Konsole do gier

8 GB pamięci RAM wystarczy konsolom PS4 i Xbox One za kilka lat?

przeczytasz w 1 min.

Chociaż specyfikacja konsol PlayStation 4 i Xbox One omawiana była już naprawdę wiele razy to co jakiś czas temat ten powraca.

PS4 i Xbox One

Chociaż specyfikacja konsol PlayStation 4Xbox One omawiana była już naprawdę wiele razy to co jakiś czas temat ten powraca. Tym razem poruszona została kwestia bardzo istotna, a mianowicie pamięć RAM.

Wywołał ją John Hable, który jeszcze jakiś czas temu pracował w studiu Naughty Dog. Właściciele wspomnianych platform doskonale wiedzą zapewne, iż producenci wyposażyli swoje ostatnie propozycje w 8 GB RAMu. Chociaż nie zabraknie głosów, że już teraz jest to nieco za mało to opinii takich nie podziela z pewnością John Hable.

„W ogólnym rozrachunku nie martwiłbym się o konsole i to, że staną się przestarzałe. Pamiętać trzeba, że PS3 i Xbox 360 mają tylko 512 MB pamięci RAM, a wersje PC tych samych gier zazwyczaj wymagają 2 GB lub więcej. Na konsolach ma się większą kontrolę nad alokacją pamięci. 8 GB pamięci RAM w Xbox One i PS4 powinno wystarczyć na pozostałą część cyklu ich życia.”

Zgadzacie się z tym? Można zastanawiać się, jak długi będzie owy cykl ich życia, ale z pewnością PlayStation 4 i Xbox One towarzyszyć będą nam jeszcze kilka lat. Lepiej zatem, aby głosy takie jak ten Johna Hable'a okazały się trafne.

Źródło: mensquare, gamingbolt

Komentarze

133
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Green Lantern
    5
    256 MB starczyło starym konsolom na niemal dziesięć lat. Tyle w temacie. Konsola to nie PC.
    • avatar
      robgrab
      3
      Co to za ankieta bez sensu, problemem konsol tej generacji nie jest ilość ram tylko bardzo niska wydajność tak CPU jak i GPU.
      • avatar
        kryspin34
        3
        To nie jest tak, że Microsoft i Sony robią konsole i mówią sobie "ile pociągnie to tyle pociągnie". Oni mają zaplanowaną strategie, ile utrzymać dany sprzęt na rynku itp. To producenci muszą dopasować grę pod konsole danej generacji, a nie producenci konsol pod gry. Bo to przecież leży w interesie takiego Ubisoftu albo innej firmy, aby gry działały na konsolach, inaczej tracą 80% zysku.
        • avatar
          Radical
          3
          Spokojnie wystarczy im tyle pamięci tym bardziej że ten cykl bedzie znacznie krótszy. Nikt sie nie chwali że obecne konsole wystarczą na 10 lat tak jak mówili przy poprzednich. Obecnie ani ms ani sony nie dokładają do sprzedaży tylko konsole sprzedawane są powyżej kosztów produkcji wiec nie trzeba sobie niczego odbijać. Są już na rynku 18 miesięcy, myśle że za kolejne 2 lata zacznie się już przebąkiwać o następcach i kolejna generacja wyjdzie za 3,5 roku.
          • avatar
            Konto usunięte
            2
            Patrząc jak są robione obecne gry to w 100% wystarczy. Obserwujemy aktualnie jeden downgrade za drugim więc co ma się zmienić w przeciągu kilku następnych lat?
            • avatar
              Konto usunięte
              2
              Ot taka ciekawostka:

              ***SNES miał 0.5MB RAM a Ultimate Mortal Kombat 3 czy Street Fighter Alpha 2 wymagały 16MB RAM (32 razy tyle)

              https://www.youtube.com/watch?v=Ma-FHgp-kuA



              ***PSX miał 2MB RAM a Resident Evil 3 albo Driver wymagał 64MB (32 razy tyle! - mówimy o minimalnych wymaganiach)

              https://www.youtube.com/watch?v=804mqV_ACok



              ***XBOX miał 64MB RAM a Half Life2 czy DOOM3 wymagał 512MB (8 razy tyle)

              https://www.youtube.com/watch?v=cvdUmDIIL0A



              ***XBOX360 miał 512MB a CoD: GHOSTS/Battlefield4/Crysis3 wymagają 6GB RAM (12 razy tyle)

              https://www.youtube.com/watch?v=iAlnNy5cgjo

              (aha - mówimy o minimalnych NIE o rekomendowanych - bo na 64MB RAM nie dało się sensownie grać w Drivera, a na 512MB nie dało się sensownie grać w DOOMa)

              idąc tą drogą...

