Na topie

Świąteczne spotkanie z NVIDIA, ray-tracingiem i notebookami z serii Max-Q

Autor:

więcej artykułów ze strefy:
Laptopy

Kategoria: Laptopy Sprzęt do gier Tematyka: Nvidia GeForce Producenci: Dell MSI Nvidia

Okres przedświąteczny to okazja do spotkań i prezentacji nowości. Na początku grudnia na takim właśnie pokazie firma NVIDIA pochwaliła się ray-tracingiem i nowymi notebookami z rodziny Max-Q, lekkimi, smukłymi i wydajnymi konstrukcjami. Oto nasza krótka relacja z tego wydarzenia.

  • Świąteczne spotkanie z NVIDIA, ray-tracingiem i notebookami z serii Max-Q | zdjęcie 1
Ocena redakcji

5

super

 

A A

Sama koncepcja potężnych komputerów zamkniętych z cieniutkich obudowach nie jest nowa. Inicjatywa Max-Q od NIVIDII po raz pierwszy pojawiła się bowiem na ustach wszystkich w czasie targów Computex 2017. Od tego czasu na rynku pojawiło się sporo różnych modeli lekkich laptopów łączących w sobie wysoką wydajność z ponadprzeciętną mobilnością i znacznie cichszą pracą. I to właśnie one były głównymi bohaterami świątecznego spotkania z firmą NVIDIA.

Pokaz NVIDIA - laptopy z rodziny Max-Q
Pokaz NVIDIA - MSI P65 Creator 8RF (Max-Q)

Zaproszeni goście mogli więc dokładnie obejrzeć, dotknąć i zagrać na każdym z dostępnych obecnie laptopów wykonanych według filozofii Max-Q. Znalazły się wśród nich między innymi niezły Dell Inspiron 15GS czy choćby imponujący osiągami MSI GS65 Stealth Thin 8RF

Pokaz NVIDIA - MSI GS65 Stealth Thin 8RF (Max-Q)

I choć na zdjęciach tego nie widać przekrój gier, na których możliwe było przetestowanie udostępnionych komputerów był całkiem spory. Oprócz szalenie popularnego Fortnite można było więc pograć w FIFA 19, Final Fantasy XV Windows Edition, Destiny 2 czy Battlefield V.

Każdy z gości mógł też wziąć udział w turnieju Forza Motorsport 7 rozgrywanym na laptopie MSI P65 Creator 8RF (White Limited Edition). Mnie również dane było spróbować swoich sił w tych wyścigach. I choć ostatecznie wylądowałem raczej na szarym końcu stawki (jednak wyścigi to nie mój „konik”) to jednak muszę przyznać, że jeśli chodzi o płynność rozgrywki i jakość oprawy graficznej notek ten niezwykle pozytywnie mnie zaskoczył.

Pokaz NVIDIA - laptopy z rodziny Max-Q
Pokaz NVIDIA - turniej Forza Motorsport 7 na laptopie z rodziny Max-Q

Oczywiście, skoro była to prezentacja nowości NVIDII to nie mogło tu też zabraknąć ray-tracingu. Szczegółowy pokaz działania tej technologii odbywał się w grze Battlefield V, na dwóch stojących obok siebie komputerach (wyposażonych w karty GeForce RTX), z których tylko jeden miał aktywowaną opcję ray-tracingu. 

Dzięki temu, w samej grze, dużo łatwiej było zobaczyć różnice, szczególnie że cały pokaz odbywał się na zamkniętej sesji. Można było więc spokojnie „podprowadzić” obu graczy w to samo miejsce na mapie i skupić się na szczegółach.

Pokaz NVIDIA - prezentacja
Pokaz poszczególnych modeli laptopów z rodziny Max-Q oraz możliwości jakie niesie ze sobą ray-tracing poprzedzony został stosowną prezentacją 

Pokaz NVIDIA - ray-tracing w Battlefield 5

Przyznam szczerze, że choć niektóre efekty faktycznie zrobiły na mnie niezłe wrażenie wciąż mam spore wątpliwości co do ogólnej przydatności tej technologii. Pewnie narażę się teraz niektórym wizualnym purystom, ale ciężko podziwiać tak subtelne zmiany w oprawie wizualnej w czasie dynamicznej rozgrywki.

