na temat wadliwych pikseli
opakowanie
solidne kartonowe pudło, poliuretanowy worek na monitorze, taśma na rogach ekranu

Wygląd i ergonomia

Matowa matryca i dla odmiany szerokie błyszczące ramki wokół ekranu


Elegancka, błyszcząca pokrywa na tył monitora, zakrywająca wszystkie wyjścia i kable

Wrażenia z użytkowania

  • Sony HS93B/HS94B mają ten sam projekt obudowy, co testowany już u nas model HS74P. Świetna jakość wykonania, wysokiej klasy materiały użyte do obudowy.
    Literka 'B' na końcu symbolu oznacza jedynie czarny kolor obudowy. To dość istotne, bo identyczny model HS94P, w którym na końcu widzimy literkę 'P', to już zupełnie inna matryca z serii X-Black, z wyższą luminancją, ale mniejszym kontrastem, dużo słabszymi kątami widzenia i paletą barw jedynie 16.2 mln.

    Z kolei modele 93 i 94 różnią się między sobą jedynie typem wyjść VGA - ten pierwszy nie ma złącza DVI.
  • Matryca w HS94B jest już matowa, dzięki temu przy ostrzejszym świetle nie będziemy na niej oglądać refleksów. Dodatkowo ekran obraca się w poziomie, co jest plusem przy pracy z monitorkiem na większym biurku.
  • Niezwykle przypadły nam do gustu fabrycznie predefiniowane ustawienia monitora : HIGH, MIDDLE i LOW. W jasności, podświetleniu i kontraście nic nie trzeba zmieniać. Dysponują one niemal wzorcowymi parametrami, których z reguły używa się do pracy z LCD'kiem. To po części zasługa umiarkowanej maksymalnej jasności 250 cd/m2. To świetny argument na to, że dobry panel LCD wcale nie musi mieć przyprawiającej o zawrót głowy luminacji 350 czy nawet 400 cd/m2.

    Czerń jest trochę za słaba, ale pomaga przestawienie Gamma na poziom 3. Przy każdym z trybów można też wybrać dowolną temperaturę kolorów - 9300K, 6500K lub USER. W ten sposób otrzymujemy trzy idealne ustawienia.

    * Tryb HIGH oferuje jasność na poziomie 140 cd/m2, czyli dokładnie taką, jak powinno się ustawiać do dłuższej pracy.
    * Tryb MIDDLE ma jasność ok 100 cd/m2 i świetnie nadaje się do czytania tekstów na białym tle, lub pracy wieczorem.
    * Tryb LOW charakteryzuje się luminacją 70 cd/m2 i jest doskonały do pracy w nocy lub dłuższego czytania materiałów w postaci elektronicznej, np książek.

    Najpiękniejsze w tych wszystkich ustawieniach jest to, że kolory nadal pozostają stosunkowo ładne. To naprawdę mocna cecha tego Soniaka.
  • Najlepszą jakość obrazu przy ręcznej zabawie opcjami w MENU uzyskaliśmy przy ustawieniach:
    - podświetlenie : 90
    - kontrast : 80
    - jasność : 35
    - kolory : 6500K
    - gamma : 3
  • Sekcja temperatury kolorów umożliwia nam wybranie : 9300K, 6500K, sRGB lub ręczne ustawienie każdego z kolorów RGB w skali od 0 do 255. W przypadku sRGB nie ma możliwości ręcznego dostrojenia jasności, kontrastu i gammy.
  • Zawartość MENU :
        • BACKLIGHT - 0 do 100%
        • KONTRAST - 0 do 100%
        • JASNOŚĆ - 0 do 100%
        • SCREEN - (regulacja tylko dla złącza D-Sub) AUTO, Phase, Pitch, H Center, V Center
        • KOLOR
          • 9300K
          • 6500K
          • sRGB
          • USER : czerwony, zielony i niebieski od 0 do 255.
        • GAMMA: gamma1 (bardzo jasna), gamma2 (jasna) i gamma3 (ciemna)
        • Ostrość obrazu : od 1 do 10 - fabrycznie ustawione na 5. (Ta funkcja pozwala m.in. zniwelować zielonkawą poświatę przy czcionkach wygładzanych "ClearType", gdy monitor podłączony jest przez złącze DVI)
        • Pozycja menu na ekranie
        • INPUT SENSING : włączone lub wyłączone (automatyczne wykrywanie aktywnego złącza VGA)
        • Języki
        • Resetowanie ustawień
        • Menu Lock
  • Przyciski INPUT umożliwiają szybką zmianę źródła sygnału (DVI lub D-sub) - bardzo wygodne w przypadku gdy do monitora mamy podłączone dwa komputery (np: peceta i notebooka)
  • Automatyczna regulacja pozycji obrazu (w przypadku sygnału analogowego, D-Sub), jest ukryta trochę za głęboko. Podczas gdy większość monitorów ma do tego już osobny przycisk 'Auto', w Soniaku trzeba przycisnąć aż 6 razy, aby dostroić obraz.

