Pamiętajmy, że dotyczy to tylko sytuacji, gdy bez włączonej synchronizacji pionowej, gra generuje ponad 60 klatek na sekundę. Ustawienia gier zostały tak dobrane, by generować ponad 60 klatek na sekundę – taka sytuacja wcale nie jest rzadka, zwłaszcza jeśli gramy w dynamiczne gry FPS. Pomiarów dokonaliśmy przy wyjętej baterii oraz przy użyciu zewnętrznego układu graficznego NVIDIA GTX 760M.
Hitman: Absolution – pobór energii platformy
[W]
Synchronizacja pionowa wyłączona | 84 |
Synchronizacja pionowa włączona | 82 |
Benchmark generował około 68 klatek na sekundę.
Bioshock Infinite – pobór energii platformy
[W]
Synchronizacja pionowa wyłączona | 87 |
Synchronizacja pionowa włączona | 76 |
Gra generowała około 75 klatek na sekundę.
Borderlands 2 – pobór energii platformy
[W]
Synchronizacja pionowa wyłączona | 90 |
Synchronizacja pionowa włączona | 73 |
Gra generowała około 86 klatek na sekundę.
DiRT: Showdown – pobór energii platformy
[W]
Synchronizacja pionowa wyłączona | 86 |
Synchronizacja pionowa włączona | 75 |
Benchmark generował około 82 klatek na sekundę.
Resident Evil 6 – pobór energii platformy
[W]
Synchronizacja pionowa wyłączona | 78 |
Synchronizacja pionowa włączona | 72 |
Benchmark generował około 76 klatek na sekundę.
Co to jednak oznacza w praktyce? Jak wydłuży się czas pracy na baterii przy zewnętrznym układzie graficznym i włączonej/wyłączonej synchronizacji pionowej?
Praca na baterii – Resident Evil 6 Benchmark
[minuty]
Zintegrowana grafika | 138 |
Grafika zew. – synchronizacja wł. | 61 |
Grafika zew. – synchronizacja wył. | 52 |
Włączenie synchronizacji pionowej przy użyciu zewnętrznej grafiki pozwoliło na 9 minut dłuższą pracę na baterii - nie jest to wynik imponujący... ale jednak bez utraty jakości grafiki udało nam się pograć o ponad 17% dłużej! Przełączenie na zintegrowaną z procesorem grafikę pozwoliło na ponad 2-godzinne działanie gry, ale w przypadku Resident Evil 6 zmieniło rozgrywkę w niegrywalny pokaz slajdów. Przełączanie układów graficznych sprawdzi się więc tylko w przypadku mało wymagających produkcji.
W przypadku posiadania wydajnego laptopa, który potrafi generować w grach ponad 60 klatek na sekundę, można na stałe włączyć opcję synchronizacji pionowej w sterownikach karty graficznej. Wtedy możemy być pewni, że układ graficzny nigdy nie będzie generował więcej klatek na sekundę niż jest to potrzebne.
Jeśli jesteście ciekawi jak prezentowały się wyniki poboru energii w przypadku komputera stacjonarnego, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem Jak oszczędzać energię w grach?.
Komentarze
21Mój apel - jak coś robić to porządnie!
COD418 baterii li-jon i li-poly się nie formatuje, dla nich niskie napięcie towarzyszące rozładowywaniu działa degradująco
1. Wyciągamy baterię i używamy tylko zasilacza.
2. Nie ustawiamy maksymalnych detali. Ponieważ laptop jest bardziej narażony na przegrzanie i hałasuje pod dużym obciążeniem, warto zrezygnować z wyższych ustawień.
3. Włączamy synchronizację pionową - laptop nie renderuje więcej klatek niż częstotliwość odświeżania ekranu (najczęściej 60 kl/s).
Dzięki pkt 2 i 3 laptop nie nagrzewa się tak bardzo i nie hałasuje. Ja wolę mieć 60 klatek niż piękną grafikę i chwilowe przycięcia z 30 do 20 kl./s i grzejący się sprzęt.
4. Nie używać Geforce Experience - jego optymalizacja polega na włączeniu wysokich ustawień. Z tym programem miałem 15-30 klatek,
Odnośnie ankiety - nie wiem bo nie gram na baterii.