Konsole do gier

8 GB pamięci RAM wystarczy konsolom PS4 i Xbox One za kilka lat?

opublikowano przez Mateusz Tomczak w dniu 2015-05-14

Chociaż specyfikacja konsol PlayStation 4 i Xbox One omawiana była już naprawdę wiele razy to co jakiś czas temat ten powraca.

PS4 i Xbox One

Chociaż specyfikacja konsol PlayStation 4 i Xbox One omawiana była już naprawdę wiele razy to co jakiś czas temat ten powraca. Tym razem poruszona została kwestia bardzo istotna, a mianowicie pamięć RAM.

Wywołał ją John Hable, który jeszcze jakiś czas temu pracował w studiu Naughty Dog. Właściciele wspomnianych platform doskonale wiedzą zapewne, iż producenci wyposażyli swoje ostatnie propozycje w 8 GB RAMu. Chociaż nie zabraknie głosów, że już teraz jest to nieco za mało to opinii takich nie podziela z pewnością John Hable.

„W ogólnym rozrachunku nie martwiłbym się o konsole i to, że staną się przestarzałe. Pamiętać trzeba, że PS3 i Xbox 360 mają tylko 512 MB pamięci RAM, a wersje PC tych samych gier zazwyczaj wymagają 2 GB lub więcej. Na konsolach ma się większą kontrolę nad alokacją pamięci. 8 GB pamięci RAM w Xbox One i PS4 powinno wystarczyć na pozostałą część cyklu ich życia.”

Zgadzacie się z tym? Można zastanawiać się, jak długi będzie owy cykl ich życia, ale z pewnością PlayStation 4 i Xbox One towarzyszyć będą nam jeszcze kilka lat. Lepiej zatem, aby głosy takie jak ten Johna Hable'a okazały się trafne.

Źródło: mensquare, gamingbolt

marketplace
avatar
Dodaj
  • avatar
    256 MB starczyło starym konsolom na niemal dziesięć lat. Tyle w temacie. Konsola to nie PC.
  • avatar
    Co to za ankieta bez sensu, problemem konsol tej generacji nie jest ilość ram tylko bardzo niska wydajność tak CPU jak i GPU.
  • avatar
    To nie jest tak, że Microsoft i Sony robią konsole i mówią sobie "ile pociągnie to tyle pociągnie". Oni mają zaplanowaną strategie, ile utrzymać dany sprzęt na rynku itp. To producenci muszą dopasować grę pod konsole danej generacji, a nie producenci konsol pod gry. Bo to przecież leży w interesie takiego Ubisoftu albo innej firmy, aby gry działały na konsolach, inaczej tracą 80% zysku.
    Zaloguj się
  • avatar
    Spokojnie wystarczy im tyle pamięci tym bardziej że ten cykl bedzie znacznie krótszy. Nikt sie nie chwali że obecne konsole wystarczą na 10 lat tak jak mówili przy poprzednich. Obecnie ani ms ani sony nie dokładają do sprzedaży tylko konsole sprzedawane są powyżej kosztów produkcji wiec nie trzeba sobie niczego odbijać. Są już na rynku 18 miesięcy, myśle że za kolejne 2 lata zacznie się już przebąkiwać o następcach i kolejna generacja wyjdzie za 3,5 roku.
    Zaloguj się
  • avatar
    Patrząc jak są robione obecne gry to w 100% wystarczy. Obserwujemy aktualnie jeden downgrade za drugim więc co ma się zmienić w przeciągu kilku następnych lat?
  • avatar
    Ot taka ciekawostka:

    ***SNES miał 0.5MB RAM a Ultimate Mortal Kombat 3 czy Street Fighter Alpha 2 wymagały 16MB RAM (32 razy tyle)

    https://www.youtube.com/watch?v=Ma-FHgp-kuA



    ***PSX miał 2MB RAM a Resident Evil 3 albo Driver wymagał 64MB (32 razy tyle! - mówimy o minimalnych wymaganiach)

    https://www.youtube.com/watch?v=804mqV_ACok



    ***XBOX miał 64MB RAM a Half Life2 czy DOOM3 wymagał 512MB (8 razy tyle)

    https://www.youtube.com/watch?v=cvdUmDIIL0A



    ***XBOX360 miał 512MB a CoD: GHOSTS/Battlefield4/Crysis3 wymagają 6GB RAM (12 razy tyle)

    https://www.youtube.com/watch?v=iAlnNy5cgjo

    (aha - mówimy o minimalnych NIE o rekomendowanych - bo na 64MB RAM nie dało się sensownie grać w Drivera, a na 512MB nie dało się sensownie grać w DOOMa)

    idąc tą drogą...

    8GB konsolowe w PS4 = 96GB pecetowe :D w nowej generacji.. nie jest źle:)))

    ***Ja tam się o ilość pamięci nie martwię, i chyba dosyć jasno pokazałem wam, że jednak faktycznie programiści są w stanie zdziałać cuda z tymi maszynkami.

    Jak ktoś ma jakieś obiekcje to jest blacharzem ignorantem, który przespał ostatnie 25 lat historii gier.
    Zaloguj się
  • avatar
    hmm wydaje mię że w obecniej chwili nie jest tak PS 1 ,2 ,3 były projektowane od postaw z innych podzespołów co czyniło je wyjątkowo trudne dla programistów ale za to dało duże pokłady możliwości ( MOCY ) dawnych konsol, wyciągniecia z nich co się da poprzez unikatową konstukcje.