              8GB konsolowe w PS4 = 96GB pecetowe :D w nowej generacji.. nie jest źle:)))

              ***Ja tam się o ilość pamięci nie martwię, i chyba dosyć jasno pokazałem wam, że jednak faktycznie programiści są w stanie zdziałać cuda z tymi maszynkami.

              Jak ktoś ma jakieś obiekcje to jest blacharzem ignorantem, który przespał ostatnie 25 lat historii gier.
              • avatar
                davidoff
                1
                hmm wydaje mię że w obecniej chwili nie jest tak PS 1 ,2 ,3 były projektowane od postaw z innych podzespołów co czyniło je wyjątkowo trudne dla programistów ale za to dało duże pokłady możliwości ( MOCY ) dawnych konsol, wyciągniecia z nich co się da poprzez unikatową konstukcje.

                PS4/ XONE to nic innego jak zmodyfikowany PC AMD...... czego można się po nim spodziewać okaże się za pare lat mam tylko nadzieje że nie będzie to blokowało rozwoju bo też tak może być by gry były pisane pod konsole....
                • avatar
                  Konto usunięte
                  1
                  oczywiście, że wystarczy bo downgrade grafiki bezie juz normalną praktyką.
                  • avatar
                    Konto usunięte
                    1
                    Wystarczy, wystarczy, przecież konsole nigdy nie dostaną takich gier jak Star Citizen itp., a resztę się odpowiednio przytnie. To jest jedna konfiguracja sprzętu i raczej łatwo jest dostosować silnik do niej.
                    • avatar
                      prime27pl
                      1
                      Poprzednie dawały rade w 512 i wychodziły perełki typu Uncharted , God of War .Ja bym się nie martwił ta sprawa .
                      • avatar
                        Szymon331
                        1
                        Trudno powiedzieć, konsola to nie PCt i tam inaczej się to optymalizuje.

