Oprogramowanie

AMD objaśnia kluczowe rozwiązania DirectX 12 i chwali się wzrostem wydajności

przeczytasz w 2 min.

Jakie układy graficzne są zgodne z DirectX 12 i jakiego wzrostu wydajności powinniśmy się spodziewać?

Microsoft DirectX 12 logo

DirectX 12, dzięki zaimplementowaniu usprawnień i całkowicie nowych funkcji, ma szansę zrewolucjonizować proces generowania grafiki komputerowej. Jednym z kluczowych rozwiązań mają być asynchroniczne jednostki cieniujące i wielowątkowy bufor rozkazów – obydwa te rozwiązania niedawno zostały opisane na blogu AMD.

Asynchroniczne jednostki cieniujące (Async Shaders) pozwalają znacząco skrócić czas renderingu i reakcji, co z kolei zwiększa płynność animacji i minimalizuje opóźnienia, a to z kolei jest szczególnie istotne w systemach wirtualnej rzeczywistości (np. goglach VR).

Proces generowania grafiki w DirectX 11 i DirectX 12

Architektura GCN (Graphics Core Next) jest gotowa na ten model działania dzięki zaimplementowanych w niej tzw. silnikach obliczeń asynchronicznych (ACE, tj. Asynchronous Compute Engine). Silniki te przyspieszają działanie nie tylko w obrębie animacji i gier, ale we wszystkich obliczeniach równoległych dowolnego rodzaju.

Wielowątkowy bufor rozkazów (Multi-Threaded Command Buffer Recording) pozwala wykorzystać dotychczas nieobciążane rdzenie procesora, zmniejszyć narzut sterownika na procesor, rozłożyć na wiele rdzeni złożone obliczenia poprzedzające przekazanie zadania do karty graficznej, zwiększyć szczegółowość scen, a także po prostu umożliwia bezpośrednią komunikację każdego z rdzeni z kartą graficzną.

Wielowątkowy bufor rozkazów Multi-Threaded Command Buffer Recording w DirectX 12

W rezultacie gry takie, jak np. nadchodzące Ashes of the Singularity, pozwalają stworzyć grafikę i sceny o niespotykanej dotychczas złożoności i wzajemnej zależności elementów, jakie biorą udział w animacji. Zwłaszcza jeśli wykorzystuje się wielordzeniowe procesory takie, jak AMD FX.

AMD Radeon R7 260X i R9 290X - wzrost wydajności w 3Dmark APi Overhead DirectX 11 vs DirectX 12

Co prawda jeszcze nie ma żadnych gier wykorzystujących potencjał DirectX 12, ale wyniki z benchmarka 3DMark API Overhead robią wrażenie. Radeon R7 260X uzyskuje wzrost wydajności na poziomie 953%, a Radeon R9 290X nawet na poziomie 1547%. W przypadku układu A10-7850K wzrost sięga 511% przy zachowaniu takiego samego poboru mocy.

AMD A10-7850K wzrost wydajności w 3DMark APi Overhead DirectX 11 i DirectX 12

Całkiem nieźle wypada też skalowanie procesora FX-8370 – wzrost wydajności sięga 2,9 mln wygenerowanych obiektów na każdy rdzeń (ale tylko do 6 rdzeni).

AMD FX-8370 wzrost wydajności w 3DMark APi Overhead DirectX 11 i DirectX 12

AMD przy okazji potwierdziło listę układów graficznych zgodnych z DirectX 12 – są to następujące modele:

  • Karty graficzne Radeon HD 7000 (komputery stacjonarne) i 7000M (laptopy)
  • Karty graficzne Radeon HD 8000 (komputery stacjonarne OEM) i 8000M (laptopy)
  • Karty graficzne Radeon R9 200, R7 200 i R5 240
  • Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii A4/A6/A8/A10-7000 oraz PRO-7000 (o nazwie kodowej Kaveri)
  • Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii E1/A4/A10 Micro-6000 (o nazwie kodowej Mullins)
  • Układy graficzne zintegrowane w procesorach APU z serii E1/E2/A4/A6/A8-6000 (o nazwie kodowej Beema)

Zainteresowanych wynikami wydajności w najnowszym 3DMark API Overhead odsyłamy do naszego testu - znajdziecie w nim wyniki wydajności kart Radeon (DirectX 12 i Mantle) oraz GeForce (DIrectX 12).

Źródło: AMD

Komentarze

67
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kevio
    22
    Wykresy zaczynające się od zera - robią postępy.
    • avatar
      Konto usunięte
      15
      Dzięki AMD za:
      - DX12 z niskopoziomowym dostępem do sprzętu.
      - Vulcan z niskopoziomowym dostępem do sprzętu (następca OpenGL zwany też Mantle 2.0)

      Wygląda na to że wreszcie AMD dopnie swego i sprawi że parowanie ich CPU+GPU będzie miało większy sens.
      • avatar
        Next_Gen_1987
        13
        Gdyby tak gry wykorzystywały 6 rdzeni (nie mówiąc już o 8) to Intel mógłby się schować ze swoimi.. Cenami... ;-) DX12 to poprawi, ale jak dużo? Zobaczymy już w tym roku XD

        P.S. Wiadomo, że zwolennicy konkurencji będą psioczyć, a dlaczego? Po przepłacili na produkty Intela, NVidii a teraz może się okazać, że AMD im dorówna, albo wręcz prześcignie i to w dużo niższych cenach.. ;-)