Testy

Testy kolorymetryczne.

Ustawienia predefiniowane:

HIGH : dobra temperatura kolorów (przy docelowym ustawieniu 6500K), idealna luminancja ~140 cd/m2, całkiem dobra krzywa charakterystyki kolorów.
Czerń i biel dobra, kolory również ładnie nasycone.



tryb MIDDLE :
kolory ciut chłodniejsze, luminancja 100 cd/m2
tryb LOW : luminancja tylko 70 cd/m2, a mimo to obraz i kolory są bardzo ładne - tryb idealny do pracy w nocy.

Równomierność podświetlenia : Matryca sprawia wrażenie równo podświetlonej i na pierwszy rzut oka nie można jej nic zarzucić. Tylko przy niektórych kolorach - szczególnie niebieskich - od czasu do czasu miałem wrażenie, że prawy górny róg ekranu jest ciut ciemniejszy niż środek. Testy kolorymetrem faktycznie wykazały niewielką różnicę w luminacji - a największa właśnie w stosunku środek - prawy róg ekranu. Niemniej jednak są to różnice akceptowalne dla osoby pracującej przed tym monitorem.

Kąty widzialności : Do 85° w poziomie i pionie (w obu kierunkach) bez wysiłku zobaczymy zawartość na ekranie, ale już powyżej 60° obraz zachowuje się tak, jak po zwiększeniu kontrastu i jasności - kolory zaczynają tracić nasycenie. Generalnie kąty w tej matrycy są całkiem niezłe.

Szybkość reakcji : czas reakcji piksela 25 ms (15+10) przy matrycy z pełną paletą 16.77 mln kolorów, to wystarczająca szybkość do pracy 2D. Lekkie smużenie jest jednak zauważalne, nawet podczas przeciągania okien po pulpicie - niezależnie od tego czy monitor jest podłączony przez analog D-Sub czy cyfrowe DVI. Różnica do naszej redakcyjnej iiyamy 511 z matrycą 16 ms jest dość mocna. Do oglądania filmów i gier 3D ten SONY będzie z całą pewnością odrobinę za wolny.

Podsumowanie

SONY HS93B i HS94B to solidnie wykonane, bardzo eleganckie, z dobrą matrycą MVA, godne polecenia 19 calowe monitory LCD do 'normalnej' pracy. Doskonałe ustawienia fabryczne HIGH, MIDDLE i LOW dzięki którym nie trzeba będzie marnować zbyt wiele czasu na poprawne dostrojenie monitora do różnych warunków.

Ocena Parametrów:
jasność: 4/5
kontrast:
4/5
kolory: 4/5
kąty:
3/5
szybkość: 3/5
menu: 4/5
Podsumowanie
zastosowanie monitora
do pracy
Jakość wykonania
super
parametry
dobre
jakość obrazu
dobra
ergonomia
całkiem nieźle
Ogólnie
(w tym cena/możliwości)
dobrze

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!