Karty graficzne

Testy wydajnościowe i podsumowanie

z dnia

Dobra, więc w czym jest problem? Wygląda na to, że gra dość beztrosko zajmuje pamięć graficzną, nie patrząc na to, ile jej w rzeczywistości pozostało. W efekcie karty z 4 GB lub mniejszą ilością pamięci graficznej zaczynają się dławić. Co ciekawe, dzieje się tak nie po pierwszym uruchomieniu, ale np. po kolejnym wczytaniu zapisu.

Resident Evil VII: Biohazard - 3840 x 2160 (UHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA

ASUS Radeon RX 480 STRIX OC 29
23
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G 27
21
   średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę


Resident Evil VII: Biohazard - 2560 x 1440 (QHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA

ASUS Radeon RX 480 STRIX OC 65
54
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G 57
48
   średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę


Resident Evil VII: Biohazard - 1920 x 1080 (FHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA

ASUS Radeon RX 480 STRIX OC 103
83
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G 88
70
   średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Problem dotykał nawet 8-gigbajtowego Radeona RX 480, ale dopiero w rozdzielczości UHD (pierwsze podejście do testu - 31/27, drugie podejście 27/18), natomiast 6-gigabajtowy GTX 1060 nie miał żadnych podobnych objawów. Nie wydaje nam się, by ten błąd dotykał wyłącznie posiadaczy Radeonów, bowiem otrzymaliśmy sygnały od naszych czytelników o podobnych objawach na 4-gigabajtowych kartach NVIDII.

Zajętość VRAM, a ustawienia jakości grafiki

Resident Evil VII ma naprawdę spory apetyt na pamięć graficzną, zwłaszcza przy najwyższych ustawieniach (+ FXAA). Na karcie Radeon RX 480 (8 GB) w rozdzielczości 1920 x 1080 zajętość VRAM sięgała do 6800 MB, a w 2560 x 1440 i wyższych do 7900 MB (sprawdzane za pomocą MSI Afterburner).

Co jednak z wydajnością gry na kartach z 4 GB RAM? Sprawdziliśmy to na przykładzie Radeona RX 470.

Radeon RX 470 4 GB - ustawienie maksymalna + FXAA, 2560 x 1400 (QHD)

Kolor niebieski to pierwsze przejście lokacji testowej, kolor czerwony to druga próba

Radeon RX 470 4 GB - ustawienia maksymalne + FXAA, 1920 x 1080 (FHD)


Kolor niebieski to pierwsze przejście lokacji testowej, kolor czerwony to druga próba

Jak widać wystarczy tylko wczytać ponownie punkt zapisu i gra zaczyna działać znacznie wolniej. Posiadacze kart takiej klasy tracą tu najwięcej - bo widać, że nowy Resident mógłby świetnie działać na takim sprzęcie, gdyby nie to, że szybkośc działania gry dramatycznie spada.

Wystarczyło jednak zmienić ustawienia na Medium/Low, a gra zaczęła zajmować około 3500 MB VRAM w 1920 x 1080 - wciąż wyglądając bardzo dobrze. Czy w takich ustawieniach karty klasy GeForce GTX 1050 Ti i Radeon RX 460 pozwolą na komfortową rozgrywkę w rozdzielczości Full HD? Jak najbardziej.

Resident Evil VII: Biohazard - 1920 x 1080 (FHD)
[kl./s.] ustawienia średnie/niskie + FXAA

Zotac GeForce GTX 1050 Ti OC 65
57
XFX Radeon RX 460 Single Fan 4G 53
46
   średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Zwracamy uwagę, że podkręcony GeForce GTX 1050 Ti Zotaca, jest około 150 zł droższy od Radeona RX 460 ze stajni XFX. Tym niemniej obie karty radzą sobie świetnie.

Na koniec mała ciekawostka, a mianowicie wydajność gry na zintegrowanej grafice procesorów Intel Kaby Lake...

... oraz na APU AMD.

Podsumowanie

Jeśli można na coś liczyć, to na lenistwo programistów. Gra nie ma wygórowanych wymagań sprzętowych i śmiało można by w nią grać na słabszych kartach graficznych, gdyby nie problemy z nagłymi spadkami wydajności. Wedle serwisu Guru3D winną całego zamieszania może być opcja Shadow Cache - można spróbować ją wyłączyć na kartach z 4 GB VRAM (lub poczekać na łatkę ze strony producenta). Można też po prostu obniżyć detale do takiego poziomu, który nie będzie "zżerał" za dużo pamięci graficznej.

Swoją drogą, patrząc na wyniki dwóch najbardziej zbliżonych konstrukcji (Radeon RX 480 vs GTX 1060 6 GB) zabawne jest, że gra z logo NVIDII tak świetnie działa na Radeonach ;-).

