Konsole do gier

Nvidia: ray tracing w PlayStation 5 i Xbox Project Scarlett to nasza zasługa

opublikowano przez w dniu 2019-11-16

Szef Nvidii po raz kolejny zabłysnął. Jensen Huang twierdzi, że producenci konsol dodali obsługę ray tracingu dzięki nowym kartom GeForce RTX.

Aktualizacja: Xbox Series X zaprezentowany - oto potężny rywal PlayStation 5

PlayStation 5Xbox Project Scarlett to jedne z najważniejszych premier nadchodzącego roku. Oprócz nowych podzespołów AMD i wyższej wydajności, konsole mają zaoferować wsparcie dla ray-tracingu. Według szefa Nvidii, dodanie takiej funkcji jest zasługą… kart graficznych GeForce RTX.

Ray tracing w nowych konsolach dzięki Nvidii?

Podczas ostatniego sprawozdania finansowego, Jensen Huang stwierdził, że dodanie sprzętowego wsparcia dla ray tracingu było reakcją na wydanie GeForce RTX. Firmy Sony i Microsoft nie były zdecydowane co do wprowadzenia obsługi śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, ale zmieniły decyzję po premierze akceleratorów.

Jasne, nowe GeForce’y miały kluczowy wpływ na rozwój ray tracingu. Temu nie można zaprzeczyć. To dzięki nowej architekturze i wykorzystaniu dodatkowych jednostek RT, deweloperzy zaczęli implementować technologię RTX do kolejnych gier (i pewnie będzie ich coraz szybciej przybywać - przykładem tutaj może być nowe Call of Duty).

Szef Nvidii przecenia ray tracing

Sugerowanie, że Sony i Microsoft zmieniły zdanie pod wpływem Nvidii jest jednak naciąganiem faktów. Warto bowiem zauważyć, że patenty dotyczące sprzętowej obsługi ray tracingu w nowych konsolach zostały złożone w czerwcu 2017 roku, a więc jeszcze przed premierą nowych GeForce’ów. W tym czasie AMD raczej nie wiedziało o sukcesie Turingów. A nawet jakby ostateczna decyzja zapadła później - w 2018 roku, to wtedy sukces ray tracingu jeszcze nie był taki pewny.

Można zatem odnieść wrażenie, że szef Nvidii trochę podkoloryzowuje temat i przecenia wagę ray tracingu. Wcześniej nawet twierdził, że zakup karty graficznej bez tej funkcji jest szaleństwem. Takie działanie jednak nie powinno nas dziwić. W końcu sprzętowe wsparcie dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym to główny atut nowych kart Nvidii, więc zachwalając funkcję, można je skutecznie wypromować.

Źródło: PCGamesN, Overclock3D

Warto zobaczyć również:

marketplace

Komentarze

89
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    " W tym czasie AMD raczej nie wiedziało o sukcesie Turingów"

    Ja sie pytam jakim sukcesie?? Wydali karty z niedopracowaną technologią która nawet nie obsługuje 60 klatek w rozdzielczości 4k z włączonym Ray tracingiem gdzie 98% graczy nawet tego nie włącza bo gra działa gorzej niż na konsolach.Kazali sobie płacić jak za sztabkę złota i ci którzy pomineli tą generacje zrobili najlepiej.Pazerna firma na kase oby Amd i Intel im dokopali w nastepnej generacji i skończą się te chore ceny!
    Zielonym potrzebny jest zimny kubeł wody na pazerną banie taki sam jaki dostał intel od Amd gdzie zmieniła sie cała sytuacja na rynku procesorów to samo musi spotkać branże kart graficznych bo nadal będzie krecił sie ten kabaret co teraz.
    Zaloguj się
    28
  • avatar
    Kompletnie mu beret zryło.
  • avatar
    A co mają mówić? Że ich technologia jest niezbyt ważna? Wiadomo, że będą się wywyższać.
    Sam Ray Tracing oceniam bardzo przeciętnie. Lekki efekt jest, ale nic za co chciałbym dopłacać.
    Zaloguj się
    12
  • avatar
    Historia się powtarza.
    Nvidia PhysX & Nvidia Hairworks.
    Kolejny do "ostrzału" pójdzie Nvidia GSync jak tylko AMD przejmie większą część rynku kart graficznych.
    Zaloguj się
  • avatar
    Nvidia nie ma zbyt duzego wplywu na rozpowszechnienie raytrackingu , obecnie niecaly 1% graczy moze komfortowo pograc w kilka gier obslugujacych ta technologie.

    Nvidia miala z zalozenia zle podejscie do RT , jakis czas temu firma wspominala o budowie ukladu McM i taka droga powinna isc branza a mianowicie w ukladach gpu rtx 2080ti polowa ukladu jest zajeta przez jednostki RT oraz tensor , polowa ukladu...
    Nvidia powinna zapelnic caly uklad jednostaki cuda a dodatkowy chip zawierajacy jednostki RT umiescic obok jak ma to miejsce w procesorach zen czyli uklad McM.
    Dalo by to prawie 100% wzrost mocy obliczeniowej oraz 4 krotny wzrost mocy RT jesli by usunac jednostki tensor.

    Najnowsze "plotki" wskazuja ze nvidia znowu jest zainteresowana ukladami McM i o ile gawiedz jest zachwycona to sam bym raczej postawil nie na kilka ukladow gpu polaczonych w jeden a wlasnie gpu polaczone z ukladem RT co raczej nie wymaga szczegolnych zdolnosci , w 1996 roku naukowcy z uniwersytetu prinston zaproponowali sprzetowy akcelerator raytrackingu TigerSHARK zbudowany w oparciu o DSP , 2005 uniwersytet staarland zbudowano programowalny sprzetowy akcelerator , 2010-2011 firma Siliconarts buduje pierwszy komercyjny procesor RT nazwany RayCore , 2010 Caustic Graphics buduje pierwsza karte rozszerzen ktora wspomaga uklad graficzny oraz procesor w obliczeniach globalnej iluminacji RT , Nvidia budzi sie w 2018 roku aby opatentowac obliczenia na RT oparte na directX.

