Karty graficzne

DirectX 12 pozwoli połączyć GeForce'a z Radeonem

Paweł Maziarz | Redaktor serwisu benchmark.pl
77 komentarzy Dyskutuj z nami

Nowy interfejs programowania wprowadzi istną rewolucję dla konfiguracji z kilkoma procesorami graficznymi.

Microsoft DirectX 12 logo API

DirectX 12 ma przynieść małą rewolucję w generowaniu grafiki 3D – głównie ze względu na optymalizację wydajności pod względem konfiguracji z procesorami wielordzeniowymi. Ale to nie wszystko, bo podobno wprowadzi też nowe rozwiązania dla konfiguracji z kilkoma połączonymi kartami.

Jedną z najważniejszych nowości ma być możliwość połączenia karty graficznej GeForce z kartą Radeon. Tak, nie przesłyszeliście się – nowe API pozwoli pogodzić ze sobą akceleratory bazujące na całkowicie różnych układach graficznych. Podobne rozwiązanie mogliśmy już spotkać na płytach głównych z technologią Lucid Hydra (np. MSI Big Bang Fuzion lub Sapphire PURE Black P67 Hydra), gdzie oddzielny układ nadzorował współpracę różnych grafik. Nie było to jednak rozwiązanie doskonałe, bo mocno „kulało” skalowanie i nie można było wykorzystać pełnego potencjału kart.

DirectX 12 ma też wprowadzić inny podział renderowania obrazu dla konfiguracji multi-GPU. W przypadku technologii CrossFire i SLI wykorzystano model Alternate Frame Rendering (AFR), gdzie każdy procesor graficzny renderuje klatki na przemian. Nowe API wprowadzi tutaj rozwiązanie Split Frame Rendering (SFR), gdzie każdy procesor graficzny renderuje część danej klatki. Warto zauważyć, że rozwiązanie to jest już stosowane w grze Civilization: Beyond Earth, podczas korzystania w interfejsu Mantle API.

Przy okazji pojawiły się informacje, jakoby pamięć połączonych kart graficznych się sumowała – jeżeli więc połączymy np. dwa Radeony R9 290X z 4 GB pamięci, tandem będzie mieć do dyspozycji już 8 GB pamięci (a nie 4 GB jak do tej pory).

Jest jednak pewien "haczyk" – aby wykorzystać potencjał nowych rozwiązań, wszystkie połączone procesory graficzne będą musiały być zgodne z DirectX 12. Z nowym API będzie musiała być też zgodna sama aplikacja (a więc zwykle gra lub benchmark). O ile pierwszy wymóg jest łatwy do spełnienia, bo praktycznie wszystkie nowe karty graficzne już są zgodne z nowym API, to kwestia implementacji nowego interfejsu programowania jest już zależna od chęci programistów. Bądźmy jednak dobrej myśli :)

Źródło: Tom's Hardware, Sweclockers

Komentarze

77
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    toddlockwood
    Oto nadchodzi era końca wojny fanboyów AMD i NVIDI.
    45
  • avatar
    AmigaPPC
    Znając (z historii i autopsji) pazerność i nieuczciwość nVidii na 100% sterowniki będą blokowały/utrudniały funkcję nV+AMD.
    26
  • avatar
    limera1n
    jeśli to prawda to gratulacje dla Microsoftu
    23
  • avatar
    Melman1980
    Ale to, że można łączyć nie znaczy że NV i AMD na to pozwolą :)
    14
  • avatar
    Dudi4Fr
    Myślałem ze od czasu prezentacji MSI Big Bang Nvidia blokuje swoje grafy jeśli na kompie są stery od AMD? Żeby nie skończyło się jak kiedyś ze ludzie grali na ATi i brali słabe GeForce'y tylko po to żeby mieć PhysX?


    Obojętnie co będzie Dx12 zapowiada się jako nie mała rewolucja, na pewno wniesie więcej niz 10 i 11 razem wzięte.
    9
  • avatar
    Konto usunięte
    Mózg rozje....y.
    8
  • avatar
    Konto usunięte
    To tak jakby PO i PiS mieli utworzyć koalicję...
    7
  • avatar
    Detrioux
    I teraz wszyscy i
    4
  • avatar
    iDMFMi
    Ciekawe czy stanie się to nowym działem do składania komputerów. Są karty które lepiej radzą sobie z renderowaniem a drugie z graniem. Połączenie tego faktycznie stworzy komputer idealny
    2
  • avatar
    mroczek5
    Zalety jednego i drugiego? Dobree.Zniknie dylemat z różną wydajnością kart w danej grze(np.na grafie amd chodzi lepiej to a na nv słabiej i na odwrót)
    1
  • avatar
    greghostor
    ale jaja
    1
  • avatar
    kerry_sd
    fajna sprawa: radeon generuje grafikę, a karta nvidii odpowiada za fizykę np. sierści zwierząt w Wiedźminie
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Najgorsze cechy sterowników NV, w połączeniu z błędami w AMD i to wszystko w grach Ubi :) wszechświat eksploduje :D

