Gry

Testy i dystrybucja

przeczytasz w 2 min.

Gdy produkcja dobiega końca do pracy zabierają się testerzy. Ich zadaniem jest wyłapanie wszystkich błędów w grze, zanim ta trafi do sprzedaży. Testerzy to zarówno pracownicy firmy dystrybucyjnej, jak i zawodowi gracze z zewnątrz.

Na początku otrzymują wersję alpha. Nie pozwala ona jeszcze przejść gry od początku do końca, jednak można skontrolować w niej działanie ukończonych etapów, sprawdzić interakcję bohatera z otoczeniem, znaleźć błędy w nakładaniu się tekstur itp. Wszystkie wyłapane niedopracowania trafiają do bazy danych, po czym są na bieżąco poprawiane przez programistów i grafików.


Wbrew pozorom praca testera nie jest taka przyjemna, szczególne w początkowych fazach gry.

Faza druga obejmuje już grę w wersji beta. Z założenia powinna już umożliwić przejście całej produkcji. Praca testerów nie różni się tutaj zbyt wiele od poprzedniej fazy. Nadal muszą wyszukiwać błędy i zgłaszać je programistom.

Obok testerów nad grą czuwają również kontrolerzy jakości. Ci nie zajmują się wyłapywaniem błędów. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy wszystkie elementy menu i interfejsu dobrze ze sobą współgrają i czy są wystarczająco intuicyjne. Jest to ważne zadanie, bo dzięki jego wykonaniu nie otrzymujemy gier, gdzie zmiana jakiejkolwiek opcji wymaga od długich poszukiwań.


W momencie gdy płyta trafia do tłoczni, kończy się etap produkcji.

W przypadku niektórych gier twórcy decydują się na otwarte beta testy. Dzięki temu mogą sprawdzić działanie serwerów multiplayer przy większym obciążeniu, a grę przetestuje i zainteresuje się nią większa rzesza fanów, która zgłaszać będzie błędy całkowicie za darmo.

Gdy do premiery gry pozostało kilka miesięcy, rozpoczyna się kampania reklamowa. Prowadzona jest przez dystrybutora i ma na celu zainteresowanie produktem jak najwięcej graczy. Reklamy to m.in. standardowe spoty puszczane w telewizji, informowanie prasy o grze czy udostępnianie zwiastunów. Ważnym elementem jest też uczestnictwo na targach gier, gdzie o produkcie dowiedzieć się może wielu dziennikarzy z całego świata. Ostatnio też ciekawą formą promocji są zagadki i wskazówki dla graczy, których rozwiązanie skutkuje otrzymaniem nowych informacji o grze.


Niektóre formy reklamy są naprawdę ciekawe. Powyżej kamień z datą premiery gry Splinter Cell Conviction.

W końcu po miesiącach przygotowań ekipa tworząca grę uznaje, że jest ona gotowa do sprzedaży. Wykonywana wtedy jest tak zwana płyta matka, która następnie wędruje do tłoczni. Tam jest powielana, pakowana do pudełka razem z instrukcją i numerem seryjnym, po czym trafia na sklepowe półki. Jest to moment, w którym kończy się właściwa produkcja i zaczyna proces poprodukcji.