Komputery

DLSS - jak zwiększyć szybkość działania gier

z dnia
Marcin Jaskólski | Redaktor serwisu benchmark.pl
41 komentarzy Dyskutuj z nami

Co to jest DLSS? DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling to technologia dostępna na kartach graficznych NVIDIA GeForce RTX, która ma na celu przyśpieszenie działania gier, kosztem małego spadku jakości obrazu.

DLSS było jedną (obok ray-tracingu) z "ekskluzywnych" technologii dostępnych wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX (architektura Turing). Przypomnijmy, że ray-tracing w czasie rzeczywistym wykorzystuje rdzenie RT, natomiast DLSS rdzenie Tensor, odpowiedzialne za uczenie maszynowe. Aktualna wersja NVIDIA RTX DLSS nosi numer 2.0. DLSS przynosi szybsze działanie gier dzięki renderowaniu w niższej rozdzielczości, przy niewielkim spadku jakości obrazu.

Co to jest NVIDIA DLSS (2.0)?

O ile kwietniowy update sterowników NVIDII udostępnił ray-tracing również użytkownikom kart GTX (od GTX 1060 6GB w górę - ale cudów nie należy się spodziewać), to DLLS pozostał funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT. Więcej na temat architektury NVIDIA Turing znajdziecie w publikacji na naszych łamach.

Na jakich kartach graficznych działa DLSS?

Wyłącznie na kartach NVIDIA GeForce RTX od 2060 wzwyż (2060 Super, 2070/Super, 2080/Super i 2080 Ti). Technologia będzie oczywiście obecna w kolejnej generacji kar NVIDII.

Jak włączyć DLSS?

W ustawieniach jakości grafiki gier, które obsługują tę technologię.

Które gry obsługują technologię DLSS?

Na razie jest ich niewiele, ale ich liczba sukcesywnie rośnie. Tymczasem można wymienić Battlefield V, Control, Minecraft RTX, Shadow Of The Tomb Raider, Final Fantasy XV, Metro: Exodus, Wolfenstein: Youngblood czy Anthem. Technologia DLSS 2.0 będzie obecna również w grze Cyberpunk 2077.

Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

Tak, właśnie po to powstała ta technologia. Geneza jej powstania prawdopodobnie leży o obok ray-tracingu, który miał duży wpływ na szybkość działania gier. Nawet najwydajniejsze modele GeForce RTX mogły nie pozwolić na płynną rozgrywkę w rozdzielczości 4K z włączonym ray-tracingiem. Często dopiero równoczesne wykorzystanie DLSS to umożliwia.

DLSS 2.0 w akcji

Jakiego wzrostu wydajności można się spodziewać?

Wszystko zależy od danej gry i rozdzielczości. Poniżej możecie zobaczyć wpływ technologii DLSS na wydajność w Metro: Exodus na karcie graficznej NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti oraz na laptopie z kartą GeForce RTX 2060

Metro: Exodus - 3840 x 2160, ultra, Hairworks, Adv. PhysX
[kl./s.] NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE

Bez ray-tracingu 61
50
RT wysoki + DLSS 54
46
Ray-tracing wysoki 37
31
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Wolfenstein: Youngblood – 1920 x 1080, uber
[kl./s.] mobilny układ NVIDIA GeForce RTX 2060

Bez ray-tracingu 123
80
RT + DLSS 2.0 97
71
Ray-tracing włączony 74
53
  średnie klatki na sekundę
 minimalne klatki na sekundę

Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

Generalnie nie, chyba, że porównamy jej działania z temporalnym wygładzaniem krawędzi (TAA) - w niektórych przypadkach DLSS działa znacznie lepiej. Wersja 2.0 tej technologii przynosi jednak kolejne ulepszenia obrazu, choćby w ruchu.

DLSS 2.0 w Control

Czy DLSS to po prostu upscaling?

Upscaling to tylko jedna z technik z których korzysta DLSS. Jeśli już chcemy to nazwać upscalingiem - bo gra faktycznie renderowana jest w niższej rozdzielczości - to jest to najbardziej zaawansowany upscaling na rynku, do którego działania wykorzystuje się nie tylko rdzenie Tensor i superkomputery NVIDII.

Z jakich technik korzysta DLSS?

Uczenie maszynowe, upscaling, generowanie brakujących pikseli i wygładzanie krawędzi.

Źródło: informacja własna, NVIDIA

Może Cię również zainteresować:

Komentarze

41
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Dodaj
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    lasq09
    Po przeczytaniu artykułu nadal nie wiem jak działa DLSS
    37
  • avatar
    Konto usunięte
    Do działania DLSS wykorzystujemy Tensory, za które zapłaciliśmy dodatkową kasę oraz superkomputery Nvidii, które przeliczą niezliczone ilości scen w grze.

    To samo da się uzyskać za pomocą zwykłego skalera i wbudowanego TAA, czy obojętnie jakiego innego AA.

