Gry

Podsumowanie testów wydajności

przeczytasz w 2 min.

Wyniki testów Far Cry 2 są bardzo interesujące. Nie tylko wszystkie dziesięć testowanych kart graficznych może zapewnić płynną grę, ale też wyniki w DirectX 9 i Direct X 10 różnią się w zależności od producenta karty graficznej. Nvidia w większości lepiej wypada w DX10, choć najsłabszy GeForce 9600GT prezentuje mieszane wyniki. Natomiast produkty firmy ATI znacznie lepiej prezentują się w DX9, choć znów, dwie najsłabsze karty Radeon HD4830 i Radeon HD4670 czasem preferują DX9.

Warto też wspomnieć, że karty ATI stwarzały spore problemy z antyaliasingiem w obu DirectX-ach. Pomimo zainstalowania najnowszych sterowników i zastosowania specjalnego hotfixa do Far Cry 2. Nawet najszybsze Radeony wypadały nadzwyczaj słabo z włączonym AA (średnia ilość FPS nie przekraczała 8-10), czego jedynym wyjątkiem był Radeon HD4870X2. Fora Internetowe aż huczą od tego problemu, ale jak na razie nie udało się znaleźć jego rozwiązania i trudno właściwie wyjaśnić, z czego on wynika.

W rozdzielczości 1920x1200 w najwyższych możliwych ustawieniach (Ultra Wysokie, AAx8) najlepiej wypadł Radeon HD4870X2, choć tylko w pomiarach wykonanych pod DX9. Warto jednak zwrócić uwagę, że w takich właśnie ustawieniach, karta znacznie przewyższa wyniki GeForce GTX280, który z kolei z włączonym AA najlepiej „śmiga” w ustawieniach Bardzo Wysokich pod DX10. W takiej rozdzielczości i z AA grać można jeszcze na GeForce GTX260, który z kolei dobrze wypada w ustawieniach Wysokich pod DX10. Już bez antyaliasingu, ale wciąż w rozdzielczości 1920x1200 satysfakcjonujące wyniki osiąga z kolei Radeon HD4870 (DX9) i GeForce 9800GTX+ (DX10) w ustawieniach Bardzo Wysokich, oraz Radeon HD4850 (DX9) i Radeon HD4830 (DX9) w ustawieniach Wysokich. Dość słaby wydawałoby się Radeon HD4670, nieźle radzi sobie z kolei w ustawieniach Średnich (DX9).

Zmiana konfiguracji na 1680x1050 i AAx8 niestety niewiele zmienia pod względem płynności rozgrywki. Zyskają tylko dwie karty: GeForce GTX280, który poradzi sobie wtedy z ustawieniami Ultra Wysokimi i GeForce GTX260, który z kolei rozsądnie prezentuje się w ustawieniach Bardzo Wysokich. Pozostałe karty wciąż nie osiągają wystarczającej dużo FPS, by grało się komfortowo. Po wyłączeniu Antyaliasingu jednak, w tej rozdzielczości zaczynają błyszczeć Radeon HD4870 w ustawieniach Bardzo Wysokich (DX9), GeForce 9800GT w ustawieniach Bardzo Wysokich (DX10) i Radeon HD4850 również w ustawieniach Bardzo Wysokich (DX9). Co ciekawe, z ustawieniami Bardzo Wysokimi jest w stanie poradzić sobie też Radeon HD4830, ale wyjątkowo, tylko pod DX10. Ustawienia Wysokie to z kolei dobre rozwiązanie dla GeForce 9600GT (wyjątkowo pod DX9) i Radeona HD4670 (DX9). W takiej konfiguracji grać już można właściwie na wszystkich testowanych kartach graficznych.

Sytuacja zmienia się odrobinę przy rozdzielczości 1280x1050 bez AA, gdzie posiadacze Radeona 4870 uruchomią grę w ustawieniach Ultra Wysokich, a posiadacze GeForce 9600GT (DX10) i Radeona HD4670 (DX9) zadowolą się z kolei ustawieniami Bardzo Wysokimi. Niestety, wciąż tylko najszybsze karty: GeForce GTX 280 i GTX260, Radeon HD4870X2 i HD4870 są w stanie uruchomić Far Cry 2 z włączonym antyaliasingiem.