Nie uwierzycie - Horizon Zero Dawn PC jest ładniejszy niż na konsolach
Karty graficzne

Nie uwierzycie - Horizon Zero Dawn PC jest ładniejszy niż na konsolach

z dnia
Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
71 komentarzy Dyskutuj z nami

Kolejny hit z Playstation 4, a konkretnie Horizon Zero Dawn wylądował na PC i nie omieszkaliśmy przeprowadzić na nim kilku testów wydajnościowych - na karcie graficznej za 2000 i za 1000 złotych.

Tytułowy żarcik mamy już za sobą, więc możemy przejść do konkretów. Nie zdążyliśmy się jeszcze nacieszyć Death Stranding w wersji na PC, kiedy Sony udostępnia posiadaczom komputerów kolejną doskonałą grę znaną z konsoli i to od razu z dodatkiem Frozen Wilds (wersja Complete Edition). Oczywiście Horizon Zero Dawn w wersji PS4 recenzowaliśmy już na naszych łamach.

Horizon Zero Dawn - co w wersji PC?

Trzeba powiedzieć, że Death Stranding wylądował na PC znacznie lepiej przygotowany, otrzymaliśmy tam bowiem zarówno obsługę DLSS 2.0, jak i FidelityFX CAS. Obie te opcje przyśpieszają działanie gry przez zaawansowane skalowanie, dzięki czemu możemy cieszyć się większą liczbą klatek na sekundę przy niewielkim spadku jakości obrazu. W praktyce użytkownicy karty GeForce RTX 2060 Super mogą się cieszyć płynną rozgrywką w rozdzielczości 4K UHD (z włączonym DLSS 2.0).

Niestety Horizon Zero Dawn nie otrzymał (przynajmniej na razie) żadnej z tych technologii. Na co więc mogą liczyć pecetowcy jeśli chodzi o oprawę graficzną? Nie ma tu ograniczenia klatek na sekundę, można korzystać z wysokich rozdzielczości (również ultrapanoramicznych - nawet 32:9) i jest tu HDR. Można również zmieniać parametr FOV i polepszono oprawę graficzną między innymi o lepsze odbicia czy "dynamiczny wygląd roślinności". I to by było na tyle. Generalnie spoko, ale... mogłoby być lepiej.

Horizon Zero Dawn - oficjalne wymagania sprzętowe

  • Minimalne wymagania sprzętowe (FHD 30 fps) - Intel Core i5-2500K lub AMD FX-6300, 8 GB RAM i NVIDIA GeForce GTX 780 (3 GB) lub AMD Radeon R9 290 (4GB)
  • Zalecane wymagania sprzętowe (FHD 60 fps) - Intel Core i7-4770K lub AMD Ryzen 5 1500X, 16 GB RAM i NVIDIA GeForce GTX 1060 (6 GB) lub AMD Radeon RX 480 (4 GB)

Jak widać do komfortowej rozgrywk w FHD wiele nie trzeba, ale sprawdzimy to za pomocą znacznie bardziej nowoczesnego sprzętu.

Uruchamiając Horizon na PC po raz pierwszy (bądź po zmianie sprzętu) liczcie się z około 20 minutowym przestojem - gra bardzo długo optymalizuje shadery karty graficznej.

Horizon Zero Dawn - tryb fotograficzny

Podobnie jak w Death Stranding (czy też Red Dead Redemption 2) nie zabrakło tu rozbudowanego trybu fotograficznego. Oczywiście przed wykonanie zrzutu ekranowego UI można wyłączyć, ale pozostawiliśmy je, byście zobaczyli na jakie opcje można liczyć.

Zrzuty ekranowy zostały zrobione w rozdzielczości 2560 x 1440 przy maksymalnych ustawieniach grafiki. W lewym górnym rogu ekranu możecie podziwiać między innymi licznik klatek na sekundę (karta NVIDIA GeForce RTX 2060 Super FE).

Horizon Zero Dawn PC - tryb fotograficzny 1

Horizon Zero Dawn PC - tryb fotograficzny 2

Horizon Zero Dawn PC - tryb fotograficzny 3

Horizon Zero Dawn PC - tryb fotograficzny 4

Horizon Zero Dawn PC - tryb fotograficzny 5

Horizon Zero Dawn na PC wygląda dobrze, chociaż do jakości silnika Shadow Of The Tomb Raider (który uważam obecnie za jeden z najbardziej zaawansowanych silników) sporo mu brakuje. Rozgrywka świetnie prezentuje się gdy na ekranie znajduje się wiele detali (roślinność) oraz przy odpowiedniej grze światłem (zachody słońca). Tereny pozbawione roślinności obnażają znaną wszystkim prawdę, że jest to gra na PS4, a bez odpowiedniego oświetlenia krajobraz przedstawia się nieco gorzej (chociaż narzekać też nie ma za bardzo na co). Tym niemniej - jest na czym zawiesić oko i to przy bardzo rozsądnych wymaganiach sprzętowych.