    Ale jak się dopracuje wszystko, to pomysł bardzo dobry :)
    1
  • avatar
    Sander Cohen
    Ciekawe czy jakis producent pokusi sie o zbudowanie karty z 2 procesorami, ale 1 nVidii i 1 AMD... To by byl dopiero potworek :-D
    1
  • avatar
    Konto usunięte
    Ale się zacznie marudzenie, jak się okaże, że bez dwóch, trzech GPU nie da się grać na tym dx12, bo wzrost wydajności żaden, za to zapotrzebowanie na moc coraz większe. DX 11 też miał zmniejszyć narzut na CPU, a okazało się, że bez topowego CPU gry ledwo działają. Już widzę, jak Nvidia pozwoli na współdziałanie ich sprzętu z konkurencją :D
  • avatar
    Konto usunięte
    Nvidia w chwili obecnej ma 80% rynku pojedynczych kart graficznych. Naprawdę ktoś z was sądzi, że nie zostanie to zablokowane?
  • avatar
    koloalien
    Hydra 200 nie dała rady, a DX12 da, nie sądzę. To rozwiązanie pewnie sprawdzi się znakomicie przy dwóch identycznych kartach tego samego producenta. Natomiast połączenie kart dwóch różnych producentów spowoduje problemy w postaci błędów w grafice z powodu drobnych różnic w wyświetlaniu sceny.
  • avatar
    prime27pl
    Uwierze jak zobaczę .Na razie to tylko pięknie brzmi , ale trzymam kciuki to była by rewolucja .
    -1
  • avatar
    Konto usunięte
    Nasuwa sie jedno pytanie: tylko po co?
    Takie featury byly fajne 5 lat temu, ale teraz ludzie sa zwolenikami jednej firmy i nie ma powodu by mieszac karty i dodatkowo sobie komplikowac zycie (bo napewno cos nie zadziala jak trzeba).
    -1
  • avatar
    Konto usunięte
    Powiem tak. Jeśli microsoftowi się to uda to brawa dla niego i to spore... Poczekam tylko na oficjalne info i kupuje drugą 970 od jakiegoś fra... znaczy użytkownika któremu po ogłoszeniu zmienionej specyfikacji nagle karta zaczęła wolniej chodzić XD

    P.S. (GF 970 AC:U 2k ultra i full płynnie :) )

    Co do konsol to bym się nie martwił... zawsze mogą wypuścić PS4,5 slim z nowymi bebechami i Xbox ONE 1/2 slim XD (taki żarcik :P)
    -3
  • avatar
    wdowa94
    Pewnie prędko tego nie wprowadza, bo co powiedzieliby konsolowi gracze
    -4
  • avatar
    Kropeczka
    No tak zanosi się klapa 10, trzeba na siłę coś skroić...

    Acz jeśli czerwoni, lub zieloni uznają iż ich kroją na tym pomyśle to pokarzą micromiekkiemu środkowy palec w geście miłości...
    -11
  • avatar
    wdowa94
    Słuchają ich przede wszystkim duże studia, gdyż dla nich konsole są najbardziej dochodowe (sama sprzedaż jest większą i bardziej dochodowa, produkcja gier jest tańsza i prostsza, a w dodatku dostają kasę za umowy z producentami konsol), a na PC muszą się natrudzic, by ich aplikacja działała poprawnie na wielu konfiguracjach sprzętowych + zjawisko poractwa, które powoli zanika z powodu coraz lepszych multiplayerów.
  • avatar
    marekxdx
    Ten pomysł nie zda egzaminu
  • avatar
    Tyskie89
    Szkoda ze nie zrobia tak zeby mozna bylo sumowac w laptopach wydajnosci integry intela i gefroca :)
  • avatar
    Konto usunięte
    Wiem, że połączenie NV i AMD brzmi bardziej pociągająco, lecz nie widzę w tym zastosowania. Problemy ze sterownikami z technologiami, jak miałoby to wyglądać?

    Część klatki obsługuje TressFX, część HeairWorks? Poza tym ile osób teraz korzysta z SLI/CF, jest to niszowe rozwiązanie.

    Sumowanie się pamięci to nic nowego, na radeonach i w grach z mantle działa to już od jakiegoś czasu.

    Jedyny pożytek jaki z tego widzę, to połączenie mocy zewnętrznej grafiki, z tą wciśniętą na siłę z Intelowski procesorem. Zawsze jakiś przyrost :D
  • avatar
    R2rr0
    Już widzę jak nVidii i AMD się ten pomysł podoba :)