Kontrolery do gier

Ostatnią nowością Valve jest kontroler Steam, który pozwoli zastąpić mysz i klawiaturę

opublikowano przez Damian Szymański w dniu 2013-09-27

Valve zapowiedziało ostatnią przygotowaną dla nas nowość. Jest nią kontroler Steam, mający pozwolić na komfortową rozgrywkę we wszystkie gry.

steam controller pad nowa generacja

Niedawno zakończyło się ostatnie odliczenie na stronie firmy Valve i tym samym poznaliśmy końcowy element układanki, którą twórcy Steama raczyli nas w ostatnich dniach. Zgodnie ze słowami Gabe Newella według, którego Linux jest przyszłością gier, zapowiedziano wcześniej system operacyjny Linux Steam OS, prototyp komputera do gier Steam Machines, a teraz przyszła kolej na specjalny kontroler, który ma zapewnić komfortowe granie, zarówno w gry przystosowane do pada, a także i te wymagające myszy oraz klawiatury.

Firma Valve opracowała sobie kompletny plan ekspansji na miejsca, w których dotychczas niepodzielnie rządziły konsole. Przeniesienie wszystkich usług platformy Steam do salonu i integracja ich z telewizorem może pozwolić w dłuższej perspektywie nawet stworzenie alternatywy dla obecnych konsol. Wszakże jak informował sam Gabe Newell, konsole nowej generacji niewiele różnią się od obecnych komputerów PC, stąd dla końcowego gracza niewielką różnicą będzie, czy faktycznie będzie grał na konsoli, czy komputerze PC stylizowanym na konsolę o ile ten zapewni mu te same, a może i większe wrażenia z rozgrywki oraz zasób gier.

steam machines telewizor

Dodatkowo siłą platformy Valve ma być jej otwartość, dzięki modułowej budowie Steam Machines – ułatwiającej wymianę podzespołów, wielu dostępnych na rynku wersjach oferowanych przez różnych producentów, a kończąc na w pełni wolnym i otwartym systemie operacyjnym Steam OS, który ma pozwolić na dogłębne modyfikacje, swobodę, osiągnięcie wyższej wydajności gier oraz komfortową integrację z kontrolerami i telewizorem.

Do tego zestawu firmie Valve brakowało jednego – kontrolera do gier. Wprawdzie dzięki trybowi BigPicture wiele gier ze sklepu Steam zostało przystosowanych do obsługi obecnych na rynku kontrolerów, to jednak nie w każdą grę dawałoby się w ten sposób grać.

steam kontroler wygląd pad

Głównym celem, który przyświecał Valve w procesie tworzenia kontrolera, było przeniesienie całej funkcjonalności platformy Steam do salonu, aby móc rozsiąść się wygodnie na kanapie i rozkoszować rozgrywką na większym ekranie. Jak zapewniają twórcy, wiedzieli jak przygotować interfejs, komputer czy też sam system operacyjny, ale długo zastanawiali się nad wygodnym sposobem kontrolowania tego wszystkiego.

Po dłuższym okresie prac, firmie Valve udało się przygotować kontroler, którego użycie nie wiąże się z żadnymi brakami czy koniecznością pójścia na kompromisy, kontroler, który pozwoli na zarządzenie systemem w taki sam sposób jak przed komputerem. Po rocznych eksperymentach, udało się opracować nowy sposób kontroli i tak oto powstał Steam Controller.

steam kontroler dwa panele dotykowe

Kontroler Steam został przygotowany z myślą o kompatybilności ze wszystkimi grami dostępnymi w sklepie Steam, zarówno z tymi przystosowanymi do obsługi padami, jak i tymi, które nie zostały przystosowane. Dodatkowo powstało rozwiązanie pozwalające na udawanie myszy i klawiatury w grach, które nie przystosowano do padów. Ponadto twórcy chcieli odejść od tradycyjnej koncepcji zmuszającej graczy do kompromisów, dlatego kontroler kładzie nacisk na zwiększenie czułości, szybkość oraz jakość odczytu działań użytkownika.

Ważną cechą charakterystyczną kontrolera jest zastosowanie dwóch okrągłych paneli dotykowych. Mogą one służyć zarówno jako jeden przycisk lub jako precyzyjne panele oferujące większą precyzje i czułość od popularnych w innych kontrolerach gałkach. Zdaniem twórców, precyzja paneli dotykowych jest porównywalna z tym, co oferują myszy.

steam kontroler wibracje

Taka technologia pozwoli na komfortowe granie w gry wymagające myszy i klawiatury jak strategie czasu rzeczywistego, proste gry wykorzystujące ruchy myszy, gry strategiczne, symulacyjne, czy także strzelaniny z widokiem pierwszoosobowym.

