Witam, i zapraszam do przeczytania mojej mini-recenzji gry Darkspore. Jest to moja pierwsza m-r i mam nadzieję, że wszelkie błędy mi pokażecie, aby następna była już ich pozbawiona.
Cytując stronę Benchmarka na temat opisywanej przeze mnie gry:
„Darkspore to całkowicie nowe uniwersum Science Fiction, a zarazem nowe, świeże spojrzenie na gatunek Action RPG. Przed nami długa walka ze śmiertelnie niebezpiecznym przeciwnikiem na wielu obcych światach. Wystarczy zebrać arsenał żywych broni - genetycznych bohaterów z różnymi umiejętnościami bitewnymi - i zmodyfikować ich za pomocą dziesiątek tysięcy różnych elementów ciała, pancerza i broni z wykorzystaniem rozwiązań znanych z wielokrotnie nagradzanej Fabryki Stworów z gry Spore.
Dzięki temu każdy z prowadzonych przez nas bohaterów może wyglądać naprawdę niepowtarzalnie.”
Można stwierdzić, że gra dla każdego fana RPG/S-F jest naprawdę interesująca, czy to prawda? Zapraszam do dalszej lektury ;).
Gdy odpalamy gierkę, naszym oczom ukazuje się ekran sprawdzenia dostępności serwera i aktualizacji:
Po naciśnięciu przycisku GRAJ ukazuje nam się ekran logowania:
Gdy już się zalogujemy, to za pierwszym razem odpalany jest filmik o historii genetycznych bohaterów, ich wrogów, oraz miejsca, w którym się znajdujemy (czyli statku kosmicznego). Filmik bardzo dobrze wprowadza nas w ten świat, i nie zostawia praktycznie żadnych niedomówień. Po zakończeniu pierwszego filmiku, przenoszeni jesteśmy do tutoriala, o którym warto napisać troszkę więcej.
Poradnik ten jest niesamowicie prosty, ale bardzo dobrze uczy nas podstawowych ruchów, oraz wszystkich tajników gry. Jesteśmy przenoszeni na mapę, a spiker mówi nam, co należy robić. Dokładnie to samo pisze na ekranie, w razie jakby ktoś miał wyłączone dźwięki. I tak: poruszamy się i atakujemy Lewym Przyciskiem Myszy (LPM), atak można również wykonać naciskając prawy przycisk myszy (PPM), ale jest to przydatne tak naprawdę tylko i wyłącznie dla bohaterów dystansowych, gdyż wtedy się nie poruszamy ;). Na przyciskach Q,W,E zmieniamy postać, którą sterujemy a na przyciskach od 1 do 5 używamy umiejętności. Podczas tutoriala jednak mamy pierwszy poziom, a więc na samym początku możemy atakować tylko zwykłym atakiem, a później dochodzi nam umiejętność pod przyciskiem 1.
Mi osobiście ta gra przypomina stare, dobre Diablo II, z pewnymi modyfikacjami. Przede wszystkim, System ekwipunku jest dostępny tylko na statku, gdzie również możemy zmienić skład (co jest drugą modyfikacją – 3 bohaterów dla każdego gracza, 4 osoby chyba max podczas wykonywania misji). Ponadto 3 umiejętności które nie zmieniają się z wyborem bohatera - te pod cyframi 3-5, to również nie jest coś, do czego jesteśmy przyzwyczajeni z gier Hack’n’Slash, bo tak trzeba tą grę nazwać ;). W grze zbieramy DNA, oraz przedmioty, w których Maxis wykorzystał system znany nam z gier MMORPG – mianowicie, jeżeli gramy w składzie, to o każdą rzecz mamy wykonywane rzuty (coś na wzór rollu w WoWie).Osoba, która wykona największy roll, czyli wylosuje największą liczbę wygrywa przedmiot. Wyposażenie, które nie jest nam potrzebne, możemy sprzedać w sklepie za właśnie DNA, które jest walutą. Za te „pieniądze” można również kupić m.in. drugi skład (możliwość ułożenia drugiego tercetu bohaterów), czy przedmioty z sklepu broni – choć wg mnie jest to mało opłacalne, gdyż podczas misji znajdujemy dużo lepsze przedmioty.
Ogólnie mówiąc, każdy z bohaterów dysponuje jakąś mocą, która jest bazowana na żywiołach znanych pewnie większości z nas z pokemonów. Istniejące rodzaje bohaterów to: Plazmatyczni, nekrotyczni, biologiczni, i kwantowi.
Niestety w Internecie nie znalazłem wymagań sprzętowych, ale przetestowałem tą gre w następujący sposób:
Test nr. 1 polegał na zmierzeniu FPS od wejścia na pokład sterowania, i kliknięcia szukania składu, a następnie poczekania 1minuty,
Jak widać – w menu różnica średniego FPS jest dość niska, chociaż na słabszym sprzęcie może ta różnica być kluczowa, i choć menu to wygląda bardzo ładnie, to jest dobrze zoptymalizowane, na min ustawieniach moja karta miała wykorzystanie 40-50% (wg MSI Afterburnera), procesor 40-45%, a na max ustawieniach jedyne, co wzrosło, to wykorzystanie GPU – do 60-65%. Max FPS 111 to pewnie ograniczenie wprowadzone przez producenta, a minimalny FPS na maks ustawieniach to efekt przełączenia się karty graficznej w tryb low 3d.
Test nr. 2 to przebiegnięcie w minutę dość sporego odcinka leśnej mapy 2-2.
Mapa 2-2 to mapa w której jest naprawdę dużo obiektów, i z włączonymi wszystkimi wodotryskami karcie graficznej naprawdę się obrywa. Procesor był podczas tego testu zazwyczaj wykorzystywany w 80-85% na max ustawieniach, a na min tylko 10% mniej. Wykorzystanie karty graficznej natomiast to na max ustawieniach w większości czasu 90%, a na min nie przekraczało 60%, co pokazuje jak bardzo ta gra korzysta z karty graficznej.
Podsumowując, gra wykorzystuje pomysły, które już wszyscy doskonale znamy, ale razem tworzą świetny zestaw, i gra oferuje nam naprawdę dużą dozę zabawy. Jest to, można tak powiedzieć, klon Diablo II, wzbogacony o elementy MMO, i pokemonów. Grafika stoi na dobrym poziomie, dźwięk również, a frajda z pokonywania kolejnych przeciwników, i bossa + inwazji na samym końcu wraz z ekipą jest ogromna. Jeżeli chodzi o optymalizację, to niestety nie miałem okazji przetestować na słabszym sprzęcie, ale jak widać na maksymalnych ustawieniach średnio 67 FPS na leciwym już C2D i Radku 5870 wróży, że na słabszym komputerze można spokojnie grać na średnio-wysokich detalach. Gra posiada również tryb PVP, ale niestety nie zdążyłem przejść wystarczającej ilości misji, aby w niego zagrać. Biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy gry, a minus w sumie jest chyba tylko jeden – wymaganie Internetu, to szczerze polecam tą grę i wystawiam jej ocenę 5 z małym minusem ;)
Modyfikacja bohatera Arakna
Wybór bohaterów do oddziału
Wybór misji
Widok misji 2-1 solo
Szarża Arakny
Misja 2-2 grupowo
Atak obszarowy Arakny
Ataki niezależne od bohatera (4-5 przyciski)
ZMIAŻDŻĘ Cię! ;)
Trochę zieleni nie zaszkodzi :P
Boss
Wracamy.
Komentarze
9