Technologie i Firma

Ford chce drukować części samochodowe

Wojciech Kulik | Redaktor serwisu benchmark.pl
5 komentarzy Dyskutuj z nami

Samochód szyty na miarę - Ford chce, by nie był to tylko pusty frazes, lecz rzeczywista oferta. Pomóc mają drukarki 3D.

Już pod koniec lat 80. ubiegłego wieku firma Ford rozpoczęła eksperymenty związane z drukiem 3D. Amerykański producent stwierdził teraz najwyraźniej, że najwyższy czas zrobić z tej technologii użytek. Wystartował więc z testami, które mają dać odpowiedź na pytanie, czy drukarki 3D sprawdzą się przy produkcji części samochodowych.

Ford rozpoczął już instalowanie drukarek Infinite Build Systems w swojej fabryce. Te opracowane wspólnie przez firmy Stratasys, Ford i Boeing urządzenia będą służyły do tworzenia pełnowymiarowych, jednoelementowych części – od spojlerów po fragmentów poszycia na życzenie klienta. 

Drukarki 3D mają sprawić, że produkcja niektórych elementów będzie tańsza, a one same – trwalsze i lżejsze. Będą mogły być również bardziej wymyślne – po pierwsze dlatego, że drukarka 3D jest pod tym względem mniej „konserwatywna”, po drugie zaś rozwiązanie IBS (jak sama nazwa skazuje) pozwala na drukowanie obiektów o prawie dowolnej długości.

Ford IBS projekt

„Dzięki technologii Infinite Build możemy drukować duże narzędzia i komponenty, co czyni nas bardziej elastycznymi w zakresie projektowania” – krótko podsumowuje Ellen Lee z działu technicznego Forda.

W pierwszej fazie testów Ford wykorzysta drukarki IBS do przygotowywania prototypów. Jeśli to się powiedzie, z czasem amerykański producent spróbuje wykorzystać je do produkcji seryjnej, najpewniej do bardziej ekskluzywnych samochodów, tworzonych w mniejszych liczbach egzemplarzy lub na specjalne zamówienie. Co będzie dalej – czas pokaże.

Źródło: Ford, 3ders. Foto: Ford

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BluePandoraBox
    to coś dla mnie ;)
    mam prawie dwa metry, a większość aut wnętrza ma projektowane pod osoby o wzroście 170-185, mniejsi/więksi mają problemy by wygodnie usiąść oraz by mieć zapewnioną również dobrą widoczność
    jeśli dodadzą do tego większy zakres regulacji choćby pedałów (obecnie w większości aut można przestawiać tylko kierownicę) to jestem za
    2
  • avatar
    Konto usunięte
    Bardziej marketing niż coś pożytecznego.
    Co za różnica czy się nakłada warstwy czy je ściąga? Obrabiarki CNC to powszechność, Roboty spawalnicze nakładają kolejne elementy. Wszystko to po jednej wodzie technologicznie - przestrzenne modelowanie produktu sterowane komputerowo.
    1
  • avatar
    frankowski84
    Ja mam nadzieję że chociaż materiał do drukarek będzie najwyższej klasy, bo z tym t też różnie jest… Mam focusa, ale od kiedy gwarancja się skończyła stosuję zamienniki delphi przy naprawach. Trwałe a tańsze sporo. Jeśli uda im się pogodzić jakość z niszszą ceną przy tych wydrukach może powrócę do orginałów
    1
  • avatar
    Hakuren
    Mi się wydaje, że większość względnie nowych samochodów już jest drukowana od dłuższego czasu z instalacją elektryczną z aluminium w wielu miejscach. Jest też mnóstwo origami, które po 20000 km ma się rozpaść w drobny maczek *cough* Crafter * cough* Golf 5/6/7 *cough* Actros *cough* i wiele wiele innych.
    -1
  • avatar
    miedzianek
    'Już pod koniec lat 80. ubiegłego wieku firma Ford rozpoczęła eksperymenty związane z drukiem 3D'

    Że co :D?