Komentarze

24
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    I to jest po prostu dobijające jak prawie na każdym portalu "znawcy" z uporem maniaka piszą żeby nie brać RX-ów z 8gb,tylko z 4gb VRAM. Zazdrość,wściekłość że nie dołożyło się tych paru złotych do 8gb? i trzeba zjeżdżać z ustawieniami tekstur? Tekstury nawet ULTRA nie powodują spadku wydajności żadnego,a gry wyglądają i działają jak widać zdecydowanie lepiej,i będą potrzebować coraz więcej pamięci na karcie
    10
  • avatar
    Całe 5 kart, testy na całego :
  • avatar
    Czemu nie umieścicie wszystkich kart na jednym wykresie żeby mieć jakieś porównanie. Jak tak dalej pójdzie to każdą kartę będziecie testować na innych detalach.
  • avatar
    Ja na swoim gtx 970 w FHD na max ustawieniach miałem spadki poniżej 20 klatek ale wystarczyło zmniejszyć cienie na wysokie z bardzo wysokich i gra tera działa w 60 klatkach czasem spadki do 50 klatek
  • avatar
    a dlaczego nikt już nie testuje kart pokroju 970, 980TI? Bo oferują zbyt dobry stosunek cena/wydajność i nowe szajsy od NV by się nie sprzedawały?
  • avatar
    A ja mam to gdzieś. Biorę tekstury na średnie, reszta na maxa i gra śmiga jak wściekła. Mam ważniejsze problemy, niż wypominanie sobie, że kupiłem kartę do FHD z 3GB VRAMU. Innej bym i tak nie kupił, bo ta jest wystarczająca aż nadto. Gra na 6-7 godz. a ja mam płakać, że muszę zjechać z teksturami :)
  • avatar
    Shadow Cache - można spróbować ją wyłączyć na kartach z 4 GB VRAM to dlaczego nie wyłączyliście i nie sprawdziliście działania ?
  • avatar
    Jaki scale factor został uzyty ?
  • avatar
    U mnie na RX470 i Q6600 gra działa świetnie.
    1080p skalowanie 1.3 tylko z teksturami musiałem zjechać do podajże średnich albo wysokich, mam 6gb ramu strasznie mi się gra dławiła i miałem dropy z 60 na 0.

    Z jednej strony to gra dosyć hermetyczna i o dosyć zagęszczonej strukturze, ciężko było by zj.... optymalizacje w takiej grze, trzeba by było sie postarać.
    Z drugiej strony wygląda świetnie dzięki temu i nie ma jakiś kosmicznych wymagań, przynajmniej do procesora :D
  • avatar
    Szkoda , że shadow cache nie wyłączyliście to on powoduje , że karty z mniej niż 6GB VRAMu dostają czkawki . Szkoda , że tylko na dwóch kartach sprawdziliście . U mnie natomiast na i5 6402P i GTX 1060 wszystkie detale ultra FXAA + TAA gra bez problemu utrzymuje 60 klatek .
  • avatar
    " tam gdzie najpierw było płynne działanie, nagle gra zaczyna się krzusić. Co się dzieje?"
    chyba zabrakło "T"
  • avatar
    Włączenie cieni na bardzo wysokie podnosi z 8GB na 11GB użycie pamięci ram, oraz gwałtowne spadki fpsów przy GTX970
  • avatar
    Czytając tytuł artykułu myślę, wejdę sprawdzę.. Początek " Na początek dość powiedzieć, że problem dotyka zwłaszcza posiadaczy kart z 4 GB pamięci graficznej, lub mniejszej." zachęcił, zobaczę jakąś kartę poniżej 4GB np. 2GB Vramu, a tu zong. W teście sprawdziliście dwie karty, obie z 4GB ramu..
  • avatar
    Producenci gier, chcąc, nie chcąc, wymuszają na graczach modernizację komputerów ale widać, że tutaj już przesadzili skoro nawet topowym modelom brakuje pamięci :D
  • avatar
    Nie trzeba ciąć wszystkich detali, ale tylko te które zajmują dużo VRAM (tekstury, cienie, nie wiem jak SSAO).
  • avatar
    103 ? FHD ? max? ciekawe :P chyba wyrzucę moje 1080 i kupie jednak RX
  • avatar
    Następna gra bez obsługi idiotyzmu 21:9. Bardzo dobrze. Niech wieśniaki przed kupnem super ultra panoramy zastanowią się dwa razy i przestaną nabierać na gierki
    -1
  • avatar
    Ja w FHD na średnich + textury low miałem: 102-119fps. Phenom II x4 955be stock + MSI R9 270X 2GB stock +RAM 8gb, gra zainstalowana na starym HDD.Obecnie gram :średnie textury,reszta średnio/wysokie z przewagą wysokich i fraps ,czy OCAT pokazuje 58 - 72.Tak wiec gdyby nie ten nieszczęsny apetyt na Vram,nie była by to jakas tragiczna optymalizacja.Przypominam ze mam tylko 2 gb VRam a nie doświadczyłem na ww ustawieniach spadków fps.Jasne ze jak textury dałem na max to 20-26 fps na liczniku było.Niemniej jakośc grafiki w tej grze miedzy max a wys czy średnimi jest w FHD bezmała nie zauważalna. W ogóle grafika jest dość ładna w tej grze.