Twórców z firmy Valve postanowili zastosować inny system wibracji, gdyż stosowane w innych kontrolerach odważniki obracające się wokół jednej osi są rozwiązaniem niewystarczającym. Stąd postanowiono zastosować precyzyjne umieszczone obok siebie siłowniki rezonansowe. Te dwa silne elektromagnesy zostały przymocowane do paneli dotykowych i pozwolą na stworzenie precyzyjnego systemu kontroli z uwzględnieniem dodatkowych współczynników jak amplituda czy kierunek.

steam kontroler przekrój schemat

Dodatkowo w centrum kontrolera znalazł się jeden wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Możne on pełnić funkcję przycisku lub dodatkowego panelu dotykowego umożliwiającego wyświetlanie obrazu, przywołania menu interfejsu czy też innych elementów. Ponadto sam kontroler został wyposażony w łącznie 16 przycisków, z czego większość nie wymaga odrywania kciuków od paneli dotykowych.

steam kontroler przekrój elementy

Sam kontroler umożliwia szeroką możliwość konfiguracji, a także niemalże pełne zastąpienie klawiatury w grach. Dzięki otwartości kontrolera zostaną udostępnione narzędzia pozwalające wpływać użytkownikom na jego całokształt, od wyglądu, aż po zawartą w nim elektronikę.

steam kontroler przyciski

Kontroler Steam zadebiutuje w 2014 roku wraz z komputerami Steam Machines, dodatkowo 300 osób, które będą brały udział w testach Steam Machines, otrzymają także wspomniane kontrolery, jednak będą one wyposażone w kable, a także zabraknie w nich dotykowego wyświetlacza, który pojawi się dopiero w finalnej wersji, która będzie oferowała interfejs bezprzewodowy.

Źródło: Steam

marketplace

Komentarze

41
Zaloguj się, żeby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Myszy i klawiatury nie da się zastąpić !
    Zaloguj się
    79
  • avatar
    dotykowy kontroler bez realnych gałek i strzałek to mi się nie widzi, wprawdzie nie grałem na nim ale wszystkie dotykowe kontrolery mają wielki problem z dokładnością i czuciem więc moim zdaniem prawdopodobnie wtopa Valve, miał być rewolucyjny pad wyszła jakaś zmutowana kaszana
    Zaloguj się
  • avatar
    Opinie testujących deweloperów http://www.gamasutra.com/view/news/201195/Select_game_developers_used_the_Steam_Controller_Heres_what_they_said.php
  • avatar
    Ciekawy pomysl na kontroler, ja rozumiem ze od 20 lat ludzie przywykli do kontrolerow z gałkami i fizycznymi przyciskami, ale przypominam tym ktorzy maja ponizej 30 lat ze pierwsze konsole mialy kontroler z jednym pokretlem i tez dalo sie grac. Nie bylo analoga ani nawet gałki.

    Dawniej w gry grało sie joystickiem z max 2 przyciskami.

    Wyjdzie, pogra sie, to sie zobaczy. To idiotyzm by byc odrazu na NIE zanim czegos sie sprobuje.
  • avatar
    "Oraz w ETS2". Granie w takie gry na klawiaturze albo na padzie to jak przytulanie się w burdelu za pieniądze. :P (pół żartem pół serio)
  • avatar
    Raczej to nie wypali.
    Zaloguj się
  • avatar
    Albo wielki sukces albo kompletna porażka. Jesli cała platforma wypali to i MS i Sony będzie miało potężny problem. Tym padem mogą zawstydzić nic nie wnoszące "nowe" pady ps4 i x1. Mam pewne obawy ale jestem na tak, zobaczmy jak to będzie działać. Przecież stoi za tym Valve które w przeszłości było w stanie dokonać rewolucji o nazwie Steam. Oj ciekawie będzie w najbliższym roku...
  • avatar
    W ETS 2 rewelacyjnie jeździ się myszką. Granie na klawie to profanacja tej gry i za cholerę nie mogę skumać jak ktoś w to moze grać na klawie no ale co kto lubi. Na myszce jeździ się świetnie.
    Zaloguj się
  • avatar
    Gdyby to nie był Valve to bym się roześmiał i zamknął stronę ale oni przez lata udowodnili że wiedzą co robią tak że kto wie...
  • avatar
    Wygląda kosmicznie, też ciężko do mnie dociera, że jest w stanie zastąpić klawe + mysz. Nie obrażając konsolowców to nigdy nie mogłem sobie wyobrazić 'hardcore playera' w bfa na padzie ;] pad od Valve ma szanse pobić 'gałki' jestem strasznie ciekaw co z tego wyjdzie. Nawet jeśli ma być klapa to szacun za próbę podboju niszowego rynku jakims jest linux oraz gaming (taki jaki powinien być) w FPSy i RTSy na padzie.
  • avatar
    Widać lubią Civilization V skoro dają Ją do prezentacji na tych screenach :D
    Zaloguj się
  • avatar
    Z wyglądu kontroler przypomina mi sowę. Ciekawe czy te touchpady sprawdzą się lepiej od gałek analogowych.
  • avatar
    weźcie chłopy na luz!
  • avatar
    Rywalizacja dla Sony i Microsoft to coś dobrego dla graczy.