    Co z DLSS? Zerowe informacje na ten temat, ale nie martwcie się napiszę to za was. DLSS jest zablokowany, jeżeli twoja karta jest w stanie zrobić ~60fps w danej grze. Na przykład nie możesz odpalić DLSS w 1080p na 2080 żeby uzyskać 144fps (przykład) bo ten upscaling będzie odbierał fpsy, a nie dodawał. Czas na wygenerowanie klatki będzie mniejszy bez niż z DLSS w takich warunkach.
    Dodatkowo - Wszyscy widzą dokładnie jak DLSS wpływa na jakość obrazu oraz jest mnóstwo porównań do zwykłego upscalingu. Mało kto natomiast testuje DLSS w mniejszej rozdziałce niż 4k. Dlaczego? Ja wam powiem. RTX 2060 nie nadaje się do 4k, ale ma tensory. Możecie to wykorzystać w 1080p. Problem jest tylko taki, że w 1080p DLSS ma 4x mniej pikseli, z których można próbkować, a to oznacza jeszcze bardziej rozmazany obraz i stratę detali tekstur niż w 4k, czy nawet 1440p.
    Więc tak. Uważam, że DLSS to jest największy badziew jaki Nvidia w życiu wypuściła na świat. Konieczność posiadania jakichś wyimaginowanych Tensorów na karcie i superkomputer, który będzie to przeliczać. Ogromne koszta, brak jakichkolwiek oznak poprawy obrazu w porównaniu ze zwykłym upscalingiem i kompletnie idiotyczne blokowanie tej technologii jeżeli nie spełnisz bardzo wąskich kryteriów wydajnościowych.
    31
  • avatar
    Kenjiro
    Jak to co? To przecież skrót od "Doesn't Look So Sharp" ;-).
    23
  • avatar
    miedzianek
    Hmm, czyli kupuję drogą kartę po to, żeby zjeżdżać z grafiką w dół na poczet większej ilości klatek, sztucznie renderowanych przez rdzenie?

    Ja to rozumiem tak: dajemy dobrą kartę, ale albo gracie w ultra na mniejszych fps, albo gracie ze słabszą grafiką na więcej fps...

    No to po co taka karta tyle kosztuje, jak nie potrafi rozwinąć skrzydeł? Pewnie i to samo da się zrobić na gtx...DX12 też nie dało się zrobić na Win7, bo 'architektura na to nie pozwala'...Raytracing to samo...a jednak ;)
  • avatar
    zeniu
    Ponieważ 2080 Ti to wciąż nie jest karta do 4K to Nvidia zaimplementowała DLSS żeby podciągnąć wydajność. A że to oznacza renderowanie w niższej rozdzielczości (czyli nie jest prawdziwym 4K) i rozmycie obrazu to "szczegół".
  • avatar
    Quenser
    Benchmark odkopuje jakiś stary news z 2019. Już nie macie o czym pisać? Skończycie jak pclab
  • avatar
    loctor
    Co to jest DLSS? W skrócie: kolejna badziewna technologia, którą Nvidia desperacko próbuje ratować gównianą wydajność RTXów po włączeniu RT. :E
  • avatar
    Eyesofthesouth
    dlss - bubel, rozmyte nieostre badziewie.
  • avatar
    Yukko
    A jak po raz pierwszy udało mi się przeczytać o DLSS to był zachwyt... ale nie mogło być aż tak pięknie.

    Jako, że to AI się uczy to pewnie efekt zależy od czasu poświęconego na to uczenie. Nie wiem ile to zajmuje ale jak widać za długo by było powszechne.

    Nadal moja wiara jest w kierunku zmarnowanej technologii i jej potencjału.

    Pewnie się mylę ale żeby to naprawdę sprawdzić trzeba by testu z naprawdę gotową AI do pracy.
  • avatar
    gatto_nero
    Pan Marcin to szef marketingu - intel i nvidia wsypują kasę a on pisze artykuł :)
  • avatar
    chemicalwizzard
    usuncie komentarze jak udajecie ze cos nowego wstawiacie. ponad 10 lat obserwuje ten portal. Lubie patrzec na samozaoranie.
  • avatar
    Arael
    "O ile kwietniowy update sterowników NVIDII ma udostępnić ray-tracing również użytkownikom kart GTX (do GTX 1060), to DLLS pozostanie funkcją kart RTX - jak widać rdzeni Tensor nie da się tak łatwo zastąpić jak RT."
    – zobaczycie jak łatwo da się zastąpić rdzenie RT jak tylko wyjdą te sterowniki i pojawią się pierwsze testy ;)
  • avatar
    Balrogos
    DLSS jest średniej jakości technologią UPSCALINGU. Dziekuje dobranoc

    Czy DLSS przyśpiesza działanie gier?

    Nie, nie opowiadajcie bajek.


    Czy DLSS poprawia jakość obrazu?

    Nie, wręcz przeciwnie obniża ją w dość znaczy sposób w porównaniu z innymi technologiami UPSCALINGU.
  • avatar
    n4zgul
    Najlepsze jest to że krytykują to osoby który na oczy nie widziały RTX albo DLSS w akcji :) poczytać pooglądać obrazki i tyle w temacie :)

    -8
  • avatar
    blebIeble
    Wystarczy zobaczyć test DLSS.

    "Zależnie od testowanego tytułu, nawet w trybie Performance albo Balance grafika jest porównywalnej jakości co rozdzielczość natywna, natomiast profil Quality praktycznie zawsze ją przewyższa."

    https://www.purepc.pl/nvidia-dlss-20-test-wydajnosci-i-porownanie-jakosci-obrazu?page=0,30