Horizon Zero Dawn - testy wydajnościowe na dwóch kartach za rozsądną cenę

Przed zapoznaniem się z testami pamiętajcie o dwóch rzeczach:

  • Testowaliśmy grę w wersji przedpremierowej, a producent zapowiedział, że udostępni wkrótce poprawki przyśpieszające działanie gry
  • W momencie przeprowadzania testów mieliśmy już sterowniki dedykowane Horizonowi dla kart GeForce, ale niestety nie dla kart Radeon (sterownik Adrenaline 20.8.1 pojawił się dopiero dziś - już po naszych testach) - należy się więc liczyć, że nowe sterowniki przyśpieszą nieco grę na Radeonach. Testy NVIDIA vs AMD byłyby więc niesprawiedliwe, dlatego też sprawdziliśmy grę na kartach graficznych z różnych półek cenowych.

Platforma testowa

Testy przeprowadziliśmy na komputerze z procesorem AMD Ryzen 5 3600 z pamięciami 2 x 8 GB 3200 MHz. W platformie testowej znalazły się dwie karty graficzne: NVIDIA GeForce RTX 2060 Super FE (ceny od około 2000 złotych) oraz Radeon RX 5500 XT 8 GB (ceny od około 1000 złotych).

Testy na karcie GeForce RTX 2060 Super FE (ceny od 2000 złotych)

W grę wbudowany jest benchmark, który podaje kilka ciekawych informacji wraz z wykresami, więc zdecydowaliśmy się z niego skorzystać. Testy na tej karcie przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1920 x 1080, 2560 x 1440 oraz 3840 x 2160 w maksymalnych ustawieniach graficznych (Ultimate Quality).

Horizon Zero Dawn PC - GeForce RTX 2060 Super wyniki 1

Horizon Zero Dawn PC - GeForce RTX 2060 Super wyniki 2

Horizon Zero Dawn PC - GeForce RTX 2060 Super wyniki 3

Przy najwyższych ustawieniach graficznych można liczyć na średnio 78 klatek na sekundę w rozdzielczości FHD, 58 klatek na sekunde w rodzielczości QHD i 33 klatki w rozdzielczości UHD. Z pewnością DLSS byłoby tu mile widziane przez posiadaczy tej karty.

Testy na karcie Radeon RX 5500 XT 8 GB (ceny od 1000 złotych)

Na dwukrotnie tańszym Radeonie RX 5500 XT nie ma co liczyć na cuda - dodatkowo przypominamy, że w momencie testów sterowniki zoptymalizowane pod tę grę nie były jeszcze dostępne.

Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości 1920 x 1080 oraz 2560 x 1440 w ustawieniach wysokich (Favor Quality) oraz standardowych (Original).

Horizon Zero Dawn PC - Radeon RX 5500 XT wyniki 1

Horizon Zero Dawn PC - Radeon RX 5500 XT wyniki 2

Horizon Zero Dawn PC - Radeon RX 5500 XT wyniki 3

Horizon Zero Dawn PC - Radeon RX 5500 XT wyniki 4

W ustawieniach Original możemy liczyć na 52 klatki na sekundę w rozdzielczości FHD i 38 klatek na sekundę w rodzielczości QHD. Zmieniając ustawienia na Favor Quality szybkość działania gry spadnie do 47 (FHD) i 35 (QHD) klatek na sekundę. Widać również chwilowe "przycięca" w płynności wyświetlanego obrazu, czego efektem są niskie wartości minimalnych klatek na sekundę. Dzisiejsze sterowniki mogą rozwiązywać ten problem.

Jak wyniki wbudowanego benchmarka mają się do rzeczywistej rozgrywki? Tutaj możecie zobaczyć fragment rozgrywki z Horizon na Radeonie RX 5500 XT w rozdzielczości Full HD i ustawieniach Favor Quality (powyżej ustawień Original). Niestety kompresja YouTube kompletnie ZMASAKROWAŁA ten film, więc na dobrą sprawę możecie się skupić wyłącznie na liczniku klatek na sekundę w lewym górnym rogu ekranu.

Jako, że nasz redakcyjny video grabber ogłosił strajk, materiał został nagrany za pomocą narzędzia ReLive, więc w rzeczywistości gra działa kilka procent szybciej (dodatkowo włączyliśmy synchronizację pionową, która była wyłączona podczas testów w benchmarku). Dość powiedzieć, że szybkość działania gry nie spadała poniżej 40+ klatek na sekundę, a zdarzały się również momenty powyżej 50. Można więc powiedzieć, że benchmark sprawdza się przyzwoicie.

