Karty graficzne

Podkręcanie

przeczytasz w 2 min.

Podkręcanie dla wielu użytkowników jest darmowym przyspieszeniem akceleratora graficznego (lub innego komponentu komputera). I to bez względu, czy mówimy o tanich układach, czy tych z najwyższych półek cenowych. Przedstawione maksymalne wartości, do których udało się podkręcić karty, mogą różnić się od tych, które uzyskacie na swoich egzemplarzach. Pomiarów dokonaliśmy w dwóch grach: Just Cause 2 i Far Cry 2.

Oto możliwości przetestowanych kart graficznych:

  • HIS HD 5550 1GB z 550/400 MHz na 670/520 MHz
  • Palit GT 240 1GB z 550/790 MHz na 680/900 MHz
  • HIS HD 5570 1GB  650/800 MHz na 800/900 MHz
  • Palit GT 220 512MB Sonic z 650/900 na 740/960 MHz

Just Cause 2: 1024x768, Med/Low Detail
DX10, Aniso x0, NoAA

Palit GT 240 1GB (@680/900) 71 (+9)
53 (+5)
HIS HD 5570 1GB (@800/900) 55 (+8)
31 (+4)
Palit GT 220 512MB Sonic (@740/960) 50 (+5)
37 (+2)
HIS HD 5550 1GB (@670/520) 35 (+5)
23 (+3)
  średnie fps (zysk fps po OC)
minimalne fps (zysk fps po OC)

 

Far Cry 2: 1024x768, Medium Detail
DX9, Aniso x0, NoAA

Palit GT 240 1GB (@680/900) 90 (+8)
72 (+5)
HIS HD 5570 1GB (@800/900) 86 (+7)
65 (+4)
Palit GT 220 512MB Sonic (@740/960) 68 (+2)
55 (+2)
HIS HD 5550 1GB (@670/520) 55 (+5)
38 (+2)
  średnie fps (zysk fps po OC)
minimalne fps (zysk fps po OC)

 

Jak widać niedrogie karty graficzne miały całkiem spory zapas mocy. Na szczególną uwagę jednak zasłużyły produkty Palit GeForce GT 240 Sonic oraz HIS Radeon 5550, których rdzenie dobrze znosiły podnoszenie częstotliwości taktowania. Procentowo najsłabiej podkręcił się Palit GeForce GT 220 Sonic. Przyrost wydajności będzie odczuwalny w najbardziej wymagających momentach gier, gdzie liczy się m.in. minimalna wartość wyświetlanych klatek/s.