Monitory

Czas reakcji, kąty widzenia, pobór prądu, ocena końcowa

z dnia

W monitorze zastosowano matrycę typu TN. Charakteryzuje się ona dość wąśkimi kątami widzenia, niemogącymi się równać z matrycą typu IPS. Producent stara się zaradzić temu problemowi wprowadzając funkcję Samsung MagicAngle. Dzięki niej można zniwelować efekt zaburzeń kontrastu i odwzorowania barw korzystając z jednej z kilku dostępnych opcji.

Samsung U28E590D kąty widzenia

Plusem tej matrycy jest natomiast krótki czas reakcji wynoszący 1 ms (według specyfikacji technicznej producenta). Do przetestowania wyświetlania dynamicznych obrazów użyłem programu Pixel Persistance Analyzer i testu Streaky Pictures. Efekt smużenia pojawił się przy tempie 7. Jakie to ma przełożenie na wykorzystanie monitora do gier? Cóż, przy najbardziej dynamicznych tytułach FPS może pojawić się nieprzyjemny efekt rozmycia. Jeśli jednak użytkownikowi nie zależy akurat na takich grach, to monitor da sobie z nimi radę.

Pobór energii

Monitor Samsung U28E590D pracując z optymalną luminancją (czyli ok. 120 cd/m2) pobiera 25,4 W energii elektrycznej. Przy maksymalnej jasności pobór energii wzrasta do 37 W. W trybie czuwania monitor pobiera 0,1 W. Biorąc pod uwagę rozmiar ekranu i rozdzielczość UltraHD to dobre wyniki.

Zobacz jak testowany model wypada pod tym względem na tle innych testowanych przez benchmark monitorów.

Porównanie monitorów pod względem poboru energii

Podsumowanie

Samsung U28E590D to solidna propozycja dla osób szukających nowoczesnego monitora do gier. Rozdzielczość UltraHD oznacza bardzo szczegółowy obraz, z dobrze odwzorowanymi kolorami i kontrastem. Zastosowanie matrycy typu TN wiąże się jednak z wąskimi kątami widzenia. Na szczęście równomierność podświetlenia ekranu jest zaskakująco dobra.

Samsung U28E590D

Najważniejszą cechą monitora jest technologia AMD FreeSync. To rozwiązanie stworzone z myślą o graczach i w skrócie polega na synchronizacji obrazu generowanego przez układ graficzny z tym, który jest wyświetlany na ekranie monitora. Pozwala to uniknąć zacięcia i poprawia płynność animacji. Aby z dobrodziejstw tej technologii korzystać, trzeba rzecz jasna posiadać kartę graficzną AMD obsługującą FreeSync. Konieczne jest także korzystanie ze złącza DisplayPort. W praktyce rozwiązanie to sprawdza się doskonale i pozwala uzyskać znacznie płynniejszą grafikę bez konieczności wymiany podzespołów komputera na wydajniejsze. Dodać do tego należy także krótki czas reakcji matrycy (1 ms), co jest szczególnie istotne przy dynamicznych tytułach.

Samsung U28E590D podstawka

Nie obyło się niestety bez niedociągnięć, oprócz wspomnianych wcześniej wąskich kątów widzenia, kuleje tutaj przede wszystkim ergonomia. Pozycję ekranu można regulować jedynie w zakresie przód-tył, szczególnie brakuje regulacji wysokości. Brakuje również choćby jednego portu USB. Producent przeszarżował też nieco jeśli chodzi o jasność matrycy – zamiast deklarowanych 370 cd/m2 udało mi się uzyskać ok. 310 cd/m2. To dobry wynik, ale jednak odbiegający od podanego w specyfikacji technicznej.

Samsung U28E590D przód

Na koniec kwestia ceny urządzenia. Z pewnością można kupić tańszy monitor z rozdzielczością UltraHD, a nawet z matrycą IPS, ale przewagą Samsunga U28E590D jest obecność technologii FreeSync. Za Acer XB280HK z konkurencyjną technologią Nvidia G-Sync, trzeba zapłacić ok. 200 złotych więcej.