    Faktycznie nvidia sporo zrobila...
    Zaloguj się
  • avatar
    Ciekawe kiedy sobie przypiszą wynalezienie koła ...
  • avatar
    Trochę chyba jednak poleciał z tym stwierdzeniem. Tak naprawdę to AMD po prostu miało taką możliwość, a Microsoft i Sony za to zapłacili ot co. Tak naprawdę gdyby AMD nie miało takiej możliwości to Ray Tracingu na konsolach by nie było, a co za tym idzie ta technologia na pc również by szybko umarła, bo wiadomo że gry się przede wszystkim tworzy najpierw pod konsole.
    Jak dla mnie to powinni się cieszyć, że AMD im zrobiło taką niespodziankę, bo inaczej by wyszła klapa jeszcze większa na miarę physx tylko na CUDA. Przypisywanie sobie całej zasługi kiedy ich technologia mogła zostać zabita przez kilka decyzji, jak bardzo trzeba iść W PR kicz... to nawet nie skomentuje.
    Zaloguj się
  • avatar
    Tak oczywiście. A zasługą Polaków jest to, że Japończycy produkują elektryczne samochody :)
  • avatar
    W grach nie ma to może w konsolach będzie ten rtx.
  • avatar
    PS5 czyli pierwsza w historii konsola , która odmieni rynek desktop.Zobaczymy czy starania Nvidia i pokaz pierwszej generacji Ray Tracing w ich wykonaniu był wystarczający bo Ampere musi być czymś wyjątkowym by stanąć w szranki chociażby z Xbox Next na 2020 roku.PS5 z pewnością będzie miał indywidualne rozwiązania od Sony w końcu bez minusów.MCM , tym teraz żyje rynek i czekam na to w konsolach nowej generacji na 2020 rok a RTX 2080Ti niedługo będzie robił za wysoką półkę Low Endu.
  • avatar
    IMO RT na konsolach zrobi jeszcze mniejsze wrażenie niż ten obecny na PC.
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja nie rozumiem jak taki ktoś może dowodzić gigantyczną firmą napędzającą rynek.... Wszyscy wiedzą, że nowe konsole bazują na układach od konkurencji i nie ma w nich jednostek RT. A rozpowiadanie, że gdyby nie nvidia to konsole by tego nie miały to bujda. Będzie tak, że amd znów zrobi z ekskluzywnej technologii nvidii coś powszechnego jak to było z gsync którego powalił freesync. Jak okaże się, że śledzenie promieni będzie możliwe na kartach amd i wstecz kompatybilne ileś generacji wstecz bo będzie to kwestia rozwiązana programowo to ja jestem ciekaw kto będzie się śmiał.... Nie wiem co to się porobiło z tym rynkiem pc ale my na tym na pewno nie korzystamy. Wszystko jak by stanęło w miejscu i tak na dobrą sprawę mój zestaw wystarcza do grania z zadowalającym fps na maksymalnych bądź wysokich ustawieniach graficznych ( i5 4670k/16gb ram ddr3/gtx 1070ti). Procek wymieniałem na premierę pierwszego tomb raidera a karte mam od maja zeszłego roku i nie widzę sensu czegokolwiek zmieniać....
    Zaloguj się
  • avatar
    Co za nadęty dureń, tak się przyczynili do popularyzacji PathcTracing-u w konsolach że (jak zwykle) zamknęli technikę w obrębie jednej generacji swoich kart dla PC. Jełop. nvidia przyczyniła się do popularyzacji PatchTracing-u w PC (nazwa marketingowa "RayTracing" jest tutaj kłamstwem bo z pełnym RayTracing-iem ma to mało wspólnego).
    Jeśli mówić o PatchTracing-u w konsolach to jest to sprawa SONY i MS, firm piszących gry, oraz AMD które dostarcza bazę hardware/software-ową. Gdzie tu w konsolach nvidia i jej ociężałe RT na kartach w cenie nerki?
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Szkoda strzępić ryja na te bzdury :) Tak jak to było w 2013 roku jak to mówili że na konsolach nigdy nie będzie lepsza grafika ech....

    Nvidia niech sobie popatrzy na Death Stranding i nie musi być tam ray tracing żeby oprawa powalała i kosiła wszystkie giereczki z pcta.

    Death Stranding Tech Review: Technologiczny i graficzny sztos. I pomyśleć że to hula na PS4 1.8TF z 2013 roku.

    https://www.youtube.com/watch?v=JQEPme0SXtQ
    Zaloguj się
    -2
  • avatar
    Nowe konsole PlayStation 5 i Xbox mają szansę odnieść duży sukces ale obawiam się,że ray tracing w konsolach to zepsuje i wyjdzie średnio czyt. nie zadowalająco.
    Zaloguj się
    -5
  • avatar
    Drogie dzieci.

    Czy ktoś z was słyszał o RayTracingu w grach przed premierą RTX? W ogóle to ktoś z was słyszał o Ray Tracingu przed premierą RTX?
    Zaloguj się
    -6
  • avatar
    hehe, dobry jest :) ja to odczytuję tak: "przegraliśmy, więc wygraliśmy". hehe, marketingowy szacun z mojej strony :D