Technologie i Firma

Inwestycje w roboty - to się opłaca

przeczytasz w 1 min.

Coraz więcej dużych przedsiębiorstw decyduje się na wykorzystanie robotów. Inwestycje w automatyzację szybko się zwracają.

Czy roboty pozbawią nas pracy? Do pewnego stopnia – na pewno. Firmy mają jednak powody, by stawiać na innowacje związane z automatyzacją. Choć mówimy tu o często ogromnych inwestycjach, te mogą zwrócić się naprawdę szybko.

Inwestycja w roboty może zwrócić się w 12 miesięcy

Według menedżerów, którzy wzięli udział w badaniu Deloitte „The robots are ready. Are you? Untapped advantage in your digital workforce”, istnieje duża szansa na to, by inwestycja w takie lub inne roboty zwróciła się po upływie zaledwie roku. Wyliczono, że średnio jest to 11,5 miesiąca.

„Automatyzacja daje możliwości szybkiego zwrotu z inwestycji. Jednakże często nie tylko wskaźniki finansowe są kluczowe w podejmowaniu decyzji dotyczących wdrażania robotów” – zauważa Adam Dziemba, Starszy Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Roboty w miejscu pracy pozwalają podnieść poziom zgodności (compliance), jakości i produktywności. Kolejną korzyścią jest redukcja kosztów – jak bowiem tłumaczy Adam Dziemba, „robotyzacja daje możliwości zwiększenia mocy przerobowych bez konieczności zwiększania zatrudnienia”.

Firmy coraz chętniej stawiają na automatyzację

Patrząc na listę korzyści nietrudno zrozumieć, dlaczego przeszło połowa największych firm na świecie ma już za sobą inwestycje w roboty, a kolejne 19 proc. chce ich dokonać w ciągu najbliższych dwóch lat. Najczęściej zaczyna się od jednego obszaru, a później automatyzacja staje się częścią korporacyjnej strategii (to opinia 64 proc. menedżerów).

Według autorów raportu, roboty w przyszłości mogą zastąpić około 20 proc. obecnych pracowników. Ci ostatni nie mają jednak powodów do obaw, ponieważ jest to naturalny element rewolucji przemysłowej – jedne miejsca pracy znikną, by inne mogły powstać. Jak uważa Michał Olbrychowski, Lider doradztwa Human Capital w Deloitte:

„Stopniowe wdrażanie nowoczesnych technologii oraz postępująca automatyzacja sprawią, że firmy będą szukać u pracowników innych kompetencji niż dziś. W erze cyfryzacji umiejętności, które dziś są najbardziej cenione, w ciągu kolejnych pięciu lat ustąpią miejsca innym. Jednak typowo ludzkie aspekty pracy, takie jak empatia, komunikacja i rozwiązywanie problemów będą ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej”.

Źródło: Deloitte, inf. własna. Ilustracja: Janyap/Pixabay (CC0)

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!