Parametry

Zastosowanie: gry, multimedia, rozrywka

  • Jasność
    dobry
  • Kontrast
    dobry
  • Kolory
    dobry plus
  • Równomierność podświetlenia
    dobry plus
  • Kąty
    zadowalający
  • Szybkość matrycy
    dobry plus
  • Menu OSD
    dobry

Ocena

  • Jakość wykonania
    dobry
  • Funkcjonalność
    dobry
  • Jakość obrazu
    dobry plus
  • Ergonomia
    zadowalający
  • Energooszczędność
    dobry

85%

Ocena końcowa:

  • technologia AMD FreeSync
  • wysoka jakość obrazu
  • dobra równomierność podświetlenia matrycy
  • krótki czas reakcji matrycy
  • rozdzielczość UltraHD
  • funkcje PIP/PBP
  • konkurencyjna cena
     
  • wąskie kąty widzenia (matryca TN)
  • bardzo ograniczone możliwości regulacji pozycji ekranu
  • brak portów USB

marketplace

Komentarze

16
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    szramabdg
    Super monitor do grania w cs:go w 640x480 jak profesjonaliści. :D
  • avatar
    Konto usunięte
    UltraHD, tak jak 3D, to zwykły marketing, bo jak przekonać ludzi z TV FullHD, że muszą zmienić swój sprzęt?
    Skupiając się jednak na samym monitorze - TN za 2250 zł? Poważnie? Samsung robi matryce PLS, nie mogli się postarać? Do tego co z rozdzielczością dynamiczną na takim monitorze? Po kiego grzyba komu UltraHD jak rozdzielczość dynamiczna jest niższa niż na monitorze FullHD? Do tego dochodzi FreeSync - no fajnie, ale po co komu ta technologia jak rozdzielczość dynamiczna przekreśla ją z góry na dół.

    Plusy:
    - czasy reakcji
    Minusy:
    - UltraHD (rozdzielczość dynamiczna niższa od rozdzielczości tańszego monitora z taką samą matrycą, ale w FullHD)
    - TN (poza wspomnianymi czasami reakcji)
    - z racji powyższych uwag, FreeSync przydatny jak świni krawat
    - cena, cena, cena...
  • avatar
    jeomax.co.uk
    " że ghostling zależy"
    &
    "Doucz się chłopcze,a nie ośmieszaj się"
    =
    LOL.
    -4
  • avatar
    elektronickimordulec
    Zapomniałeś dodać >

    Minusy :

    AMD FreeSync = Ghosting

    a tak poza tym to jest prawdziwy monitor dla graczy >>>

    http://pclab.pl/art66315.html


    -10
  • avatar
    Ryuhoshi
    "Przesiadka na konsolę"
    top kek
  • avatar
    mesjan
    Wszędzie to UHD czy nie można już opisywać ciekawych monitorów Fullhd.
  • avatar
    Rebelmind
    Dobra, a teraz pytanie od konkretnego gracza:

    Gram głównie w CS:GO (można by powiedzieć "tylko", ale raz na jakiś czas coś tam innego też odpale). Powiedzmy, że mam sprzęt, który pociągnie cs'a w 4K (bo i sama gra nie jest jakoś kosmicznie wymagająca ani nowa). I teraz co lepsze pod tę szalenie popularną strzelankę sieciową:

    1) 27 cali IPS 1440p 144 Hz G-sync
    czy
    2) 28 cali TN 4K 60 Hz G-sync?

    Gdyby ktoś widział takie coś na własne oczy (różnice, porównanie) i podzielił się doświadczeniem wielce byłbym kontent :)
  • avatar
    Konto usunięte
    Ten monitor ma jeszcze jedną wadę, jest nią podstawka. mechanicznie daje to u podstawy trójkąt, z rogiem do tyłu. w efekcie monitor łatwo przewrócić do tyłu na ukos. odwrotnie zrobiona podstawka zapewniłaby lepszą stabilność, bo do przodu monitora się nie ciągnie. i tak najlepiej by było gdyby podstawa była literą H a nie T .
  • avatar
    Konto usunięte
    Cieszy mnie fakt, że Benchmark zrobił pierwszy krok i zaczyna używać poprawnej nomenklatury - czyli na monitory 3840x2160 zaczyna mówić UHD.
    To się chwali, bo to właśnie takie serwisy kształtują wiedzę i "niewiedzę" użytkowników - piję tu do błędnie używanego terminu "4K" na monitory UHD - co niewątpliwie się wam zdarza.
    Tak że brawo za pierwszy krok i liczę na konsekwencję!
    :)
  • avatar
    piotr.potulski
    Dajcie już sobie spokój z tym ciągłym marudzeniem, że "hd to wszystko czego trzeba". Do grania nie trzeba żadnych tam 980Ti - lekko skręcone ustawienia i 4K idzie na 970 i jest lepiej niż w FHD na maksymalnych. Jeżeli ktoś gra głównie w strzelanki, to lepiej pójść w 120/144/166 Hz czy co tam jeszcze wymyślą. Jeżeli ktoś chce sobie po prostu poklikać w wieśka, assassina to 4K się sprawdza zakładając, że ma się dostatecznie dobry sprzęt, zęby uciągnąć grę. Przy okazji przestrzeń do pracy jest imponująca. Oprócz mnie znam 3 osoby, które kupiły monitory 4K do pracy (programowanie) i żadna tego nie żałuje.