Horizon Zero Dawn Complete Edition jest dostępny do kupienia na platformach Steam i Epic. Premiera gry odbędzie się już 7 sierpnia - czyli w ten piątek.

Może cię również zainteresować:

Komentarze

71
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Świetna gierka! Przeszedłem kilka razy na PS4 Pro i chętnie pogram też na PC.
    12
  • avatar
    Fiwyy
    piękny tytuł panie redaktorze!
    jeszcze mozna było dodać: "gównoburza start" aby podbić clickbait na komentarzach
    zamiast screenów radzę postarać się i zrobić porównanie na różnych kartach / cpu z podaniem ceny zestawu :D hue hue hue :P
    11
  • avatar
    endogie
    "Nie uwierzycie - Horizon Zero Dawn PC jest ładniejszy niż na konsolach" Wierzymy wierzymy :-) Wiemy to od momentu kiedy dowiedzieliśmy się, że HZD wyląduje na PC " Tutaj możecie zobaczyć fragment rozgrywki z Horizon na Radeonie RX 5500 XT w rozdzielczości Full HD i ustawieniach Favor Quality" "Dość powiedzieć, że szybkość działania gry nie spadała poniżej 40+ klatek na sekundę, a zdarzały się również momenty powyżej 50"....No i wszystko jasne. Karta graficzna za 1000 zł wystarczy żeby udźwignąć HZD miedzy 40 a 50 fps a nawet wyżej. Świadczy to o tym jak nie wiele trzeba, żeby przysłowiowego sztosa graficznego, który już jest legendą na naszym portalu można było odpalić i jeszcze w dodatku cieszyć oko w najlepszej odsłonie audiowizualnej tylko na PC :-) Pozdrawiam.
  • avatar
    kitamo
    @Marcin Jaskólski a nie masz wrażenia ze wersja PC ma inna kolorystykę? mam wrażenie ze jest nieco inna paleta barw.
    Próbowałes uruchomić ją w HDR?

    ps. niesamowite to jest - pojawila sie gra i od razu zlot troli i to prawie wszystkich eehh
  • avatar
    Konto usunięte
    Dobry żarcik w tytule, hehe haha
  • avatar
    myszka91
    Na PS4 PRO ta gra nawet nie chodzi w prawdziwy 1080p.
  • avatar
    kitamo
    Spodziewałem się nieco wiecej detali i efektów wizualnych oraz wykorzystania nowych ficzerów.
    Szkoda ze DSLL nie ma w obsłudze.
  • avatar
    blebIeble
    Marcin Jaskólski

    "Obie te opcje przyśpieszają działanie gry przez zaawansowane skalowanie, dzięki czemu możemy cieszyć się większą liczbą klatek na sekundę przy niewielkim spadku jakości obrazu."

    Przy włączeniu FidelityFX CAS na Radeonach jest ZNACZNY spadek jakości obrazu.

    I nie jest to żadne "zaawansowane" skalowanie obrazu.
  • avatar
    piotreeeek
    Poprawili ten zasięg rysowania roślinności? Czy dalej bieda z nędzą i trzeba będzie czekać aż moderzy coś wymyślą?

    https://i.imgur.com/vvE2qKW.png
  • avatar
    Kafaros11
    No nie powiem, Amerykę odkryliście tym tytułem...

    Która gra wygląda na ps4/xox, niż na pc?



