Pamięć RAM

Testy - 3DMark i gry

Pamięci Thermaltake Toughram RGB 3600 MHz porównaliśmy do poprzednio testowanego zestawu Thermaltake Toughram RGB 3200 MHz oraz dwóch słabszych ustawień, symulujących tańsze pamięci: 2133 MHz (przy opóźnieniach CL15-15-15-35) i 2666 MHz (przy opóźnieniach CL15-15-15-35).

3DMark Time Spy

3DMark – Time Spy (DirectX 12)
[punkty] wynik ogólny

3600 MHz / CL18-19-19-39 9338
3200 MHz / CL16-18-18-38 9289
2666 MHz / CL15-15-15-35 9276
2133 MHz / CL15-15-15-36 9213

3DMark – Time Spy (DirectX 12)
[punkty] wynik testu procesora

3600 MHz / CL18-19-19-39 10098
3200 MHz / CL16-18-18-38 9882
2666 MHz / CL15-15-15-35 9688
2133 MHz / CL15-15-15-36 9346

 

3DMark Fire Strike

3DMark – Fire Strike (DirectX 11)
[punkty] wynik ogólny

3600 MHz / CL18-19-19-39 23897
3200 MHz / CL16-18-18-38 23397
2666 MHz / CL15-15-15-35 23030
2133 MHz / CL15-15-15-36 22865

3DMark – Fire Strike (DirectX 11)
[punkty] wynik testu procesora

3600 MHz / CL18-19-19-39 24893
3200 MHz / CL16-18-18-38 24592
2666 MHz / CL15-15-15-35 24242
2133 MHz / CL15-15-15-36 24077

Słupki powyżej mówią same za siebie - 3DMark raczej nie jest wrażliwy na ustawienia pamięci RAM, więc ogólny wynik zbytnio się nie zmienia (małe różnice widać w teście Fire Strike i w obydwóch składowych testu procesora).

 

Far Cry 5

Far Cry 5 - 1920 x 1080 Ultra (DirectX 11)
[fps] więcej = lepiej

3600 MHz / CL18-19-19-39 121
95
3200 MHz / CL16-18-18-38 119
91
2666 MHz / CL15-15-15-35 114
88
2133 MHz / CL15-15-15-36 103
79

W Far Cry 5 szybsze pamięci przełożyły się na wzrost średniej płynności o 3 kl./s i minimalnej o 4 kl./s. Dobre i to!

Wiedźmin 3

Wiedźmin 3 - 1920 x 1080 Uber (DirectX 11)
[fps] więcej = lepiej

3600 MHz / CL18-19-19-39 143
129
3200 MHz / CL16-18-18-38 137
121
2666 MHz / CL15-15-15-35 129
114
2133 MHz / CL15-15-15-36 116
103

Lepiej to wygląda w Wiedźminie 3 - pamięci 3600 MHz pozwoliły zwiększyć średnią płynność animacji o kolejne 6 fps (minimalna wzrosła o 8 fps).

Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider - 1920 x 1080 Najwyższe (DirectX 12)
[fps] więcej = lepiej

3600 MHz / CL18-19-19-39 139
94
3200 MHz / CL16-18-18-38 134
92
2666 MHz / CL15-15-15-35 127
89
2133 MHz / CL15-15-15-36 115
80

Tomb Raider również wykorzystał szybsze pamięci - średnia płynność animacji wzrosła ze 134 do 139 fps (minimalna z 92 do 94 fps).

World War Z

 

World War Z - 1920 x 1080 Ultra (Vulkan)
[fps] więcej = lepiej

3600 MHz / CL18-19-19-39 172
141
3200 MHz / CL16-18-18-38 170
140
2666 MHz / CL15-15-15-35 170
139
2133 MHz / CL15-15-15-36 168
138

World War Z ponownie nie wykazał dużej różnicy - zastosowanie szybszych pamięci pozwoliło uzyskać marginalny wzrost wydajności.