Gry komputerowe

Wyniki i analiza testów

przeczytasz w 1 min.

GTA V
GeForce GTX 970, 1920x1080, Ustawienia wysokie

  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s
Intel Core i7-4790K 106
90
Intel Core i5-4670K 98
83
Intel Core i5-3570K 90
75
AMD FX-9590 83
69
Intel Core i3-4350 69
52
AMD FX-8370E 63
47
AMD FX-6300 50
34
Intel Pentium G3258 49
20
AMD FX-4300 44
28

GTA V
Radeon 290X, 1920x1080, Ustawienia wysokie

Intel Core i7-4790K 95
81
Intel Core i5-4670K 89
75
Intel Core i5-3570K 80
67
AMD FX-9590 73
61
Intel Core i3-4350 61
47
AMD FX-8370E 55
41
AMD FX-6300 43
30
AMD FX-4300 36
24
Intel Pentium G3258 28
10
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Można rzecz, że bez większych niespodzianek. Szczególnie jeśli sparujemy procesory z kartą pokroju Zotac GeForce GTX 970. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku Radeona 290X, gdzie wyraźnie widać, że testowany, dwurdzeniowy Pentium G3258 miał spore problemy z zapewnieniem płynnej animacji w GTA V. Dość mocno sugeruje to, że sterowniki do kart AMD nieco mocniej obciążają procesor niż konstrukcje z obozu „zielonych”. Należy w tym miejscu dodać, że zabawa w GTA V, w przypadku wspomnianego procesora była nieco utrudniona za sprawą drastycznych spadków w ilości wyświetlanych klatek na sekundę.

Można temu jednak zaradzić obniżając ustawienia odpowiadające za jakość trawy oraz ilość cząsteczek, a dodatkowo sztucznie ograniczając maksymalna ilość kl/s do powiedzmy 40 – 45 (np. programem MSI Afterburner). Po takim zabiegu duet GeForce GTX 970 + Pentium G3258 zapewniał całkiem sensowną płynność rozgrywki.

GTA V
Podkręcanie, GeForce GTX 970, 1920x1080, Ustawienia wysokie

Intel Core [email protected],5 GHz 122
105
Intel Core [email protected],5GHz 115
101
Intel Core [email protected],5 GHz 106
94
AMD [email protected] GHz 83
68
AMD [email protected],5 GHz 71
59
Intel Pentium [email protected],5 GHz 66
20
AMD [email protected],5 GHz 62
50
AMD [email protected],5 GHz 50
39
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

GTA V
Podkręcanie, Radeon 290X, 1920x1080, Ustawienia wysokie

Intel Core [email protected],5 GHz 116
101
Intel Core [email protected],5GHz 110
97
Intel Core [email protected],5 GHz 101
89
AMD [email protected] GHz 74
60
AMD [email protected],5 GHz 62
47
AMD [email protected],5 GHz 50
37
AMD [email protected],5 GHz 42
30
Intel Pentium [email protected],5 GHz 33
11
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

Po podkręceniu relacje pomiędzy poszczególnymi procesorami prawie w całości zostały zachowane. Przekrojowo zysk ze wspomnianej czynności w GTA V wynosi około 10 - 15%. Ponownie jedynie Pentium G3258 wyłamał się znacząco osiągając blisko 50% więcej kl/s w relacyjne do standardowego taktowania. Tym samym przegonił AMD FX-6300 i zbliżył się do modelu FX-8370E. Ze wszystkich testowanych układów jedynie FX-4300 nie był wstanie nawet po podkręceniu zapewnić średnio 60 klatek na sekundę.

Warty odnotowania jest również fakt, że najmocniejszy procesor w ofercie AMD – FX 9590 nie jest wstanie dogonić nieco już leciwego i5-3570K i to standardowo taktowanego. Po podkręceniu różnica na korzyść układu Intela jest już bardzo duża.

Na szczycie stawki jest dokładnie tak jak można było się tego spodziewać. Potwierdziło się również to o czym wspomniałem wcześniej – w GTA V zysk z posiadania 8-wątkowego procesora (Intela) jest relatywnie niewielki. Widać wyraźnie, że silnik gry został zoptymalizowany pod układy czterordzeniowe / wątkowe.