Karty graficzne

GeForce GTX 460 - specyfikacja

przeczytasz w 2 min.

Starsi bracia korzystający z architektury Fermi wykorzystują jeden i ten sam rdzeń – GF100. Bez względu na to, czy to topowy GeForce GTX 480, czy też dostępny dla większego grona osób GeForce GTX 465. Najnowszy układ graficzny NVIDII został oparty na procesorze GF104, który w porównaniu do protoplasty jest odpowiednio zmodyfikowany. Ma mniejszą powierzchnię i mniej tranzystorów (3,2 mld kontra 1,95 mld), a co za tym idzie - jest tańszy w produkcji.

kliknij aby powiększyćkliknij aby powiększyć

Spoglądając na schemat blokowy rdzenia karty graficznej GeForce GTX 460 widać spore zmiany w porównaniu z „przodkiem”. GF104 ma zupełnie inną budowę. Procesor graficzny w GeForce GTX 460 złożony jest tylko z dwóch klastrów GPC, czyli o połowę mniej niż w przypadku GF100. Ponadto GF104 ma 7 aktywnych bloków Streaming Multiprocessors, co się przekłada na:

  • 336 procesorów strumieniowych
  • 56 jednostek teksturujących
  • 7 teselatorów

NVIDIA przebudowała blok SM (Streaming Multiprocessors) i zamiast 32 rdzeni jest 48. Zwiększyła się tam również ilość jednostek teksturujących z 4 do 8. Jak już wcześniej wspominaliśmy, dostępne będą dwie wersje kart graficznych GeForce GTX 460: z 768 MB i 1024 MB pamięci. Różnią się one nie tylko pojemnością RAM, ale także ilością jednostek ROP, które są ściśle powiązane z kontrolerami i magistralą pamięci. Słabszy model cechują 24 moduły ROP i pamięć 192 bit, natomiast karty graficzne z 1 GB RAM dysponują 32 ROP-ami i magistralą pamięci 256 bit. W nadchodzących artykułach porównamy ze sobą obydwie wersje tych kart graficznych.

kartaGeForce GTX 460Zotac GeForce GTX 465
segmentmainstream-midhigh-end
rdzeńGF104GF100
proces wykonania40 nm40 nm
liczba tranzystorów1,95 mld3,2 mld
obsługiwany DX1111
obsługiwany SM5.05.0
jedn. Procesorowe336352
jedn. ROP24/3232
jedn. TMU5644
taktowania  
rdzeń675 MHz607 MHz
pamięć900 MHz802 MHz
pamięć efektywnie3600 MHz3206 MHz
szyna pamięci192/256 bit GDDR5256 bit GDDR5
ilość pamięci768/1024 MB1024 MB
kartaRadeon HD 5830Radeon HD 5850
segmentmainstream-midhigh-end
rdzeńCypress LECypress Pro
proces wykonania40 nm40 nm
liczba tranzystorów2,15 mld2,15 mld
obsługiwany DX1111
obsługiwany SM5.05.0
jedn. Procesorowe224/1120288/1440
jedn. ROP1632
jedn. TMU5672
taktowania  
rdzeń800 MHz725 MHz
pamięć1000 MHz1000 MHz
pamięć efektywnie4000 MHz4000 Mhz
szyna pamięci256 bit DDR5256 bit GDDR5
ilość pamięci1024 MB1024 MB

Spoglądając na podstawowe dane techniczne najnowszego układu graficznego NVIDII widać spore podobieństwo do przedstawionego ponad miesiąc temu GF GTX 465. Akceleratory te różni w niedużym stopniu ilość procesorów strumieniowych (GTX 465: 352, GTX 460: 336). Występuje natomiast taka sama liczba jednostek teksturujących i rasteryzujących (w przypadku GTX 460 1 GB). Na przewagę nowego układu NVIDII działa znacznie wyższe taktowanie rdzenia, pamięci operacyjnej i procesorów strumieniowych.

To wszystko wskazuje, że GeForce GTX 460 pomimo niższej ceny może być pod względem wydajności bardzo konkurencyjny w stosunku do starszego brata. Ba, nawet go pokonać! Jeśli to się potwierdzi, czas życia GeForce GTX 465 nie będzie zbyt długi. Po co produkować coś, co oferuje porównywalną wydajność, ma wyższy pobór energii i jest droższe? Czyżby zatem po premierze GeForce’a GTX 460, karty graficzne z GeForce GTX 465 były EOL (End Of Life)? A posiadacze tych kart nabici przez NVIDIĘ w butelkę? To oczywiście tylko nasze spekulacje, ale można je wziąć pod uwagę podczas zakupu któregoś z akceleratorów.

Według specyfikacji technicznej, jaką podała NVIDIA, maksymalny pobór energii przez akcelerator GeForce GTX 460 1 GB wynosi 160 W, a GeForce GTX 460 768 MB – 150 W. W rezultacie, przy założeniu że posiadamy średniej wydajności komputer wraz GTX 460, musimy mieć około 500-550-watowy zasilacz.

GeForce GTX 460 obsługuje wszelkie najnowsze technologie wyświetlania obrazu z DirectX 11 na czele. Oferowane karty mają wyjścia HDMI, DVI oraz kodek dźwiękowy 7.1. Warto przy tym dodać, że GF GTX 465 obsługuje technologię o nazwie „3D Vision Surround Ready”, czyli możemy grać na trzech monitorach w trybie 3D, ale żeby z tego korzystać potrzebne są dwa akceleratory graficzne. Na tym polu Radeony z najnowszej serii wypadają lepiej, bo wystarczy pojedynczy układ graficzny. Ponadto, wizytówką akceleratorów NVIDII jest wsparcie dla silnika fizycznego PhysX oraz technologii CUDA – pod warunkiem, że będziemy potrafili to wykorzystać w praktyczny sposób.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login