                        Mnie GTA V zjadła ponad 10GB pamięci RAM na max ustawieniach i choć mam wyłączoną pamięć wirtualną a karta graficzna ma tylko 1.5GB pamięci więc część danych poleciała do RAMu to można pomyśleć że 8GB wcale nie jest zbyt przyszłościowe.
                        • avatar
                          hideo
                          0
                          wystarczy bo w przypadku gier robi się je pod konsole głównie w dzisiejszych czasach więc musi wystarczyć! ;) konsola to nie pc, gry dopasowuje się do konsol a kompa trzeba dopasowywać do gry, przypuszczalnie za 3-4 lata kolejna generacja konsol o ile granie nie przejdzie całkowicie w chmury w rodzaju PS NOW
                          • avatar
                            Dooku
                            0
                            Mi w PC do grania wystarczało do niedawna 4 GB, Watch Dogs (wysokie ust) GTA (maks tekstury), bez HD. Wydaje mi się że za 2 lata obecne konsole powinny wypaść z obiegu, bo grafika bywa już gorsza niż na pc za 3k, ale pewnie będą je żyłować do oporu. Dojdzie do sytuacji że PC wartości konsoli ją przewyższa, a gry 2x droższe.
                            • avatar
                              Konto usunięte
                              0
                              autor artykułu jak zwykle nie umie po polsku zadawać pytań. Stwierdzenie zakończone znakiem zapytania nie jest pytaniem. Na początku brakuje słowa "Czy ...... ?". Wagarowało się nie? To taka sama plaga jak w telewizorni czy gazeciarni, takie samo nieuctwo.
                              • avatar
                                Luiso
                                0
                                Szkoda, że redakcja benchmark np. nie włączy się do dyskusji w formie jakiegoś artykułu. Czy nie można by było pogrzebać u źródła (podpytać rzecz jasna) na czym to wszystko polega i stworzyć ciekawy artykuł - którego nie znajdziemy na innych portalach. !???
                                --
                                Mój bliski kolega, który akurat należy do zespołu tworzącego gry na ostatnie konsole Sony i MS wiele mi wytłumaczył jak to wygląda od strony developerów. Koledzy najważniejsze z tego wszystkiego jest podsumowanie, że Sony i MS doskonale wiedzieli co robią gdy te konsole projektowali. Nie chce prowokować kolejnej wojenki, ale rynek PC jest totalnie podporządkowany producentom wspomnianych konsol. Ta generacja ma trwać krócej bo 6-7 lat ale to ciągle jest ponad 5 lat jeszcze. Bardzo mnie dziwi, że niektóre osoby są aż tak naiwne. Czy wy faktycznie uważacie, że to lenistwo developerów jest powodem?? Wybaczcie, ale zastanówcie się jeszcze raz! A devi - oni nie mają zupełnie nic do powiedzenia. Tam nie ma negocjacji. Żaden dev tego oficjalnie nie powie, ale ja to mogę napisać.
                                • avatar
                                  Krieg
                                  0
                                  Problemem konsol tej pseudo nowej generacji nie jest ilosc pamieci tylko fatalny APU, ktory mozna by nazwac next genem gdyby konsole pojawily sie 5 lat wczesniej. Od samych poczatkow konsole wyznaczaly nowe standardy sprzetowe na kolejne lata, a wysokie koszty produkcyjne mialy bezposredni narzut na wysoka cene gier. Wbrew pozorom byl to zdecydowanie lepszy model marketingowy niz podbijanie ceny samych konsol, ktorych chcieli przeciez sprzedac jak najwiecej aby zarabiac na grach i licencjach. Niestety w obecncyh czasach ciemnota lyknie wszystko, tak wiec SONY do spolki z MS doszlo do wniosku, ze moga zarabiac na jednym i drugim wiec APU ze sredniej polki bylo najoptymalniejszym dla nich wyborem redukujacym koszty produkcyjne.
                                  • avatar
                                    Konto usunięte
                                    -1
                                    To jest chyba pytanie retoryczne ta ankieta...
                                    • avatar
                                      Konto usunięte
                                      -1
                                      Burza w szklance wody.

                                      Fakt faktem - architektura x86 (w oparciu o którą powstaje obecna generacja konsoli) ma zupełnie inne wymagania niż Cell i rządzi się nieco innymi prawami. Nie zmienia to postaci rzeczy, że w świecie TECH panuje ostatnimi czasy podobna moda co w świecie celebrytów - piszmy cokolwiek, nawet źle bylebyśmy pisali. Już jest powód by po krótkiej przerwie zaświecić logo PS4 i XBOX ,a nuż któryś z posiadaczy prevgena stwierdzi że czas już na zmianę.