Owszem nie da się zaprzeczyć, że ray-tracing ubogaca scenę gry, ale dotyczy jej detali, czasami wręcz malutkich szczególików. No bo jak inaczej nazwać fakt, iż zamiast oskryptowanego, gotowego odbicia naszej postaci w masce samochodu mamy znacznie bardziej realistyczne, liczone w czasie rzeczywistym odbicie uwzględniające nawet dym uchodzący z komina pobliskiego  budynku. 

Jeśli przywiązujemy wagę do każdego wizualnego detaliku będziemy wniebowzięci. W innym przypadku możemy nawet nie zauważyć co tak naprawdę się tutaj zmieniło. Ale kto wie, być może w 2019 roku pojawi się tytuł, który zaszokuje wszystkich nowatorskim podejściem do ray-tracingu i da nam czas podczas zabawy, by go podziwiać. I za to mocno trzymam kciuki.

Pokaz NVIDIA - pokaz różnic w Battlefield 5 (ray-tracing)
Pokaz NVIDIA - polscy dziennikarze zapoznają się z technologią ray-tracingu

Źródło: NVIDIA, informacja własna

Odsłon: 4058 Skomentuj artykuł
Komentarze

13

Udostępnij
  1. Matts_i
    Oceń komentarz:

    2    

    Opublikowano: 2018-12-23 21:14

    throttling

    Skomentuj

    1. awesome1337
      Oceń komentarz:

      -2    

      Opublikowano: 2018-12-24 00:32

      którego nie ma

      Skomentuj

      1. owatanka
        Oceń komentarz:

        6    

        Opublikowano: 2018-12-24 14:32

        Gamingowe laptopy o grubosci plyty chodnikowej z rozbudowanymi chlodzeniami throttluja a ten magiczny cieniutki i zaginajacy czasoprzestrzen laptop z technologia max-Q nie throttluje? spoko przekonales mnie.

        Skomentuj

        1. awesome1337
          Oceń komentarz:

          -3    

          Opublikowano: 2018-12-25 01:23

          chyba nie rozumiesz co to throttling jest

          Skomentuj

        2. musslik
          Oceń komentarz:

          1    

          Opublikowano: 2018-12-26 11:53

          jak producent partacz to lapek throttluje...

          Skomentuj

          1. mesjan
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-12-26 13:49

            Nie partacz tylko montuje się mocne podzespoły w cienkie laptopy bo się dobrze sprzedają a o zjawisku trothingu wie może 10% jak nie mniej użytkowników laptopów.

            Skomentuj

          2. musslik
            Oceń komentarz:

            0    

            Opublikowano: 2018-12-27 18:43

            "Gamingowe laptopy o grubosci plyty chodnikowej z rozbudowanymi chlodzeniami throttluja" do tego się odnoszę
            Te cienkie komputery robią dla mężczyzn w rurkach dla których 5kg to ciężar nie do przemieszczenia dla nich throttling jest akceptowalnym ficzerem ;D

            Skomentuj

  2. Dudi4Fr
    Oceń komentarz:

    1    

    Opublikowano: 2018-12-24 00:52

    W ankiecie brakuje odpowiedzi "już mam RTX'a".

    Co to samego Ray Tracing'u, fakt spadek FPS-ów jest straszny nawet po ostatnich patchach do BFV i nowych sterach od Nvidii.

    Ale każdy kto choć trochę pracował przy grafice 3D wie jak wielkim postępem jest fakt iż nVidia zrobiła karty graficzne (drogie dla przeciekowego kowalskiego i nawet "entuzjastycznego" kowalskiego) potrafiące obliczać to w czasie rzeczywistym.

    Liczę że nVidia nie skopie RTX jak pozostałe "fajerwerki" z ostaniach lat z Gameworks gdzie na pokazie podczas prezentacji skończy się rozmowa na ich temat. Pamięta ktoś tą nową symulacje wody i wolumetrycznego dymu z prezentacji 1080Ti, albo tego oświetlenia z 980Ti?

    Teraz tylko trzeba żeby AMD się ogarnęło z grafikami i przycisnęli Nvidie tak samo jak Intel'a z Ryzen'em.

