Sprzęt do gier

Wirtualna rozrywka bardziej naturalna dzięki technologii AMD LiquidVR

opublikowano przez w dniu 2015-03-04

Nowa platforma technologiczna AMD została zaprojektowana do tworzenia niesamowicie wciągających i responsywnych środowisk w wirtualnej rzeczywistości.

AMD LiquidVR

Firma AMD w trakcie targów GDC 2015 pochwaliła się inicjatywą, która ma na celu połączyć wysiłki partnerów oraz nowe technologie, aby zapewnić najlepsze możliwe doznania dla użytkowników korzystających z systemów VR (wirtualnej rzeczywistości). Inicjatywa ta służyć będzie również deweloperom, aby mogli w jak najlepszy sposób przenosić swoje pomysły w świat wirtualny.

Pierwszym rozwiązaniem, które powstało w ramach zaprezentowanej koncepcji, jest LiquidVR, czyli zestaw innowacyjnych technologii umożliwiających tworzenie niezwykłych treści VR dla sprzętu AMD, a przy tym zapewniających zoptymalizowane działanie i w efekcie wyższy komfort korzystania z systemów VR. Ponadto technologie te zwiększą też kompatybilność sprzętu z zestawami okularów VR. Zestaw narzędzi deweloperskich (SDK) LiquidVR zapewni dostęp do technologii, które pomogą rozpoznawać potencjalne problemy, a także zwiększają komfort i zgodność sprzętową. Wszystko to pozwoli branży osiągnąć poziomu realizmu, jakiego jeszcze nie było również w systemach VR.

Rozpatrywana w kategoriach wirtualnej rzeczywistości koncepcja „presence” jest opisywana jako fizyczne poczucie bycia obecnym w symulowanym, nie fizycznym świecie, który reaguje i działa jak rzeczywisty. Największą przeszkodą do osiągnięcia tego celu jest opóźnienie, jakie występuje pomiędzy ruchem a wizją. To opóźnienie to czas, jaki upływa od momentu, gdy użytkownik poruszy głową, do chwili, gdy on lub ona mają przed oczami obraz o odpowiednio zmienionej perspektywie. Zmniejszenie tego opóźnienia jest krytyczne, aby osiągnąć odpowiednie wrażenia i komfort w korzystaniu z systemów VR.

W celu zmniejszenia opóźnień trzeba stworzyć mechanizm, który uwzględni każdy element biorący udział w tworzeniu obrazu: od karty graficznej, przez aplikację po technologię wyświetlania w okularach. Podsystemy sprzętowe i programowe AMD odgrywają główną rolę w wyrównaniu opóźnień, a wraz z wprowadzeniem LiquidVR firma AMD pomaga rozwiązać ten problem zapewniając całkowicie płynne działanie i responsywność dla wszystkich twórców treści. Dzięki temu wykorzystując sprzęt AMD będą mogli oni osiągnąć maksymalny realizm w środowiskach VR.

Firma AMD udostępniła dziś zarejestrowanym deweloperom wersję alpha LiquidVR SDK 1.0, a jego najważniejsze funkcje to:

  • Asynchroniczne jednostki cieniujące dla płynnego śledzenia ruchów głowy. Akcelerowana sprzętowo technologia Time Warp analizuje ruch głowy po wyrenderowaniu klatki i zakrzywia obraz tak, aby oddać jak najlepiej nową perspektywę zanim jeszcze zostanie ona wysłana do okularów VR. W efekcie minimalizuje to opóźnienie pomiędzy momentem, gdy użytkownik obraca głowę, a tym, co pojawia się na ekranie.
  • Skalowalny rendering z zestrojoną konfiguracją Multi-GPU. Ta technologia umożliwia aplikacjom VR przydzielenie pracy do poszczególnej karty graficznej, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wyższej płynności. Każdy układ graficzny renderuje perspektywę dla innego oka i tak uzyskane obrazy są następnie łączone w jeden stereoskopowy widok 3D. Dzięki tej technologii konfiguracje z wieloma kartami graficznymi stają się idealnym rozwiązaniem dla renderingu VR, ponieważ zapewniają większą liczbę klatek na sekundę i w efekcie bardziej płynną animację.
  • Najnowszy tryb wiązania danych dla płynnego śledzenia ruchów głowy. To mechanizm programowy, który pomaga jak najszybciej przekazywać dane o pozycji głowy do karty graficznej. Działa to poprzez łączenie ze sobą danych tak szybko, jak to tylko możliwe, co w praktyce eliminuje narzut API i opóźnienia.
  • Funkcja „direct-to-display”, aby podłączanie okularów VR było jeszcze bardziej intuicyjne. Ta technologia pozwala uruchomić tryb wirtualnej rzeczywistości na karcie graficznej AMD Radeon i niezwłocznie wyświetlić go na podłączonym urządzeniu VR. Pozwala także wykorzystać takie funkcje, jak uruchomienie systemu od razu na danym ekranie oraz rozszerzenia ekranowe w systemie Windows.

„Zawartość, komfort i kompatybilność są fundamentami naszej wizji na wirtualną rzeczywistość w AMD i oto teraz wprowadzając LiquidVR wykonujemy duży krok naprzód we wszystkich tych trzech obszarach. Wprowadzając tę technologię współpracujemy z całym ekosystemem partnerów, aby umożliwić stworzenie rozwiązań dla jednych z największych problemów systemów VR dając jednocześnie narzędzia, dzięki którym deweloperzy będą mogli urzeczywistnić zupełnie nowe pomysły,” powiedział Raja Koduri, corporate vice president w Visual Computing w AMD. „AMD będzie dalej blisko współpracować ze wszystkimi podmiotami ekosystemu VR, aby zapewnić nowe technologie LiquidVR, które docelowo pozwolą każdemu bitowi wirtualnej rzeczywistości maksymalnie wiernie odwzorowywać prawdziwy świat.”

Źródło: AMD, AnandTech

marketplace

Komentarze

11
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Dali by do sklepów te okulary a nie ciągle demka pokazują !!!
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Czyżby zapowiada się gra z możliwością Anime Sword Art Online ?:D
    czy jeszcze nie te czasy ..
    Zaloguj się
  • avatar
    jak dla mnie to trzeba byc wielkim nolifem zeby grac w gry w jakis okularach z filmow s-f. 6-8h gry dziennie i tak po roku bedzie problem wyjsc z domu...
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    jak na razie najbardziej wirtualny to jest radeon 390x