    Ta która nie wyszła na pc.
  • avatar
    szymcio30
    2060 Super i szału nie ma z ledwością 1440p/ 58 fps w grze która ma już 3 lata. Co do DLSS to coś podobnego do Checkerboardingu o wiele lepszym wydaniu. Owszem to daje wzrost wydajności, ale nie jest to natywna rozdzielczość. Jutro sprawdzę jak działa HDR bo dobrze zaimplementowany daje wyraźnie inne odczucia wizualne choć nie zamaskuje braków w postaci kiepskich tekstur itp baboli, które zdarzają sie praktycznie w każdej grze
  • avatar
    szymcio30
    Szczerze Shadow of the Tomb Raider zjada tą grę graficznie. Czy ona w ogóle ma jakiś antyaliasing bo nawet z włączonym TAA LUB SMAA poszarpane krawędzie wyglądają fatalnie. Do tego na naszych oczach doczytywanie tekstur obiektów. To ma być jedna z ładniejszych gier jak twierdzi PS4Ekskluzyw? On chyba jest ślepy. A wisienka jest optymalizacja nawet w benchmarku użycie GPU spada do 80% i to w rozdzielczości 1440p
  • avatar
    szymcio30
    GTX 1080Ti wyciąga 70fps w 1440p Ultra, aczkolwiek w grze zdarzają przycinki i spadki poniżej 60FPS. Ustawienie chmur wolumetrycznych na wysokie i odbić na średnie daje nam wzrost nawet 10fps. Ta gra wymaga poprawek bo piękna to ona nie jest. Tekstury skał, podłoża, drewnianych elementów to na miarę PS4 a nie PC. Obiecano nam, że będzie ta gra błyszczeć a jest powiedzmy szczerze średnio.
  • avatar
    Koyotek
    Ogrywam od kilku dni na pc, działa sympatycznie full hd ultra/wysokie trzyma fps od 40 w górę i to na starym rx480. Gierka lubi szamać ram (10gb+) i vram (7-7,5gb) dlatego cieszę się z wersji karty z 8gb na pokładzie. Nie doświadczyłem żadnych z kłopotów opisywanych przez ludzi w necie, gra jest stabilna i nie mam jej nic do zarzucenia.
  • avatar
    Pawlus
    Czekam na komentarze tego pana: PS4Ekskluzyw. Popcorn już naszykowany.
  • avatar
    piotreeeek
    60fps w Horizon...niebieska gimbaza może jedynie pomarzyć.
  • avatar
    Dariosex
    Grafika cienka typowo konsolowa!
  • avatar
    gameforever
    ale jak to?!?!?! na komputerze za 5000 wygląda lepiej niż na konsoli za 1500? no kur... cuda
    proponuje zrobić test 1 do 1, konsola za 1500 i zestaw za 1500, ciekaw jestem czy pecet za 1500 ogarnie przynajmniej na takim poziomie jak konsola ps. żeby było latwiej windowsa na 30 dni bo za 450zł system to ledwie tysiak zostanie na sprzęt
    wtedy porównanie ma jakiś sens, a tak to czysta fanaberia, testowanie na grafice za 2000zł i pisanie, że chodzi płynniej i wygląda lepiej, no kur... logiczne, że nowe BMW za 100tysi też lepiej jeździ niż używana KIA za 20tyś.
  • avatar
    maaaad
    A dlaczego miałbym nie wierzyć? Przecież to oczywiste.
  • avatar
    MokryN
    Innymi słowy chodzi na ziemniaku.
  • avatar
    Thorns
    Skoro tytuł przeniesiony z ps4 ktoś wie czy obsłuży 21:9?
  • avatar
    StartX_pl
    Ta gra to jest jeden z wielu powodów dlaczego zacząłem przeszukiwać bibliotekę staroci i składać retro kompy, gry były znacznie ciekawe pomimo słabszej grafiki.
  • avatar
    blebIeble
    PS4Ekskluzyw

    hue hue hue hue :D
    -5
  • avatar
    PS4Ekskluzyw
    Co tam pcmr macie pełne gadki że ze stołu konsolowego wpadło coś ładnego na pcmr :))) Zamiast pyszczyć się powinniście ładnie podziękować ;)

    My to już przerabialiśmy i mieliśmy najładniejszy sandbox na rynku z PS4. Teraz to już przeszłość wchodzi nowa generacja PS5. A wy przez najbliższe lata jarajcie się starą oprawą ze starej generacji PS4 ech...

    Dla przypomnienia druga część na zwiastunie.

    https://www.youtube.com/watch?v=Lq594XmpPBg

    Nie dla psa kiełbasa na taką nową oprawę poczekacie sobie pcmr kolejne 7 lat. PS5 będzie przez ten czas ładnie łoiła pctowe po pierdółki i powidoki :D

    Na koniec

    Ratchet&Clank kiedy wy zobaczycie taką oprawę na miano bajek od Pixara :))) Może też za 7 lat :D

    https://www.youtube.com/watch?v=ai3o0XtrnM8

    A teraz grajcie i sobie popatrzcie jakie to były ze starej 7 letniej generacji najładniejsze gry na rynku :)
  • avatar
    patol1984
    Dla mnie trochę rozczarowanie, miałem nadzieje, że lepiej podkręcą grafikę :(
  • avatar
    szymcio30
    Może to nie bubel optymalizacyjny na miarę RDR2, ale filtrowanie anizotropowe w grze nie działa( trzeba wymusić w sterowniku), przycinki gdzie zużycie GPU spada do 80%, niektóre animacje dzialaja w 30fps oraz zbyt bliskie doczytywanie się elementów otoczenia. Nie wiem jak to wyglądało na PS4, ale spodziewałem się, ze Sony zadba aby to była dobra reklama swojego byłego EX-a
  • avatar
    BrumBrumBrum
    to przecież oczywiste że na pececie jest ładniej. po prostu jest więcej mocy przetwarzania. niestety producenci gier często robią downgrade dla PC, aby jakość dało się uciągnąć na konsolach.

    tak, możecie już minusować, i to wbrew faktom. patrz koronny przykład, wiedźmin3 :)