    PS4/ XONE to nic innego jak zmodyfikowany PC AMD...... czego można się po nim spodziewać okaże się za pare lat mam tylko nadzieje że nie będzie to blokowało rozwoju bo też tak może być by gry były pisane pod konsole....
    Zaloguj się
  • avatar
    oczywiście, że wystarczy bo downgrade grafiki bezie juz normalną praktyką.
  • avatar
    Wystarczy, wystarczy, przecież konsole nigdy nie dostaną takich gier jak Star Citizen itp., a resztę się odpowiednio przytnie. To jest jedna konfiguracja sprzętu i raczej łatwo jest dostosować silnik do niej.
  • avatar
    Poprzednie dawały rade w 512 i wychodziły perełki typu Uncharted , God of War .Ja bym się nie martwił ta sprawa .
    Zaloguj się
  • avatar
    Trudno powiedzieć, konsola to nie PCt i tam inaczej się to optymalizuje.

    Mnie GTA V zjadła ponad 10GB pamięci RAM na max ustawieniach i choć mam wyłączoną pamięć wirtualną a karta graficzna ma tylko 1.5GB pamięci więc część danych poleciała do RAMu to można pomyśleć że 8GB wcale nie jest zbyt przyszłościowe.
  • avatar
    wystarczy bo w przypadku gier robi się je pod konsole głównie w dzisiejszych czasach więc musi wystarczyć! ;) konsola to nie pc, gry dopasowuje się do konsol a kompa trzeba dopasowywać do gry, przypuszczalnie za 3-4 lata kolejna generacja konsol o ile granie nie przejdzie całkowicie w chmury w rodzaju PS NOW
    Zaloguj się
  • avatar
    Mi w PC do grania wystarczało do niedawna 4 GB, Watch Dogs (wysokie ust) GTA (maks tekstury), bez HD. Wydaje mi się że za 2 lata obecne konsole powinny wypaść z obiegu, bo grafika bywa już gorsza niż na pc za 3k, ale pewnie będą je żyłować do oporu. Dojdzie do sytuacji że PC wartości konsoli ją przewyższa, a gry 2x droższe.
    Zaloguj się
  • avatar
    autor artykułu jak zwykle nie umie po polsku zadawać pytań. Stwierdzenie zakończone znakiem zapytania nie jest pytaniem. Na początku brakuje słowa "Czy ...... ?". Wagarowało się nie? To taka sama plaga jak w telewizorni czy gazeciarni, takie samo nieuctwo.
  • avatar
    Szkoda, że redakcja benchmark np. nie włączy się do dyskusji w formie jakiegoś artykułu. Czy nie można by było pogrzebać u źródła (podpytać rzecz jasna) na czym to wszystko polega i stworzyć ciekawy artykuł - którego nie znajdziemy na innych portalach. !???
    --
    Mój bliski kolega, który akurat należy do zespołu tworzącego gry na ostatnie konsole Sony i MS wiele mi wytłumaczył jak to wygląda od strony developerów. Koledzy najważniejsze z tego wszystkiego jest podsumowanie, że Sony i MS doskonale wiedzieli co robią gdy te konsole projektowali. Nie chce prowokować kolejnej wojenki, ale rynek PC jest totalnie podporządkowany producentom wspomnianych konsol. Ta generacja ma trwać krócej bo 6-7 lat ale to ciągle jest ponad 5 lat jeszcze. Bardzo mnie dziwi, że niektóre osoby są aż tak naiwne. Czy wy faktycznie uważacie, że to lenistwo developerów jest powodem?? Wybaczcie, ale zastanówcie się jeszcze raz! A devi - oni nie mają zupełnie nic do powiedzenia. Tam nie ma negocjacji. Żaden dev tego oficjalnie nie powie, ale ja to mogę napisać.
    Zaloguj się
  • avatar
    Problemem konsol tej pseudo nowej generacji nie jest ilosc pamieci tylko fatalny APU, ktory mozna by nazwac next genem gdyby konsole pojawily sie 5 lat wczesniej. Od samych poczatkow konsole wyznaczaly nowe standardy sprzetowe na kolejne lata, a wysokie koszty produkcyjne mialy bezposredni narzut na wysoka cene gier. Wbrew pozorom byl to zdecydowanie lepszy model marketingowy niz podbijanie ceny samych konsol, ktorych chcieli przeciez sprzedac jak najwiecej aby zarabiac na grach i licencjach. Niestety w obecncyh czasach ciemnota lyknie wszystko, tak wiec SONY do spolki z MS doszlo do wniosku, ze moga zarabiac na jednym i drugim wiec APU ze sredniej polki bylo najoptymalniejszym dla nich wyborem redukujacym koszty produkcyjne.
    Zaloguj się
  • avatar
    To jest chyba pytanie retoryczne ta ankieta...
    Zaloguj się
    -1
  • avatar
    Burza w szklance wody.

    Fakt faktem - architektura x86 (w oparciu o którą powstaje obecna generacja konsoli) ma zupełnie inne wymagania niż Cell i rządzi się nieco innymi prawami. Nie zmienia to postaci rzeczy, że w świecie TECH panuje ostatnimi czasy podobna moda co w świecie celebrytów - piszmy cokolwiek, nawet źle bylebyśmy pisali. Już jest powód by po krótkiej przerwie zaświecić logo PS4 i XBOX ,a nuż któryś z posiadaczy prevgena stwierdzi że czas już na zmianę.

    Moim zdaniem 8GB RAM spokojnie wystarczy do obsłużenia wszystkich gier wydanych do EOL tej generacji konsol, czyli na jakieś 6-11 miesięcy ;)
  • avatar
    Taaa a karta graficzna i procek obrobią te 16gb ramu.. 32 ^,^
  • avatar
    Poprzednie generacje konsol wyrabialy na 512mb ram a nadal wychodza gry. Wiec ps4 i nawet slabszy xo spokojnie wyrabia przy nowych grach i 60fps, przynajmniej tak powinno byc.
    Zaloguj się
    -1