Sprzęt do gier

Oculus Rift: oficjalne wymagania i rozdzielczości

opublikowano przez Wojciech Kulik w dniu 2015-05-16

Co powinno znajdować się wewnątrz obudowy naszego peceta, żebyśmy mogli udać się w podróż do wirtualnej rzeczywistości?

Oculus Rift projekt

Nieco ponad tydzień temu dowiedzieliśmy się wreszcie, że gogle rzeczywistości wirtualnej Oculus Rift zadebiutują na rynku w pierwszym kwartale 2016 roku. Wtedy też producent zapowiedział, że kolejnych kluczowych informacji możemy spodziewać się „wkrótce”. Nie kłamał – to „wkrótce” właśnie nastąpiło. Poznaliśmy oficjalne wymagania techniczne gogli oraz szczegóły dotyczące rozdzielczości.

Firma Oculus VR opublikowała konfigurację techniczną, jaką spełniać powinien nasz sprzęt, abyśmy mogli „cieszyć się pełnią możliwości gogli Rift”. Jeżeli liczyliście, że wasz laptop poradzi sobie z rzeczywistością wirtualną, najprawdopodobniej trochę się pomyliliście. Wymagania rekomendowane są bowiem całkiem wysokie (choć też nie tak wysokie, jak mogłyby być). Warto jednak dodać, że główny projektant, Atman Binstock, zapowiedział, że ta specyfikacja obowiązywać będzie przez cały okres życia produktu.

Przejdźmy jednak do rzeczy – co powinno znajdować się wewnątrz obudowy naszego peceta, żebyśmy mogli udać się w podróż do wirtualnej rzeczywistości? Odpowiedź znajdziecie poniżej:

Producent oficjalnie ujawnił też, z jaką rozdzielczością będziemy mieli do czynienia w goglach Oculus Rift. Na dwóch ekranach wyświetlony będzie obraz o rozdzielczości 2160 x 1200 pikseli. Wiemy też, że będzie on odświeżany z częstotliwością 90 Hz. Powyższe wymagania (jeśli uznacie je za wysokie) nie powinny więc w ogóle dziwić.

Premiera gogli Oculus Rift planowana jest na przyszły rok. Nie wiadomo jeszcze ile przyjdzie nam za to urządzenie zapłacić, ale powinniśmy spodziewać się wydatku na poziomie 1000-1500 złotych.

Źródło: Oculus VR, Eurogamer

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    1000-1500 na standardy europejskie/usa to grosze. Niestety brutalne, ale prawdziwe. To tak jak my (Polacy) jedziemy do Bułgarii i śmiejemy się, że za 30 zł dają du*y, tak taki niemiec czy francuz śmieje się że tu w Polsce za 25 euro.. Sorry bardziej dosadnego przykładu znaleźć nie mogłem :D. Czekam na hejty.
  • avatar
    Ciekawi mnie dlaczego podaja wymagania sprzetiwe dla okularow podlaczanych do PCta...

    To tak jakby byly wymagania monitora podlaczanego do PCta. Wydajnosc weryfikuja wymagania konkretnej gry. Tu mamy tylko stala (dosyc spora) rozdzielczosc. Podlaczenie okularow nagle.spowoduje zaalokowanie 8GB pamieci RAM?
    Zaloguj się
  • avatar
    Nadal uważacie, że to się przyjmie? ;)
    Zaloguj się
  • avatar
    Ja osobiście nie mogę się już doczekać. W końcu jakaś fajna nowinka na rynku. Jeśli przyjmiemy, że doznania np. w alien isolation są dobre to aż strach pomyśleć jakie będą w oculus. Aż preordera na to złożę chyba. Jedyne czego się obawiam to że mocno będzie to obciążało wzrok.
    Zaloguj się
  • avatar
    W przeciwienstwie do wiekszosci to kupilem Oculus DK2 i czekalem na niego blisko 3 miesiace, uzywalem go przez dobre 6 miesiecy.


    Wrazenia sa naprawde potezne (pelna immersja) i opisalem na konkurencyjnym portalu krotka recke.


    Co do wersji finalnej to jednak obawiam sie o rozdzialke, w DK2 widac mocno ze rozdzialka jest o wiele zbyt mala, aby mozna komfortowo uzywac z grami (HUD generalnie widoczny ten ktory jest blisko, w takim Euro Truck Simulator to byl problem, aby rozpoznac znaki stojace pow. 3m przed ciezarowka).



    Wymagania musza byc spelnione (testowalem glownie na GTX680 poniewaz dalej czekam na nowe modele 980 z 8GB ram) bo inaczej mdlosci sa pewne :)


    Co do samej zabawki to niech kazdy wierzy ze jesli zostanie rozwiazany problem ze sterownikiem (zabawy z uruchamieniem gier na drugim ekranie, pozniej przenoszenie na Oculus poniewaz API dobrze nie dziala i uruchamianie bezposrednio na Oculus powodowalo spadek FPS), mdlosciami i wieksza rozdzialka to jest to super sprawa.


