Karty graficzne

Radeony X1000: Sapphire X1900 GT

Wojciech Kiełt | Redaktor serwisu benchmark.pl
Dyskutuj z nami

Producenci procesorów GPU mają już następny element, dzięki któremu mogą żonglować kartami graficznymi w swoich ofertach. Efektem tego jest najnowsza karta Radeon X1900 GT, której sercem jest GPU z 'w

seria
X1900
częstotliwość GPU
575 MHz
częstotliwość pamięci
DDR 600 MHz (1200 MHz)
ilość i typ pamięci
256 MB GDDR3 256-bit
1.4 ns
wyjścia
2 x DVI, S-Video HDTV
chłodzenie
aktwyne (aluminium+miedź)
chłodzenie na pamięciach
wyposażenie
Instrukcja w j. angielskim, CD driver,
kabel Video, kabel S-Video, przejściówka HDTV
zestaw kabli ViVo,
2 x przejściówka DVI, zasilanie na PEG
(w wersji FullBOX dwa kody aktywacyjne na 4 gry)
jakość wykonania
4/5
głośność chłodzenia
cicha 2D / względnie cicha 3D

Producenci procesorów GPU mają już następny element, dzięki któremu mogą żonglować kartami graficznymi w swoich ofertach. Do uznawanych dotychczas za wykładnik wydajności potoków ROP (renderujących piksele), doszły teraz potoki/jednostki PixelShader. W przypadku nowego GPU ATi R580 jest ich aż 48 (Radeony X1900XT) - 12 quad PixelShaderów, każdy po 4 jednostki PS. No a odejmując (blokując sprzętowo) takie 'quad PixelShadery' można sobie stworzyć kilka wersji kart do różnych przedziałów cenowych.

Efektem tego jest najnowsza karta Radeon X1900 GT, której sercem jest GPU z 'wyciętymi' trzema takimi 'Quadami'. Tak więc zamiast 16 potoków ROP i 48 jednostek PS, wersja GT ma już ich tylko - odpowiednio - 12 i 36.

najnowszym RivaTuner RC16 możemy sobie już sprawdzić ilość potoków w nowych GPU ATI

W tym miejscu pojawiają się dwa aspekty oceny wydajności - pierwszy liczony na podstawie potoków ROP, drugi na podstawie mocy PixelShaderów. W zasadzie w najnowszych grach, wykorzystujących modele cieniowania 2.0 i 3.0, oraz zaawansowane efekty wizualne jak HDR (dajmy na to Oblivion, Age of Empire, Empire At War), większe znaczenie dla szybkości renderingu będzie mieć ilość jednostek PixelShader. Z kolei w starszych pozycjach lepiej sprawdza się większa liczba potoków ROP. Jeśli jednak zastanowimy się chwilę nad tymi 'starszymi grami', to trzeźwo myśląc, w przypadku kart o takiej mocy jak np: X1800XL i X1900GT, dobra wydajność w starszych grach chyba nie będzie problemem. Czy będziemy mieć maksymalnie 70 fps'ów czy 'tylko' 50, nie ma w praktyce żadnego znaczenia.

A więc kupując nowoczesną kartę w tym przedziale cenowym, z myślą o nowych grach, możemy się już kierować wydajnością wynikającą z ilości PS, a nie potoków ROP. O czym zresztą za chwilę się przekonamy.

 
X1800 XL
X1800 XT
X1900 GT
X1900 XT
nazwa kodowa GPU
R520
R520
R580
R580
technologia wykonania
90 nm
90 nm
liczba potoków ROP
16
16
12
16
liczba potoków PixelShader
16
16
36
48
liczba procesorów vertex
8
8
8
8
zegar GPU
500 MHz
625 MHz
575 MHz
625 MHz
wydajność ROP
8,000 MP/s
10,000 MP/s
6,900 MP/s
10,000 MP/s
wydajność PS
8,000 MP/s
10,000 MP/s
20,700 MP/s
30,000 MP/s
zegar pamięci DDR
500 MHz
750 MHz
600 MHz
725 MHz
szyna do pamięci
256-bitowa
256-bitowa
256-bitowa
256-bitowa
przepustowość
~31 GB/s
~47 GB/s
~37 GB/s
~45 GB/s
Ring Bus
2x256-bit
2x256-bit
2x256-bit
2x256-bit
inne technologie
Avivo, CrossFire
Avivo, CrossFire

Ale przedtem spójrzmy jeszcze na samą kartę, oraz 'naklejkę' jaką zaserwował nam na niej Sapphire. Płytka PCB i chłodzenie GPU nie różni się niczym, od kart X1800 XL / GTO. To cały czas ten sam projekt karty, lutuje się na nim już tylko nowsze procesory. Podczas gdy na X1800GTO i XL mamy smutnego, szarego obcego, na X1900GT jest piersista robocica (pod naklejką Sapphire jest jeszcze piersista Ruby :)) Jeśli Wasz komputer to ON, będzie z nich całkiem zgrana para ;)



Miłym zaskoczeniem jest bardzo cicha praca w trybie 2D. Dzięki RivaTuner dowiedzieliśmy się, że wiatraczek pracuje z prędkością 25% maksymalnych obrotów. Dopiero przy uruchomieniu aplikacji 3D, w zależności od temperatury i obciążenia, cooler stopniowo zwiększa obroty. Nie był to jednak hałas, na który moglibyśmy specjalnie narzekać. Dopiero przy dłuższym giercowaniu, gdy temperatura GPU dochodzi do 80°C, wiatraczek zabiera się mocniej do roboty.

W sterownikach CCC, w zakładce 'ATi Overdrive', możemy sprawdzić temperaturę GPU i podkręcać kartę.