                                      Moim zdaniem 8GB RAM spokojnie wystarczy do obsłużenia wszystkich gier wydanych do EOL tej generacji konsol, czyli na jakieś 6-11 miesięcy ;)
                                      • avatar
                                        Artarmar
                                        -1
                                        Taaa a karta graficzna i procek obrobią te 16gb ramu.. 32 ^,^
                                        • avatar
                                          Konto usunięte
                                          -1
                                          Poprzednie generacje konsol wyrabialy na 512mb ram a nadal wychodza gry. Wiec ps4 i nawet slabszy xo spokojnie wyrabia przy nowych grach i 60fps, przynajmniej tak powinno byc.
                                          • avatar
                                            ygdersil
                                            -1
                                            Ramu może i wystarczy ale procesora to już brakuje :)
                                            • avatar
                                              Im2Crazy4U
                                              -1
                                              Zespoly jakie tworzyly te konsole wiedza lepiej od benchmarkowych "znafcow" sa tam ludzie o duzo wiekszym pojeciu w tym temacie i na pewno analizowane bylo wszystko pod katem kilku najblizszych lat. Skoro dali 8gb to widocznie to 8gb starczy.
                                              • avatar
                                                Green Lantern
                                                -1
                                                Pokraczne są te komentarze osób które bladego pojęcia o pisaniu kodu nie mają. Obecne konsole przez lata będą odpalać te same gry co na PC gdzie w tym czasie blacha regularnie będzie wymagała upgrade jak nie ramu to karty grafiki. Tak było, jest i będzie. A jak ktoś wątpi to niech odpala Skyrima, dowolnego Crysisa, GTA, Far Cry lub inną multiplatformową gre na kompie z 256MB ramu.
                                                • avatar
                                                  hasati
                                                  -1
                                                  Przez te super next geny mamy super ale downgrade gier. Nie powinni tego syfu wypuszczać.
                                                  • avatar
                                                    irondick
                                                    -1
                                                    Od tego trzeba zacząć, że nowe konsole w dniu premiery już były przestarzałe. Co wyczerpuje temat ilości RAM w przyszłości.
                                                    • avatar
                                                      xpaxpl
                                                      -1
                                                      ram - sram ja się pytam co się porobiło z grywalnością dzisiejszych gier ?!?
                                                      • avatar
                                                        Naleśnik z serem
                                                        -1
                                                        Dzizus krajs.. amerykańskie korporacje (apple, ms, intel i całe lobby internetowe w usa) wyprało Wam tak mózgi tymi pecetami, ze naprawdę.. 3 wojna światowa się zbliża na pewno.
                                                        Sam używam/znam PC prawdopodobnie najdłuzej z Was tutaj ale jak się czyta to gó**o PC-gimbazy to..
                                                        PS Pretensje to miejcie do Microsoftu bo to on wydał gównianą konsolę (1,5x słabsze GPU i system co najmniej 2x wolniejszy niż w PS4). Po drugie niech to dotrze do Waszych kapuścianych pseudo-pecetowych (wiem, ze większość z Was to ziomusie co grają w cs i siedzą na ławce) w konsoli alokacja pamięci jest inna tzw memory mapping (i redundancja) i są inne techniki takie jak steaming (leveli, tekstur itd) więc ilość pamięci nie jest, aż tak ważna.
                                                        • avatar
                                                          Ryuhoshi
                                                          -2
                                                          Żartują chyba. Chociażby teraz Wiesiek musiał być ostro okrojony przez niewyrabiające konsole.
                                                          • avatar
                                                            Konto usunięte
                                                            -3
                                                            Ale konsole nie wykorzystują całej pamięci! Było już pisane że dla gier PS4 udostępnia 4.5 GB a Xbox One 5.5 GB pamięci RAM i na pewno za dwa lata będzie to za mało!
                                                            • avatar
                                                              Artik
                                                              -3
                                                              Konsole powinny być zbudowane tak, i mieć taką konfiguracje, która pozwoli bez problemu osiągnąć 60fps przy rozdzielczości 1080p i w porównaniu do PC gry na wysokich detalach. Wbrew opiniom cena nie byłaby aż tak wygórowana.
                                                              Niestety konfiguracja nowej generacji moim zdaniem jest za słaba, ale cóż wymagać za 399$ a nawet mniej. Przypomnijcie sobie ceny PS3 czy tez PS2 na starcie.
                                                              Ogólnie mówiąc procesor z integrą zbyt słaby. Rozmiar pamięci moim zdaniem za mały. Dysk 500GB przy wersjach elektronicznych gier nie zachwyca.
                                                              • avatar
                                                                Barubar24
                                                                -6
                                                                jakie 8GB? Konsola PS4 ma zamontowane 8GB, ale dla gry to tylko 4,5GB, resztę zjada system.

                                                                Konsole powinny posiadać min. dwa procki i 12GB ramu z czego na gry 8GB.

                                                                Ewidentnie poszli w koszty, stąd next-geny to raczej łojej-jeny.
                                                                • avatar
                                                                  mutissj
                                                                  -7
                                                                  kji z pamięcią RAM 8GB to wystarczająca liczba, gorzej z VRAM...