        P.S.2. Czekam na R9 390! ;-P
        • avatar
          Konto usunięte
          9
          Akurat tutaj im wierzę, bo to naprawdę może przynieść korzyści posiadaczom zestawu AMD+AMD, ale KIEDY?
          • avatar
            Blashix
            7
            Go amd GO !
            • avatar
              Skullek
              6
              Mniejszy narzut DX12 zapewni w pewnym sensie sprawę ze złymi sterownikami do GPU AMD i ze słabą wydajnością fxów, ale tylko częściowo... Wszystko w rękach AMD. Oby im się udało.
              • avatar
                Konto usunięte
                3
                Gdyby potwierdziła się kwestia wykorzystania rdzeni procesorów w DX12 to FX z seri 6000 a tym bardziej 8000 powinny sporo zyskać do CoreI5.
                • avatar
                  Konto usunięte
                  2
                  A teraz pytanie z zupełnie innej beczki:
                  Kiedy będą wyniki ostatniej odsłony akcji USB 3.0?
                  • avatar
                    cocaine01
                    2
                    Slajdy mają opanowane do perfekcji, czas wziąć się do roboty
                    • avatar
                      Konto usunięte
                      2
                      Kilka lat temu, składając kompa z FX-8350 i Radeona 7950 czułem, że zostanę za to wynagrodzony w przyszłości:) Nigdy mnie ten zestaw nie zawiódł, a widzę, że może mnie jeszcze mile zaskoczyć:)
                      • avatar
                        DreamerDream
                        1
                        Czytam komentarze i połowa z nich to same trolle lub hejterzy.... ja się tam ciesze, że coś robią. Mam ino nadzieje, że w praktyce też będzie tak pięknie. Mam karte z 7000M series. czasami mi się zdarza grac na laptopie więc tym bardziej mnie ciekawi czy i jak bardzo odczuje różnice w grach. Jestem pesymistą i pewnie nie odczuje jakiegoś dużego kopa jak to pięknie próbują pokazać na wykresach, ale będę zadowolony nawet z małego wzrostu wydajności :)
                        • avatar
                          Marked
                          1
                          Podobne opowieści o rewolucji pamiętam przed DX10 i DX11.
                          • avatar
                            Konto usunięte
                            0
                            A co mi po DX12? Przecież nie pobiegnę po W10 aby tylko cieszyć się z kolejnej cyferki.
                            AMD lepiej by zrobiło wspierając nowe OpenGL, czy jak to się tam zwie - Vulcan. Dogadać się Nvidią o nie wypuszczaniu sterowników zgodnych z DX12. W ten sposób rozegrali by MS, a tak MS rozgrywa ich.

                            Po tych slajdach mam wrażenie, że AMD ma już głęboko tych co stracili czas i pieniądze na wdrażaniu mantle/vulcan.
                            • avatar
                              Naleśnik z serem
                              0
                              A większość pracy odwaliło Sony CE. Kto obejrzał filmik wie doskonale, ze to rozwinięcie Cella. Procesor posiada rampy, semafory i arbitra oraz tor po którym dane mogą sobie latać (dosłownie), az do momentu gdy są potrzebne i mogą przez rampę pojechać do innego rdzenia. Nawet Krolak pisał o tym w kontekście konstrukcji EIB:
                              "A ring can start a new op every three cycles. Each transfer always takes eight beats. That was one of the simplifications we made, it's optimized for streaming a lot of data. If you do small ops, it does not work quite as well. If you think of eight-car trains running around this track, as long as the trains aren't running into each other, they can coexist on the track.[37]"
                              Samo Sony pomagało przy ACE, a 64 kolejki zadań w PS4 i R290X to patent Sony CE z PS3 - Spurs SPU Task Menager.

                              To nie hejt, ale czyste fakty w stronę hejterów PC i fanboi MS. Dobranoc.
                              • avatar
                                jkbrenna
                                -1
                                tak by sie wydawalo, ze tylko im wydajnosc wzrosnie---
                                • avatar
                                  Konto usunięte
                                  -4
                                  Dziwi mnie to ze w czerwcu ma byc premiera. kaloryfer na lato?
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    -6
                                    Znowu slajdy, a będzie jak z przełomowym 3DNow, super demoko sztuk jeden. Odpalałem na K5 PR166 płynnie, a na kumpla P200 się muliło strasznie. Ale to by było na tyle. W pracy, grach itd. P200 miażdżył x2 K5 PR166.
                                    Kiedyś, tak jak i dziś Nvidia i Intel są lepsi zarówno w wydajności, jak i wydajności/W. DX12 nic w tej kwestii nie zmieni, bez względu na ilość slajdów. Zasada jest prosta, duży może więcej.
                                    Jak można promować 32nm trupy jako supernowoczesne jednostki. Osiem rdzeni to ma i7-5960X. To coś to ma substytut tych 8 rdzeni.
                                    • avatar
                                      Konto usunięte
                                      -6
                                      Podobne slajdy były pokazywane przed premierą Bulldozera... teraz podbijamy świat slajdami o kartach graficznych... Misiek Kamiński im doradza, czy co? :D
                                      • avatar
                                        Konto usunięte
                                        -11
                                        rudy bajkopisarz i piesek andzeliki z nad remu przejal amd? bo ciagle miela jezorem i nic pozatym...
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          -45
                                          Ci to tylko gadać potrafią... mam już dość postów o AMD
                                          • avatar
                                            Konto usunięte
                                            0
                                            Ja z innej beczki,kiedy będą premiery gier maj?
                                            • avatar
                                              Himoto
                                              0
                                              Nie bój żaby jeśli się okaże że DX12 daje coś więcej aniżeli mniej pikselowy wygląd liści na drzewach to ludzie będą zmieniać system tym bardziej że będzie można go wyrwać za free.

                                              Istnieje też plotka że po zmianie systemu z win 7/8/8.1 na win 10 przypisze się ten drugi do konta na M$ dzięki czemu po formacie będzie można spokojnie od nowa instalować już win 10 nawet po skończeniu się tej rocznej promocji.