    Nie kazda gra moze byc grana i generalnie nie polecam wlaczac dowolnej gry na tym :), takie przelaczanie z kabiny w ETS 2 do widoku z gory z ruchem myszki powodowalo natychmiast nudnosci :)

    Same nudnosci byly przyczyna sprzedazy wersji DK.


    Oczywiscie DK kupilem, aby testowac ew. implementacje wsparcia dla Oculusa w naszym projekcie, wiec nijak to sie ma do wersji konsumenckiej (chociaz nie za bardzo jest podbita rozdzialka, miala byc 4K).

    Zobaczymy jaki ekran faktycznie bedzie siedzial w tym Oculus (w DK2 z Note byl ekran, gdzie bylo widac pixele, obraz mocno rozmazany po kilku m. od postaci).
  • avatar
    Zobaczycie, że przez ten wynalazek część osób trafi do zakładów dla obłąkanych.
    Wyobraźcie sobie, że co niektórzy będą nawalać w gry w tych goglach przez 12-15h dziennie. Stawiam, że po max. roku gry będą wrakami człowieka w życiu realnym. To żaden trolling, tylko wielkie obawy.
    Wydaje mi się, że ten wynalazek przekroczy pewną granicę, której nie powinien przekraczać.
    Zaloguj się
  • avatar
    GTX 970 za rok nie będzie zapewne czymś niezwykłym a w planach przecież jest już architektura Pascal. Czy się to przyjmie ? Ciężko powiedzieć. Przypuszczam iż sporo zależeć będzie również od dodatkowych akcesoriów - granie myszką gdy przed oczami mamy karabin szturmowy raczej nie wpływa pozytywnie na odbiór :)
    Zaloguj się
  • avatar
    "Na dwóch ekranach wyświetlony będzie obraz o rozdzielczości 2160 x 1200 pikseli." - należałoby wyjaśnić, że to oznacza 1080 * 1200 dla każdego oka.
  • avatar
    Przecież ta rozdzielczość o której mowa w artykule to full hd a nikt specjalnie nie zająknął się o możliwościach OR jako kina domowego. Za 1500 zł dostajesz ekran do oglądania kina domowego o rozdziałce FHD, o ile utrzymają ekrany Sasmunga dodatkowo w technologi OLED i dający wrażenie 120 calowego telewizora. Dla mnie samo to jest już czynnikiem dla którego warto wydać te pieniądze. Za 1500 zł dostaniemy najwyżej pilota i kabel HDMI do telewizora OLED 55 cali a co dopiero większego. Za rok dwa kompy będą mogły pociągnąc i dwa OR równocześnie wiec teoretycznie można by mieć rodzinny seans w świetnej jakości i na olbrzymim ekranie.
    Zaloguj się
  • avatar
    jak zwykle zadecyduje branża porno jak wyjdą na to fajne erotyczne gry to biorę od razu
  • avatar
    Raczej kolo 1000zl w zaleznosci od kursu dolara , tak czy siak jak okulary moga miec wymagania to raczej bedzie zalezalo od danej gry czy aplikacji bo co jesli ktos bedzie chcial ogladac kwadrat?
  • avatar
    Hmm wydawało by się że OR to zwykłe połączenie monitora z żyroskopem itp a tu wymagania sprzętowe naprawdę dali srogie.
  • avatar
    najlepsze do grania w 3d jest "new" 3ds xl znacznie ulepszyli 3d z poprzedniego modelu a ze sie przenioslem z zwyklego 3ds to naprawde mega różnica w starym modelu rza bylo trzymac konsole w idealnym punkcie inaczej sie wszystko rozmywalo :P
  • avatar
    Komputer za 3 tysiące i można się z OR bawić
  • avatar
    wydaje ci sie ze udowodniles. Gdybys na prawde udowodnil to by ta osoba zrozumiala przebieg myslowy :)

    Skoro juz masz jakies kontakty ze srodowiskiem akademickim to powinienes to wiedziec.
  • avatar
    Zaloguj się
    -10
  • avatar
    To że nie pójdzie Oculus na notebookach nawet z GTX980m jest tylko i wyłącznie uzgodnionym wcześniej marketingowym ukrzyżowaniem... Fizycznie odpalił by bez problemu, zastanawiam się czy będzie można go użyć przy dodatkowych stacjach graficznych, które weszły w modę np. u Alienwarea, mimo że mam 2x GTX980M SLI nie przeszedł pozytywnego zaakceptowania przez ich głupi program, a 2X GTX98- SLI Jest wydajniejsza w benchmarkach i grach niż desktopowy Titan X