Karty graficzne

Wyniki z testów

przeczytasz w 2 min.

Ze względu na fakt, że Mantle najwięcej daje w momencie znacznego obciążenia procesora, musieliśmy znaleźć takie miejsce testowe, w którym będzie miał dużo roboty. Najlepiej do tego się nadaje tryb multiplayer, choć było nam trudno znaleźć optymalną i bardzo powtarzalną w wynikach lokację. Nie zrezygnowaliśmy rzecz jasna z trybu pojedynczego gracza i odpowiednie rezultaty zamieszczamy tuż poniżej.

Platforma 1:

  • AMD FX-8320 3,5 GHz
  • 8 GB RAM DDR3 1600 MHz
  • Gigabyte 990FXA-UD3

Platforma 2:

  • Intel Pentium G3420 3,2 GHz
  • 8 GB RAM DDR3 1600 MHz
  • Gigabyte GA B85M HD3

Battlefield 4 SP - AMD FX-8320 3,5 GHz
1920x1080 - Ultra, MSAA x4

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 50
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 52

Battlefield 4 SP - Intel Pentium G3420 3,2 GHz
1920x1080 - Ultra, MSAA x4

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 41
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 43

Na pierwszy ogień idzie tryb dla pojedynczego gracza, który stawia bardzo duże wyzwanie kartom graficznym. Maksymalne detale grafiki zarezerwowane są tylko dla topowych modeli. Sprawdziliśmy wydajność w DirectX 11.1 i Mantle, ale różnice jakie wystąpiły wynosiły zaledwie 2 kl./s. Dotyczyło to zarówno platformy z procesorem AMD FX-8320, jak również Intel Pentium G3420. Większe różnice można zobserwować przy wykorzystaniu niższych ustawień graficznych.

Battlefield 4 MP - AMD FX-8320 3,5 GHz
1920x1080 - Ultra, MSAA x4

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 47
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 91

 

Battlefield 4 MP - Intel Pentium G3420 3,2 GHz
1920x1080 - Ultra, MSAA x4

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 36
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 50

Drugie podejście, to tryb dla wielu graczy, gdzie dużo mocniej obrywa się jednostce CPU. I w tym momencie dopiero objawia się przyrost w Mantle. Rozgrywka przy użyciu procesora AMD FX-8320 w DirectX 11.1 było co prawda płynna, ale przejście na Mantle dało ogromnego kopa. Średni wynik wyniósł aż 91 kl./s. Duże wrażenie sprawiło granie na budżetowym układzie Intel Pentium G3420. Prawdę mówiąc rozgrywka w DirectX 11.1 w rytmie 36 kl./s to nie jest to, co tygrysy lubią najbardziej :). Po przejściu na Mantle i uruchomieniu gry od razu było można poczuć spore przyspieszenie animacji grafiki.

Star Swarm Stress Test - Scenario - Follow
1920x1080 - Extreme

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 24
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 50

Star Swarm Stress Test - Scenario - RTS
1920x1080 - Extreme

Sapphire Radeon R9 290 (DirectX) 6
Sapphire Radeon R9 290 (Mantle) 28

Drugim narzędziem mogącym wykorzystać potencjał płynący z niskopoziomowego API Mantle jest benchmark pochodzący z gry Star Swarm. Aplikacja wykorzystuje silnik graficzny Nitrous opracowany przez Oxide. Tysiące wyświetlanych obiektów potrafi wycisnąć wszystkie soki z najnowszych procesorów. W takim środowisku może sprawdzić się Mantle, co widać po powyższych wykresach. Star Swarm Stress Test daje możliwość wykonania testu w kilku różnych scenariuszach, zarówno w trybie DirectX, jak i Mantle. My wykorzystaliśmy dwa z nich nazwane: Follow i RTS. W pierwszym pojedynku przyrost wydajności, to skok średnich kl./s z 24 do 50. Jeszcze większe wrażenie robi tryb RTS, gdzie różnica jest kolosalna, a granie w DirectX to w zasadzie pokaz slajdów. Zanim jednak wydamy końcowe opinie, należy poczekać na wydanie pełnej wersji gry.