Karty graficzne

HIS Radeon X1600 XT Ice-Q

przeczytasz w 3 min.
seria
RX1600 XT
częstotliwość GPU
600 MHz
częstotliwość pamięci
DDR 700 MHz (1400 MHz)
ilość i typ pamięci
256 MB DDR3 128-bit
1.2 ns (wersja Turbo)
wyjścia
2 x DVI, S-Video HDTV
chłodzenie
aktywne GPU (aluminium)
oprogramowanie
HIS iTurbo
wyposażenie
Instrukcja w j. angielskim,
HIS CD driver, 1 gra
kabel S-Video, przejściówka HDTV
przejściówka na composite,
2x przejściówka DVI,
podkręcanie
650/768 MHz
jakość wykonania
5/5
głośność chłodzenia
cicha

Dwa lata temu, gdy większość Radeonów była chłodzona przez nie najcichsze coolerki, a firma HIS wydała swoją kartę Excalibur 9800 Pro z chłodzeniem Ice-Q, zachwytom nad tym produktem nie było końca. To był faktycznie prawdziwy strzał w dziesiątkę. Mocna grafika, z bardzo wydajnym i cichym chłodzeniem, o regulowanej ręcznie dwustopniowej prędkości wiatraczka. Dobrze pamiętam, że przez jakiś czas sam miałem wtedy w komputerze właśnie ten model.

Czas mija, w roku 2005 chłodzenie DHES oraz pasywne GPU stało się wśród producentów kart coraz popularniejsze i dziś technologia Ice-Q nie jest już tak wyjątkowa jak dawniej. W grupie kart z procesorem X1600XT aż trzech producentów oferuje nam całkowicie bezgłośne grafiki - Asus, Gigabyte, MSI. Czym w takim razie wyróżnia się karta HISa? Z pewnością nie jest aż tak cicha, jak konkurencyjne karty, ale bez wątpienia najlepiej z nich wszystkich odprowadza ciepło z GPU na zewnątrz obudowy. Ice-Q to nadal bardzo dobry kompromis pomiędzy cichą pracą a wydajnym chłodzeniem. Coś w sam raz na bardzo długie giercowanie.

Sam moduł chłodzący Ice-Q jest bardzo prosty - wielki aluminiowy radiator szczelnie okrywa plastikowy tunel, przez który przepycha powietrze niebieska turbinka. Nagrzane od radiatora powietrze jest wypychane na zewnątrz. Nic nowego w stosunku do modułu z lipca 2004 roku, poza dodatkowymi efektami świetlnymi.

Wszystkie kostki pamięci chłodzą małe aluminiowe radiatorki.

Nieco rozbawiła nas różnica pomiędzy zwykłym modelem a wersją Turbo. Różnica w częstotliwości GPU wynosi 13 MHz, a pamięci całe 7MHz! Ale jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach. Edycja Turbo powinna mieć mocniejsze pamięci z czasem 1.2ns, które udało nam się podkręcić do 768 MHz (efektywne 1536 MHz). Co ciekawe, włączenie trybu Turbo w programiku HIS'a (poniżej), powoduje zwiększenie zegarów tylko do 600/700MHz, a więc o 13 i 7 MHz. Chyba trochę rozczarowuje takie 'Turbo'.

 
X1600
Pro
HIS
X1600 XT
ATi
X1600 XT
HIS
X1600 XT
Turbo
zegar GPU
500 MHz
587 MHz
590 MHz
600 MHz
zegar pamięci DDR
400 MHz
693 MHz
690 MHz
700 MHz
szyna do pamięci
128-bitowa
128-bitowa
128-bitowa
128-bitowa
Ring Bus
2x128-bit
2x128-bit
2x128-bit
2x128-bit


Przy pierwszym uruchomieniu komputera z kartą HIS można zostać niemile zaskoczonym, bowiem chłodzenie wcale nie jest takie ciche. Dopiero instalacja dodatkowego programu z płytki CD rozwiewa wątpliwości. Fabrycznie turbinka ma 100% prędkości (27-28 dB), my możemy odpowiednim suwakiem (obrazek poniżej) spowolnić obroty do 50% (minimum). Wtedy Ice-Q wydaje już tylko bardzo delikatny szum, około 19 dB

Jedną z zalet firmowego softu HIS'a jest możliwość wyświetlania w formie OSD lub w ikonce 'systray', informacji o temperaturze i prędkości wiatraczków. Gdyby jednak nie przypadł Wam do gustu odrobinę kiczowaty wygląd iTurbo, zawsze można skorzystać z RivaTuner. Można nim spowolnić turbinkę do 25% (~17dB) oraz stworzyć kilka różnych profili prędkości, które będziemy uruchamiać jednym kliknięciem myszki.


Benchmarki

Platforma testowa
› AMD Athlon 64 X2 4200+
› Asus A8N-SLI Premium
› Corsair TwinX 1GB CL2
› Seagate 160GB
› Chieftec CFT-620W
zobacz szczegółowe informacje

Według 3dmarka05, Radeon X1600XT oferuje wydajność podobną do kosztującego tyle samo GeForce 6800 GS. Takie mogą być relacje w nowszych grach, obsługujących Shader Model 3.0. Jeśli będziemy rozpatrywać zakup karty pod kątem nowych gier - obsługa DX9c, HDR, itp - z pewnością korzystniej będzie wybrać X1600XT niż X800GT i GTO.

Niestety, sporo wątpliwości wobec wydajności silnika RV530 podsuwa nam gra F.E.A.R. Przy wszystkich efektach włączonych na MAKSIMUM, na Radeonie X1600XT nie pogramy sobie płynnie - przeciętnie wyciąga zaledwie 17 fps; (85% testu wychodzi poniżej 25 fps, 15% pomiędzy 25 a 40fps, 0% powyżej 40fps). Na kosztującym tyle samo GeForce 6800GS otrzymujemy o 50% wyższe FPS (60% poniżej 25 fps, 32% pomiędzy 25 a 40, 9% powyżej 40 fps).

W 3Dmarku03 - i tym samym w starszych grach, nie napisanych pod kątem kodu SM 3.0 i DX9c, wydajność Radeona X1600XT może być nieco niższa. A to wszystko z powodu 4 potokowej architektury renderingu. Jak już wyjaśnialiśmy wcześniej, procesor RV530 ma 12 potoków PixelShader, ale tylko 4 potoki ROP. To właśnie dlatego na wykresach poniżej plasuje się poniżej ośmio-potokowego Radeona X800GT i GeForce 6800GS.

HIS X1600XT Ice-Q to sama w sobie dobra karta, ale wydajność procesora X1600 XT jakoś do nas nie przemawia. Kosztuje tyle samo co produkt konkurencyjnej nVidii - 6800GS, ale jest bardziej kapryśny w testach. Raz oferuje porównywalne osiągi, innym razem dużo, dużo słabsze. Kombinacje i majstrowanie w potokach chyba nie wyszło firmie ATi na dobre. Na szczęście, pomiędzy oznaczeniami X1600 i X1800, ATi ma jeszcze lukę na nieco bardziej dopracowany chip.

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!