    Skomentuj

    1. Yaceek
      Oceń komentarz:

      -1    

      Opublikowano: 2018-12-24 11:30

      Co potrafi obliczać w czasie rzeczywistym? Bo jeżeli tą namiastkę w grach nazywasz ray tracingiem to winszuję. Owszem, fajnie że coś robią, ale chwalenie się odszumianym, cząstkowo nałożonym na inną technikę raytracing jest tylko tanim chwytem marketingowym. WIELKI POSTĘP, o którym mówisz, to byłby faktyczny raytracing w grac. Pełny. Bez żadnych sztuczek z odszumianiem czy przycinaniem ilości promieni. Nie oszukuj się. Takie rzeczy do 3D robią maszyny po 200 tysięcy, a nie RTX 2080.

      Skomentuj

    2. owatanka
      Oceń komentarz:

      2    

      Opublikowano: 2018-12-24 14:44

      Amd ani intel niezastosuja dedykowanych rdzeni RT , amd juz skonstruowalo uklad gpu navi do konsol a tam nie byl planowany raytracking , gry sa czesto portowane z konsol na pc lub czesto robione na pc i konsole , jak mysllisz? takie EA wyda kilka milionow na optymalizacje swoich gier pod raytracking dla doslownie 1% rynku? bo nie oszukujmy sie malo kto kupil grafike rtx 2070 - 2080ti wiekszosc ludzi smiga na gtx 1070 albo starszej lub radeonie 580 albo jeszcze slabszej.
      Nawet nvidia wypuszcza okrojone turingi jako gtx 11xx , rewolucja bedzie kiedy efekty raytrackingu beda uzywaly 5-10% mocy obliczeniowej karty grafiki a nie 70% czy nawet po sporej optymalizacji 40-50% przeciez to jest absurd kupujesz karte za 5 tysiecy a na full ustawieniach z raytrackingiem jest rozdzielczosc fullHD?
      Pewnie ktos powie to wylacz raytracking , pewnie tak mozna zrobic tylko po co mi wtedy te rdzenie RT skoro ich nie uzywam a jednak za nie zaplacilem...
      Rdzenie tensor maja wiekszy sens bo mozna ich uzyc i w grach do uczenia AI przeciwnikow czy do techniki dlss lub po za grami ale RT? nie ma zastosowania a malo kto bedzie raytracking wykorzystywal do renderowania filmow bo do takiego zadania potrzeba takich kart znacznie wiecej.

      Skomentuj

    3. pablo11
      Oceń komentarz:

      1    

      Opublikowano: 2018-12-24 16:21

      Do AI raczej tensorów nikt nie użyje, bo byłoby to co najmniej skomplikowane w grach. Przynajmniej do póki nie ma dedykowanych narzędzi do tego.
      Nikt nie będzie używał RTX do renderowania filmów z innego powodu. Rdzenie działają na ograniczonej przestrzeni barw, poza tym, trzeba najpierw przygotować do tego oprogramowanie. A taniej po prostu kupić 2x mocniejszą maszynę, która to zrobi bez tego.


      Nie wiem czy wiesz, w jaki sposób działa DXR w BF5, to są rozświetlenia od wybuchów na broni i oknach, ale te na broni wyglądają co najmniej słabo.
      Znam sporo osób które mając 2080Ti z różnych powodów mają BF5 na ultra bez RTXa. Jeśli nawet wśród posiadaczy RTXów nie wszyscy korzystają, to robi się strasznie ograniczone grono odbiorców. (nie używają, bo np. nie mają najnowszej aktualizacji systemu, albo bo nie chcą)

      Skomentuj

      1. pablo11
        Oceń komentarz:

        5    

        Opublikowano: 2018-12-24 16:22

        Póki co kupowanie RTXa dla tych kilku godzin w kampanii BF5 to słaby zakup.

        Skomentuj

  3. musslik
    Oceń komentarz:

    0    

    Opublikowano: 2018-12-27 18:42

    "Gamingowe laptopy o grubosci plyty chodnikowej z rozbudowanymi chlodzeniami throttluja" do tego się odnoszę
    Te cienkie komputery robią dla mężczyzn w rurkach dla których 5kg to ciężar nie do przemieszczenia dla nich throttling jest akceptowalnym ficzerem ;D

    Skomentuj

Dodaj komentarz

Przy komentowaniu prosimy o przestrzeganie netykiety i regulaminu.

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany!