Chmura dla małych i średnich przedsiębiorstw
Sieci

Chmura dla małych i średnich przedsiębiorstw

Przegląd usług dostępnych w chmurze

Usługi w chmurze. [źródło: Comarch]

Cloud computing zagościł w naszych biurach na dobre. Dzisiaj przedsiębiorca może zrealizować niemal wszystkie swoje procesy biznesowe przy wykorzystaniu chmury. Odbywa się to łatwiej, szybciej i taniej, niż przy wykorzystaniu tradycyjnych metod. W ostatnich latach na polskim rynku obserwujemy znaczący rozwój usług do przetwarzania danych w chmurze. Zjawisko to jest szczególnie intensywne w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw, które są naturalnym odbiorcą rozwiązań w chmurze. Wykorzystując tego typu rozwiązania MSP zyskują przede wszystkim większą kontrolę nad wydatkami oraz możliwość rozłożenia ich w czasie.

autor: Jacek Słowik

Jacek Słowik jest Product Managerem w iBard24, www.ibard24.pl

Wykorzystanie cloud computingu umożliwia małym i średnim przedsiębiorstwom dostęp do nowoczesnych rozwiązań informatycznych, których wdrożenie w modelu tradycyjnym byłoby nieosiągalne z powodu wysokich kosztów. Wykorzystanie tych samych rozwiązań w modelu usługowym nie tylko eliminuje środki ponoszone na inwestycje w infrastrukturę, ale także czas niezbędny na ich wdrożenie. Popularność chmury rośnie, a wraz z nią upadają kolejne mity dotyczące wynajmu oprogramowania. Zdarza się, że firma nie jest świadoma, że na co dzień korzysta z modelu cloud computing – to pokazuje jak bardzo naturalna staje się chmura w dzisiejszym świecie. Z oprogramowania oferowanego w chmurze korzystają firmy każdej wielkości, ale oczywiście najpowszechniej wykorzystywane jest ono w segmencie MSP. Według badań przeprowadzonych przez PMR, aż 64 proc. małych i średnich przedsiębiorstw korzysta z chmury.

Dla małych i średnich firm, które nie mają własnego serwera, chmura stwarza okazję do obniżenia bariery wejścia oraz rozłożenia kosztów w czasie. W przypadku korzystania z rozwiązań IT w modelu usługowym, koszty te w dużej mierze zostają przeniesione z użytkownika na dostawcę oprogramowania, który odpowiada za jego aktualizacje, skuteczne zabezpieczenie danych, utrzymanie odpowiedniej wydajności i 24-godzinny dostęp do aplikacji. Przedsiębiorstwo nie ponosi w tej sytuacji kosztów związanych z rozbudową własnej infrastruktury IT i jej utrzymaniem.

Zaoszczędzone dzięki zastosowaniu chmury zasoby finansowe i personalne przedsiębiorstwo może efektywniej wykorzystywać do rozwoju swojej głównej działalności.

W chmurze znaczy mobilnie

Chmura jest coraz bardziej popularnym sposobem przechowywania i udostępniania danych. Głównej przyczyny tak wysokiej dynamiki wzrostu popularności tej formy przechowywania zasobów można doszukiwać się w zmianie schematu wykonywania pracy, która w dzisiejszych czasach coraz częściej odbywa się w sposób zdalny oraz przy wykorzystaniu rosnącej popularności urządzeń mobilnych. Smartfony czy tablety są obecnie na tyle zaawansowane technologicznie, że w wielu wypadkach i w wielu zastosowaniach mogą z powodzeniem być wykorzystywane zamiast komputerów osobistych. Potrzebę zagospodarowania tego rynku dostrzegają również producenci oprogramowania oferowanego w modelu usługowym, którzy systematycznie rozwijają ofertę aplikacji dedykowanych na urządzenia mobilne. To bardzo duże udogodnienie dla przedsiębiorców, którzy są mobilni i wymagają stałego dostępu do kluczowych informacji.

Smartfony czy tablety z powodzeniem mogą być w wielu zastosowaniach (np. do wysyłania e-maili, czy przeglądania danych) wykorzystywane zamiast komputerów osobistych.

Chmura rozwiązuje przede wszystkim największy problem mobilnej pracy, jakim jest synchronizacja danych pomiędzy urządzeniami. W przypadku pracy zamiennie na komputerze, smartfonie i tablecie występuje konieczność wymiany danych pomiędzy tymi urządzeniami. W idealnym założeniu dane powinny płynnie przemieszczać się pomiędzy wszystkimi urządzeniami, bez zbędnej ingerencji użytkownika. Problem ten w pełni rozwiązują usługi do przechowywania plików w chmurze, które umożliwiają synchronizację danych pomiędzy wieloma urządzeniami. W tych warunkach możemy mieć dostęp do naszych danych praktycznie z każdego miejsca na ziemi, a jedynym czynnikiem, który determinuje taką możliwość, jest dostęp do Internetu.

Bezpieczeństwo to podstawa

Wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy przechowywanie cennych danych w chmurze jest bezpieczne? W chmurze, czyli tak naprawdę gdzie? Zazwyczaj nasze dane przechowywane są w nowoczesnych centrach danych, które wyposażone są w wiele warstw zabezpieczeń.

Standardy bezpieczeństwa stosowane w profesjonalnych centrach danych, znacznie przekraczają możliwości pojedynczej firmy.

Systemy przetwarzające dane muszą pracować w określonych warunkach, gwarantujących ich niezawodność i wydajność. W Comarch Data Center osiągnięto to dzięki zastosowaniu m.in. awaryjnego zasilania, systemów UPS, systemów ochrony przeciwpożarowej oraz klimatyzacji zapewniającej optymalna temperaturę i wilgotność do pracy urządzeń. Istnienie ośrodków w różnych lokalizacjach geograficznych pozwala oferować architekturę rozproszoną obejmującą ośrodek podstawowy i zapasowy.

Dzięki zastosowaniu wielu technologii oraz rozproszonej architekturze Comarch Data Center oferuje duże bezpieczeństwo dla przechowywanych w nim danych. [źródło: Comarch]

Zadaniem ośrodka zapasowego jest zapewnienie dostępności systemów w przypadku awarii lub zniszczenia ośrodka podstawowego. Architektura stosowana przez Comarch zapewnia redundancję najważniejszych urządzeń oraz łączy dostępowych. W każdym ośrodku Comarch Data Center wykorzystywane są łącza pochodzące od czterech niezależnych operatorów, co minimalizuje ryzyko niedostępności systemów w przypadku awarii pojedynczego łącza. Te zabezpieczenia dają gwarancję, że wysyłanie i przechowywanie plików w chmurze jest bezpieczne.

Czego możemy oczekiwać od usługodawcy?

Przeniesienie oprogramowania na serwery dostawcy powoduje, że tradycyjne wdrożenie systemu praktycznie przestaje istnieć. W najprostszych usługach, wystarczy je po prostu zamówić, zalogować się przez przeglądarkę internetową i pracę można zacząć „z marszu”. W bardziej złożonym oprogramowaniu klient potrzebuje najczęściej wstępnej konfiguracji lub szkolenia. Zaletą dla klientów jest fakt, że o ich system 24 godziny na dobę czuwa cały sztab inżynierów w centrum danych. Ich zadaniem jest stały monitoring działania infrastruktury, a także wgrywanie nowych wersji oprogramowania, dzięki czemu dla klienta procesy te są całkowicie transparentne.

W przypadku usług w chmurze oferowanych przez Comarch, klient ma zapewnione wielokanałowe wsparcie konsultantów (e-mail, telefon, chat, forum), dzięki czemu w dowolnej chwili może zadać pytanie i bardzo szybko otrzymać podpowiedź specjalisty.