Gry

Testy kart, CPU, RAM

przeczytasz w 2 min.

Do pomiarów wykorzystałem lokację z początku misji o numerze 2 - Mars: Archiwa Proteańskie. Film z procedury testowej możecie zobaczyć poniżej. Pomiar dla każdej karty został wykonany dwukrotnie, wyniki zostały uśrednione. Domyślnie maksymalna liczba klatek ustawiona jest na poziom 60. Wystarczy jednak edytować plik ustawień o nazwie GamerSettings.ini, dopisując wiersze "SmoothFrameRate=False" oraz "UseVsync=False", aby limitu tego się pozbyć.

Karty graficzne

Mass Effect 3
1920x1200, Najwyższe

nVidia GeForce GTX 580 116
104
nVidia GeForce GTX 480 100
86
nVidia GeForce GTX 560 Ti 88
78
AMD Radeon HD 6970 93
73
AMD Radeon HD 6950 88
71
nVidia GeForce GTX 470 82
71
AMD Radeon HD 6870 79
65
AMD Radeon HD 6850 76
64
nVidia GeForce GTX 260 65
54
AMD Radeon HD 5770 51
43
AMD Radeon HD 5750 47
41
nVidia GeForce GTS 450 45
39
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Zgodnie z tym co pisałem wcześniej wymagania gry są raczej niewielkie. Wyniki pomiarów, które widzicie powyżej są wymierne na przestrzeni całej gry. Spadki płynności występują niezmiernie rzadko, co potwierdza niewielka różnica pomiędzy średnią a minimalną ilością klatek wyświetlanych w każdej sekundzie. Grając na najsłabszej karcie w teście (GTS 450) odczuwałem różnicę względem powiedzmy GTX 470, ale nie odczuwałem przy tym żadnego dyskomfortu. Z Mass Effectem 3 powinna poradzić sobie większość multimedialnych laptopów. Pamiętajmy, że testy przeprowadzone zostały przy ustawieniach maksymalnych. Jedynie na potrzeby testu Vintage konieczna była redukcja opcji na poziom minimalny.

CPU

Mass Effect 3
(GTX 580), 1920x1200, Najwyższe

Intel Core i5 750
4 rdzenie @3,7 GHz
116
104
Intel Core i5 750
3 rdzenie @3,7 GHz
117
103
Intel Core i5 750
2 rdzenie @3,7 GHz
112
93
Intel Core i5 750
1 rdzeń @3,7 GHz
61
41
  
Intel Core i5 750
4 rdzenie @2,66 GHz
109
91
Intel Core i5 750
3 rdzenie @2,66 GHz
105
84
Intel Core i5 750
2 rdzenie @2,66 GHz
93
66
Intel Core i5 750
1 rdzeń @2,66 GHz
44
26
  
Intel Core i5 750
4 rdzenie @2 GHz
95
63
Intel Core i5 750
3 rdzenie @2 GHz
91
65
Intel Core i5 750
2 rdzenie @2 GHz
73
49
Intel Core i5 750
1 rdzeń @2 GHz
33
20
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Wykresy wskazują jednoznacznie na to, że korzystanie z procesora o jednym rdzeniu zawsze niosło będzie za sobą ponad dwukrotnie niższą wydajność od procesora wyposażonego w dwa rdzenie. Silnik Unreal Engine 3 nie robi wielkiego użytku z trzeciego i czwartego rdzenia, zwłaszcza przy wyższym taktowaniu procesora. Wpływ częstotliwości pracy procesora na liczbę klatek jest natomiast najbardziej odczuwalny w przypadku dwurdzeniowców oraz rzecz jasna jednordzeniowców. W każdym z testów (oprócz tego przy wykorzystaniu jednego rdzenia @2GHz) procesor radził sobie dostatecznie dobrze.

RAM

Mass Effect 3
1920x1200, Najwyższe

4 GB @1600 MHz 116
104
4 GB @1333 MHz 115
102
2 GB @1600 MHz 115
101
2 GB @1333 MHz 114
101
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Komentarz do powyższego wykresu wydaje się zbędny. Jak (niemal) zawsze nie ma absolutnie żadnej różnicy pomiędzy dwoma a czterema gigabajtami pamięci RAM.

Vintage

Mass Effect 3
8600 GT OC

1920x1200 najniższe 19
16
1280x720 najniższe 35
30
  średnia liczba kl./s
minimalna liczba kl./s

 

Rozdzielczość Full HD okazała się zbyt wysoką dla 8600 GT OC. Nikogo nie powinno to specjalnie dziwić - karta ma już swoje lata. Ustawienia minimalne w połączeniu z rozdzielczością HD Ready okazały się strzałem w dziesiątkę. Wydajności daleko było do ideału, ale przy 30 klatkach na sekundę można bez przeszkód grać.