Karty graficzne

Zaawansowane ustawienia ekranu

Przycisk "Ustawienia zaawansowane" na karcie 'Ustawienia ekranu" z oczywistych względów budzi naszą ciekawość. Ale czy znajduje się tam coś przydatnego?

Pojawi się kolejne okienko „Właściwości” z włączoną zakładką „Karta”, na której znajdziemy podstawowe informacje o karcie graficznej. Są to naprawdę szczątkowe dane i przydają się tylko wtedy, gdy nie mamy czasu lub ochoty korzystać z dodatkowych aplikacji jak np: GPU-Z.

Typ karty: (tutaj: NVIDIA GeForce 8400M GS) – pozwala zidentyfikować model i producenta głównej karty graficznej.

Typ mikroukładu: (tutaj: GeForce 8400M GS) – inaczej mówiąc nazwa karty graficznej, już bez producenta.

Typ konwertera DAC: (tutaj: Integrated RAMDAC) – warto wspomnieć, że na większości kart graficznych zostanie wyświetlona ta sama informacja – „Integrated RAMDAC”. Konwerter DAC to przetwornik cyfrowo-analogowy. Mówiąc  w uproszczeniu: urządzenie do konwersji (zamiany) sygnału cyfrowego na analogowy.

Ciąg karty: (tutaj: GeForce 8400M GS) – nazwa karty graficznej, w tym wypadku będzie to cała nazwa, która mieści się za nazwą producenta.

Informacje o systemie BIOS: (tutaj: Version 60.86.4f.0.23) – wersja BIOSu karty graficznej.

Całkowita dostępna pamięć graficzna: (tutaj: 1615 MB) – udostępniona pamięć systemowa + dedykowana pamięć wideo. Jest to ilość pamięci przeznaczonej do przetwarzania obrazu.

Dedykowana pamięć wideo: (tutaj: 256 MB) – ilość pamięci zamontowanej fizycznie na karcie graficznej. Gdy posiadamy kartę dwuprocesorową, wartość tę należy jeszcze pomnożyć przez 2.

Systemowa pamięć wideo: (tutaj: 0 MB) – miejsce wydzielone z pamięci RAM przeznaczone dla karty graficznej. Wykorzystywane przy zintegrowanych układach graficznych (np. płytach głównych, notebookach).

Udostępniona pamięć systemowa: (tutaj: 1359 MB) – ilość pamięci systemu przeznaczonej do przetwarzania obrazu. Warto dodać, że powyższe wskazanie dotyczy komputera wyposażonego w 4GB pamięci RAM. W przypadku mniejszej ilości RAM, udostępniona pamięć może być nawet dwukrotnie niższa. Nie ma to jednak kluczowego wpływu na wydajność w grach 3D.

 

W sekcji "Typ karty", po prawej stronie umieszczony jest jeszcze przycisk „Właściwości”. Ten zakątek informacji przeznaczony jest już wyłącznie dla szperaczy lub osób bardzo nudzących się w pracy ;)

Umieszczone są tu informacje na temat Lokalizacji urządzenia - Magistrala PCI, adres naszej karty graficznej. Pozwala określić, w którym slocie znajduje się sprzęt.

Stan urządzenia to tak jakby debugger karty graficznej. Jeśli wszystko działa poprawnie, widoczny będzie napis taki, jak na screenie, gdy jednak występują problemy ze sterownikiem, czy sprzętem, system natychmiast nas o tym poinformuje wyświetlając odpowiedni komunikat.

Dostawca sterownika – oznacza producenta sterownika. Jeżeli mielibyśmy sterowniki open-source, wtedy będzie widniał tutaj inny napis.

Data sterownika, wersja sterownika – pozwala rozpoznać zainstalowaną wersję sterownika.

Podpis cyfrowy – dzięki tej informacji rozpoznać możemy, czy sterownik podpisany jest cyfrowo przez Microsoft – inaczej mówiąc: czy przeszedł testy kompatybilności.

Zakładka „Szczegóły” zawiera zaawansowane informacje n/t sprzętu. Zwykłemu użytkownikowi komputera naprawdę są one zbędne. Zakładka zasoby przedstawia zakres adresowania pamięci karty graficznej.