• benchmark.pl
  • Motoryzacja
  • Polenergia wrzuca zielony prąd na polskie drogi. Jak zmieni sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych?
Samochody elektryczne

Polenergia wrzuca zielony prąd na polskie drogi. Jak zmieni sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych?

przeczytasz w 2 min.

Samochody elektryczne w Polsce mają coraz więcej dostępnych stacji zasilania. Co zielonego ma dla nich Polenergia?

Elektromobilność potrzebuje energii z odnawialnych źródeł energii. Takimi włada między innymi Polenergia i inwestycja tej firmy energetycznej w budowę sieci ładowania samochodów elektrycznych, wydaje się naturalną. Jaki pomysł ma dystrybutor zielonego prądu na powszechny dostęp do stacji ładowania?

Jaka będzie sieć stacji ładowania Polenergia Mobility?

Polenergia jest prywatną firmą energetyczną, która dotychczas inwestowała w farmy wiatrowe i solarne. Oprócz tego zajmuje się dystrybucją energii, którą jako Polenergia Mobility zamierza oferować także właścicielom samochodów elektrycznych. 

Długoterminowym celem Polenergii jest ogólnopolska sieć stacji. Planowane są huby tranzytowe (np. w obrębie atostrad), miejskie i łączone (np. w centrach handlowych w pobliżu głównych dróg). Co ciekawe, Polenergia zamierza tworzyć punkty ładowania z dwoma modelami stacji. Jej logo będzie widoczne na stacjach AC (dostarczających prąd przemienny i wolniejszych), jak i DC (wykorzystujące prąd stały i ultraszybkich). Stacje DC zdominują huby tranzytowe, ale pojawią się też w lokalizacjach typowo miejskich. 

Wszystkie one będą zasilane energią w standardzie Energia 2051. Dystrybucja będzie więc miała pokrycie w energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych w trybie 24h/dobę. 

 Jak wygląda sieć ładowania samochodów elektrycznych Polenergii?

Polenergia Mobilty ma od niedawna trzy funkcjonujące stacje ładowania. 

  • Dwie z nich zlokalizowane są w Warszawie na terenie centrum handlowego Factory Ursus (dwa punkty o łącznej mocy 120 kW i trzy punkty AC po 10 kW). 
  • Kolejna znajduje się w Katowicach przy ul. Mickiwiecza 29 (dwa punkty o łączenej mocy 150 kW i punkt AC o mocy 11 kW

stacja ładowania Polenergia MobilityŁadowanie samochodu elektrycznego na stacji Polenergia. Źródło: Polenergia Mobility

Ile kosztuje ładowanie na stacjach Polenergia Mobilty?

Do ładowania na stacjach Polenergii przydaje się aplikacja mobilna Polenergia eMobilty. Terminale płatnicze nie są standardem, a rejestracja w aplikacji pozwala na skorzystanie z niższego cennika. Obecnie jest on następujący:

ceny ładowania stacje Polenergia MobilityCennik stacji ładowania Polenergia Mobility, aktualny na dn. 4/02/2023

Gdzie będą stacje ładowania Polenergii?

W nadchodzących miesiącach Polenergia Mobility uruchomi kolejne stacje o łącznej mocy ponad 1 MW. Skorzystać z nich będzie można we Wrocławiu, Warszawie, Koszalinie i Krakowie. 

W późniejszym terminie należy spodziewać się kolejnych punktów ładowania w następujących lokalizacjach:

  • MOPy po obu stronach autostrady A2 między Poznaniem a Świeckiem ( 6 stanowisk x 2  o mocy przyłączeniowej 1 MW)
  • dwóch we Wrocławiu
  • dwóch w Poznaniu
  • w Świdnicy
  • dwóch w Gnieźnie
  • w Łęcznej 
  • w Koszalinie
  • przy węźle na autostradzie A4 pod Bolesławcem
  • przy S8 między Piotrkowem a Tomaszowem
  • przy DK10 między Szczecinem a Piłą, 
  • przy obwodnicy Gdańska
  • w Strzelnie
  • w Pszczynie 
  • w Krakowie.

Co przeszkadza szybkiemu rozwojowi sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce?

Polenergia planuje zamknąć rok 2023 z 80 stacjami na koncie. Jak szybko będą powstawały kolejne, zależy od czynników zewnętrznych. W rozmowie z portalem WysokieNapiecie.pl Artur Kalicki, członek zarządu Polenergia eMobility (PeM) wskazał trzy istotne przeszkody: 

  • bardzo długie terminy przyłączania do sieci dystrybucyjnych (na przykład ponad rok)
  • podejście niektórych samorządów (na przykład przewlekanie niezbędnych procedur administracyjnych)
  • oczekiwania finansowe zarządców nieruchomości (stawki windują ceny ładowania do poziomu wykluczającego opłacalność stacji)

Podobne problemy spotykają też pozostałych operatorów i są niepokojące. Elektromobilność potrzebuje jeśli nie wsparcia, to przynajmniej przyjaznego traktowania. Mnożenie przeszkód administracyjnych jest ogromnym hamulcem dla powstawania infrastruktury niezbędnej do swobodnego poruszania się w Polsce samochodem elektrycznym.

Źródło: Polenergia, WysokieNapiecie.pl

Komentarze

5
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    carsonix
    3
    " ... i trzy punkty AC po 10kW". To jakaś kpina? Do czego to ma służyć? Ładowania kosiarek do trawy?
    • avatar
      studionti
      1
      Czy naprawdę nie ma w Polsce rozsądnych ludzi, którzy powiedzą EUrokomunistyczym zje**m: proste i zwięzłe "****lać"? Czy skazani jesteśmy na marksizm?
      • avatar
        zack24
        1
        POLENERGIA - próbowali mnie wyr..ać na pompie ciepła, zamiast buderusa chcieli mi wcisnąć coś 3 razy tańszego (jakiś foxcośtam). To samo mieli: mój kolega (sąsiad), brat, kuzynka, kolega z centralnej Polski oraz 2 kolegów ze Śląska. Sprzedać to jak najbardziej, ale obsługa - dramat!!! I teraz rzucą ładowarki. Ciekawe czy nie wykombinowali tak, że jest to usługa sponsorowana z instalacji ich klientów, których tak ładnie nacięli. Teraz tylko będą zgarniać cash.